سس‌های رنگارنگ سالاد؛ هر سلیقه، یک سس

درست کردن سس سالاد یکی از لذت بخش‌ترین مراحل تهیه سالاد است. انواع سس سالاد با توجه به نوع آن و همچنین سلیقه اعضای خانواده وجود دارد. سس‌های آماده فروشگاهی که در بطری عرضه می‌شوند، خیلی خوب هستند، اما ما به دنبال سسی خانگی و با طعم دلخواه خودمان هستیم.

برترین‌ها: درست کردن سس سالاد یکی از لذت بخش‌ترین مراحل تهیه سالاد است. انواع سس سالاد با توجه به نوع آن و همچنین سلیقه اعضای خانواده وجود دارد. سس‌های آماده فروشگاهی که در بطری عرضه می‌شوند، خیلی خوب هستند، اما ما به دنبال سسی خانگی و با طعم دلخواه خودمان هستیم.

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

سالاد‌ها یکی از بخش‌های منوی غذایی ما هستند. آن‌ها گاهی در حکم یک همراه غذا هستند و گاهی هم خودشان یک وعده غذایی می‌شوند. گاهی با سبزیجات و سبک هستند و گاهی هم با پروتئین حیوانی و مقوی و سنگین. گاهی هم همراه سایر مواد مثل ماکارونی و پاستا یک غذای سالادی برای جمعیتی زیاد را فراهم می‌کنند. اما صرفنظر از اینکه چه نوع سالادی را درست می‌کنید، همه سالاد‌ها نیازمند سس هستند.

سس سالاد چندین کار انجام می‌دهد: به مواد طعم می‌دهد، اجزا را به هم می‌چسباند (مثل سالاد پاستا و اولویه) و باعث درخشش مواد سالاد می‌شود (مثل سالاد میوه). به هر روی برای درست کردن سس سالاد ما انتخاب‌های بسیاری داریم.

شما می‌توانید صد‌ها سس سالاد را با توجه به سلیقه خودتان درست کنید. انواع سس برای مصارف مختلف. بعد از درست کردن چندین و چند سالاد دیگر متوجه خواهید شد که چه موادی برای چه سالادی را با هم ترکیب کنید و سس مورد نظر را بسازید.

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

شاید بسیاری از شما بگویید وقتی سس بسته‌بندی شده در بطری هست چرا خودم را به زحمت بیندازم. من برای درست کردن سس سالاد در خانه چندین دلیل پیش روی شما می‌گذارم:

  • سس خانگی با ترکیبی انعطاف پذیر و کاملا مطابق سلیقه شما درست می‌شود.
  • در این سس‌ها خبری از ترکیبات نگهدارنده و نامناسب نیست.
  • طعم و میزان تندی و ترشی و نمک آن کاملا به اختیار شما اندازه می‌شود. بخصوص برای افرادی که بیماری خاصی دارند.
  • درست کردن آن لذت بخش است.
  • تنوع آن بسیار است. هزاران سس سالاد برای میلیارد‌ها سلیقه در سراسر کره زمین

تاریخچه سس سالاد

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

بابلی‌ها نزدیک به 2000 سال پیش از روغن و سرکه برای ریختن روی سبزیجات استفاده می‌کردند. مصریان سالادشان را با روغن، سرکه و ادویه‌های آسیایی طعم‌دار می‌کردند. طبق گفته‌ها مایونز 200 سال پیش توسط یک نجیب زاده فرانسوی ابداع شد. کلمه سالاد هم از کلمه لاتین herba salta یا سبزیجات نمک زده می‌آید بنابراین به این نام است، چون سبزیجات معمولا با مقداری سس حاوی نمک مزه‌دار می‌شوند.

سس هزار جزیره از تکه‌های زیتون سبز، فلفل، خیارشور، پیاز، تخم مرغ پخته و سایر مواد خیلی ریز خرد شده مثل چند نوع سبزی معطر درست شده است. این سس به یاد هزاران جزیره در رودخانه سن لورن، نامگذاری شده است.

چند نکته مهم که باید بدانید

نقش سس خردل در سس سالاد

سس خردل در اغلب سس‌های سالاد استفاده می‌شود، چون در واقع به عنوان یک امولسیون کننده بین سرکه و روغن عمل می‌کند. سس خردل و سرکه را به آرامی بهم بزنید و روغن را در حین هم زدن به آرامی اضافه کنید. این کمک می‌کند که روغن از ترکیب سس جدا نشود.

مدت زمان نگهداری

معمولا نهایت عمری که یک سس سالاد می‌تواند داشته باشد، حداکثر 2 هفته و آن هم در یخچال است.

شیوه نگهداری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

آن‌ها را در شیشه‌های دردار و یا ظرف‌های واشردار نگهداری کنید تا هم طعم خود را حفظ کنند و هم خشک و خراب نشوند.

وسایلی که برای درست کردن سس سالاد نیاز دارید

برای درست کردن سس سالاد شما به چند کاسه با اندازه‌های مختلف، همزن سیمی، مخلوط کن یا غذاساز (بر حسب نوع سس)، چاقو برای گرفتن پوست لیمو و خرد کردن مواد سالاد و همچنین تخته آشپزخانه برای خرد کردن سبزیجات نیاز دارید. یک مخلوط کن کوچک مثل مخلوط کن هامیلتون که با حجم کم و برای مقادیر پایین طراحی شده، بخصوص برای انواع سس میوه بسیار مناسب است.

انواع سس سالاد

سس پایه سرکه و روغن

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

سس سرکه و روغن، یک نوع سس است که با روغن و سرکه درست می‌شود. این سس ساده‌ترین نوع سس سالاد است. نهایت زمانی که بکار می‌برید، 30 ثانیه است. شما می‌توانید این سس را آماده کرده و در بطری بریزید و هر بار برای استفاده آن را تکان دهید و روی سالاد بریزید. فرمول این سس به این ترتیب است: 1 سهم سرکه + 3 سهم روغن + نمک و فلفل

انتخاب مواد غذایی

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

روغن

معمولا برای درست کردن سس سالاد از روغن زیتون فوق بکر استفاده می‌شود؛ کاری که من در اکثر اوقات انجام می‌دهم. یا اینکه روغن‌های سبک و بی بویی مثل روغن هسته انگور، روغن کانولا یا روغن مایع گیاهی استفاده کنید. برای اینکه طعمی قوی داشته باشید می‌توانید روغن آجیلی همانند روغن گردو، روغن فندق یا کمی روغن کنجد را استفاده کنید. فقط باید مقدار کمی از این روغن‌ها را به روغن‌های بی بو اضافه کنید. نیازی به تذکر نیست که کیفیت روغن خیلی مهم است.

سرکه

انواع سرکه وجود دارد. سرکه سفید رنگ روشنتری به شما می‌دهد. سرکه برنج خیلی خوب است و رنگ روشن دارد و انتخاب خوبی برای سس است. سرکه سیب نیز کمی تند و تیز است، اما طعم خوبی دارد بخصوص برای سالاد‌های میوه‌ای عالی است. سرکه بالزامیک هم خوب است، اما کمی طعم ترش و شیرین دارد. سرکه قرمز طعم سبک و خوبی دارد و من آن را به سایر سرکه‌ها ترجیح می‌دهم.

آب لیمو جایگزین خوبی برای سرکه است، اما من طعم سرکه را همراه با آب لیمو ترجیح می‌دهم به جای اینکه آبلیمو را کاملا جایگزین آن کنم، چون ترکیب سرکه و روغن بهتر به هم می‌نشینند. یکی از مواد ترش دیگری که در سالاد‌ها استفاده می‌شود آب غوره است. آب غوره طعم بسیار خوبی به اغلب سالاد‌ها می‌دهد، اما بعضی از افراد معده‌شان نسبت به این ماده حساس است. معمولا موادی مثل آب غوره و آبلیمو باید به تنهایی و بدون روغن استفاده شوند. یکی از چیز‌هایی که من اغلب برای سالاد شیرازی استفاده می‌کنم استفاده از تفاله لیموترش است برای همین من همیشه مقداری تفاله لیموترش در فریزر دارم.

ادویه‌ها و مواد دیگر

برای اینکه سس شما طعم بگیرد بهتر است بعضی چیز‌ها مثل نمک، فلفل و سبزیجات معطر به آن اضافه شود. بعضی از مواد معطر و خوشمزه‌ای که می‌توان به سس سالاد اضافه کرد عبارتند از:

  • سبزیجات تازه خرد شده همانند ریحان، شوید، جعفری، گشنیز، نعناع یا آویشن و همچنین پونه. سبزیجاتی مثل نعناع، پونه و آویشن را به صورت خشک هم می‌توان استفاده کرد.
  • سیر رنده شده یا زنجیل تازه
  • پنیر بصورت رنده شده یا خرد شده مثل پارمزان یا فتا
  • فلفل قرمز خرد شده یا حتی کمی سس سیراچای تند
  • سس خردل هم حجم می‌دهد و هم به عنوان طعم دهنده عمل می‌کند.
  • شکر یا عسل به ملایم کردن طعم سرکه کمک می‌کند همچنین عسل به عنوان یک حجم دهنده عمل می‌کند.

روغن، سرکه، نمک و سایر طعم دهنده‌ها را با هم مخلوط کنید. روغن و سرکه از هم جدا خواهند شد، ولی تا زمانی که بخواهیم برای سالاد استفاده کنیم مخلوط خواهند ماند. برای اینکه بهتر با هم مخلوط شوند بهتر است از مخلوط کن استفاده کنیم. این وسیله حجم دهنده خوبی هم هست البته اگر دوست ندارید که ظرف بیشتری را بشویید، فقط آن‌ها را با ویسک دستی مخلوط کنید.

برای نگهداری سس می‌توان آن را در یک شیشه دردار دهان گشاد ریخت و هر بار مقداری از آن را مصرف کرد. یا برای استفاده در همان لحظه، مواد را داخل کاسه سالاد بهم بزنید سپس مواد سالاد را داخل کاسه بریزید و بهم بزنید. در صورتی که به مقدار زیاد درست کرده و در شیشه می‌ریزید لازم به گفتن نیست که حتما باید آن را در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید مقداری سرکه و عسل هم به این ترکیب اضافه کنید سپس در شیشه بریزید.

این مورد گفته شده برای سس پایه سالاد که سس روغن و سرکه است، انجام می‌شود. سایر سس‌ها بر پایه این سس هستند و فقط مواد آن کمی تغییر می‌کند مثلا شما می‌توانید به جای سرکه آبلیمو یا آب نارنج بریزید و مواد معطر و یا دانه‌هایی که دوست دارید به آن اضافه کنید.

سس سالاد لیمو و خشخاش

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

سالاد لیمو و خشخاش از آب لیموی سنگی برای بخش اسیدی به همراه روغن و تخم خشخاش درست می‌شود. این سالاد هم ساده است و هم خوشمزه، ضمن اینکه بافت دانه‌ای به واسطه وجود تخم خشخاش دارد که به آن ظاهری زیبا هم می‌دهد. این سس را برای انواع سالاد‌ها می‌توان استفاده کرد بخصوص برای سالاد‌هایی که همراه با مواد پروتئینی مثل تخم مرغ و یا انواع نخود و لوبیا و یا سالاد حاوی غلات، می‌توان استفاده کرد. مقداری عسل نیز برای خنثی کردن طعم ترش آبلیمو استفاده می‌شود که در صورتی که خواهان سسی ترش هستید می‌توانید آن را حذف کنید.

مواد لازم

  • روغن زیتون فوق بکر: 3/4 پیمانه
  • آب لیموی تازه: 1/4 پیمانه
  • خردل: 1 قاشق غذاخوری
  • تخم خشخاش: 1 قاشق غذاخوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. همه چیز را داخل یک شیشه بریزید و با گوشتکوب برقی مخلوط کنید یا به شدت تکان دهید. همچنین می‌توانید از غذاساز یا یک مخلوط کن برای یک به دست آمدن یک امولسیون خوب استفاده کنید، اما گوشتکوب برقی از همه راحت‌تر است. آن را مزه کنید تا همه چیز به دلخواه شما باشد.

2. سس را داخل ظرفی دردار مثل شیشه‌ای دهان گشاد بریزید و حداکثر 2 هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم

  • از این فرمول سس برای مرکبات دیگر همانند گریپ فروت صورتی، لیمو سبز، پرتقال یا پرتقال خونی استفاده کنید.
  • 1/4 پیمانه باتر میلک یا خامه ترش را به این دستورالعمل اضافه کنید تا یک سس لیمو و خشخاش، خامه‌ای و غلیظ داشته باشید.
  • من تخم خشخاش را از یک بازار محلی از یکی از استان‌های مرکزی کشور خریداری کرده‌ام که همراه با مقداری اضافات بود بنابراین توصیه می‌کنم که آن را بشویید تا هم خرده‌های آن به روی آب آید هم از بهداشتی بودن آن مطمئن شوید.

سس سالاد کلاسیک رنچ

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • شیر ترش: 1/3 پیمانه
  • مایونز: 1/3 پیمانه
  • جعفری و برگ سیر: 2 قاشق غذاخوری خرد شده
  • شوید وحشی: 1 قاشق چای‌خوری خشک
  • نمک، فلفل سیاه و پودر سیر: هر کدام 1/4 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. همه مواد سس سالاد را در کاسه ریخته و با همزن سیمی بهم بزنید. این سس در واقع یک سس اصلی و پایه است که برای انواع سالاد‌ها می‌توانید استفاده کنید. وقتی که این سالاد خانگی غلیظ را درست کنید دیگر هرگز به سراغ سس‌های بسته بندی نخواهید رفت. این سس برای سالاد‌های مخلوط با تخم مرغ، برای همراهی با خوراکی‌های سرخ شده، یا حتی سالاد مرغ خوب است و می‌توانید برای هر نوع سالادی که با کاهو درست می‌شود، استفاده کنید.

سس سالاد ایتالیایی خامه‌ای

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • مایونز: 1/4 پیمانه
  • سرکه قرمز: 25 قاشق غذاخوری
  • خامه ترش: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • ادویه ایتالیایی: 1 قاشق چای‌خوری
  • سیر: 1 حبه
  • نمک: 1/4 قاشق چای‌خوری
  • جعفری خرد شده: 1 قاشق غذاخوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. همه مواد را داخل مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط کنید. 1 قاشق غذاخوری جعفری ریخته و مخلوط کنید. این سس خامه‌ای و غلیظ با استفاده از ادویه ایتالیایی خوشبو، معطر می‌شود. این سس را می‌توان برای انواع سالاد‌های سبزیجات و سالاد‌های پروتئینه مثل سالاد مرغ و یا تخم مرغ استفاده کرد.

سس سیر برشته

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • سیر: 1 بوته
  • سرکه قرمز: 2 قاشق غذاخوری
  • سس خردل: 2 قاشق چای‌خوری
  • پارمزان تازه رنده شده: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 1/3 پیمانه
  • نمک و فلفل: 1/2 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. سیر را ورقه کنید، روی آن روغن زیتون بپاشید، داخل فویل آلومینیوم در دمای 200 درجه بگذارید حدود 35 دقیقه بماند تا نرم و برشته شود. بوته سیر را خنک کرده و آب آن را بگیرید. بوته‌های سیر برشته، 2 قاشق غذاخوری سرکه قرمز، 2 قاشق چای‌خوری سس خردل، 3 قاشق غذاخوری پارمزان رنده شده، 1/3 پیمانه روغن زیتون، 1/2 قاشق چای‌خوری نمک و فلفل را داخل مخلوط کن ریخته و پوره کنید. می‌توان آن را دو برابر کرد و به عنوان ماریناد مرغ استفاده کرد. همچنین روی سبزیجات برشته هم عالی است.

سس سالاد عسل و خردل

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • سس خردل: 2 قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: 1/2 قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: 1/4 پیمانه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. عسل، سس خردل و سرکه سفید و 1/2 قاشق چای‌خوری و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. به تدریج 1/4 پیمانه روغن زیتون را به آن اضافه کنید. این سس آسان را می‌توان روی همه چیز امتحان کرد.

سس کنجد

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • سرکه سیب: 2 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • رنجبیل رنده شده: 1 و 1/2 قاشق چای‌خوری
  • روغن کنجد: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: 1/3 پیمانه (یا هر روغن بدون بوی دیگری)
  • نمک و فلفل: هر کدام 1/2 قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر: 1/4 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. سرکه سیب، عسل، زنجبیل رنده شده، روغن کنجد، روغن مایع، نمک و فلفل. 1/4 قاشق چای‌خوری پودر سیر را با هم مخلوط کنید. این سس سالاد نیز روی دستورالعمل‌های نودل آسیایی و سالاد‌های مرغ عالی هستند.

سس سالاد لیمو و بادام زمینی

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • کره بادام زمینی: 1/4 پیمانه
  • آب: 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: از 1 عدد لیمو ترش
  • سرکه سیب: 1 قاشق غذاخوری
  • زنجبیل رنده شده: 1 قاشق غذاخوری
  • سس سویا: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذخوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. کره بادام زمینی، آب، آب لیمو، سرکه سفید، زنجبیل، سس سویا و عسل را داخل مخلوط کن بریزید. این سس روی سالاد‌های کینوا عالی است و برای ماهی هم بسیار خوب است.

سس سالاد پنیر بلوچیز

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • شیر ترش: 1/4 پیمانه
  • خامه ترش: 1/4 پیمانه
  • لیمو: 1/2 یک عدد
  • نمک و سس تند: مقداری برای مزه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. شیر ترش، خامه ترش، پنیر بلوچیز خرد شده، آب لیمو و نمک و سس تند را با هم مخلوط کنید. اگر پنیر بلوچیز برای شما خیلی قوی است می‌توانید این سس سالاد را با پنیر فتای خرد شده برای تهیه سسی ملایم درست کنید. با این پنیر باز هم مزه عالی خواهد شد. می‌توانید از آن به عنوان دیپ برای هر چیز از جمله بال مرغ استفاده کنید.

سس ماست یونانی

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • ماست یونانی با شیر کامل: 3/4 پیمانه
  • سیر: 1 حبه، خیلی ریز شده یا 1 قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • جعفری تازه خرد شده: 1/4 پیمانه یا 1 قاشق غذاخوری جعفری خشک
  • پیاز متوسط: 1/4 یک عدد
  • برگ سیر خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: 1/4 قاشق چای‌خوری
  • سس خردل: 2 قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو: آب 1/2 یک عدد لیمو
  • شیرترش: 1/4 تا 1/2 پیمانه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. با استفاده از ماست یونانی، سس سالاد شما حاوی چربی سالم و پروتئین است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید سس کم چرب (بدون چربی نه) استفاده کنید. این دستورالعمل برای انواع سالادها، دیپ سبزیجات، دیپ پیتز و کلا هر چیزی خوب است. این سالاد را در بطری دردار یا در شیشه در یخچال به مدت حداکثر یک هفته نگهداری کنید. برای اینکه رقیق‌تر شود، شیر ترش بیشتری اضافه کنید.

سس لیمو و چیلی

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

  • لیمو: 2 عدد، آب و رنده پوست
  • سرکه سیب: 1/4 پیمانه
  • سرکه قرمز: 1/4 پیمانه
  • سس سویا: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فوق بکر: 1/3 پیمانه
  • سیر: 1 حبه
  • فلفل قرمز خرد شده: 1/2 قاشق چای‌خوری
  • زیره سیر: 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. این سالاد درخشان با طعم مرکبات و کمی تند است. این سس برای کسانی که تندی دوست دارند خوب است، اما اگر اهل فلفل هستید، می‌توانید بیشتر استفاده کنید. برای سالاد حبوبات می‌توان از این سس استفاده کرد. سالاد‌های تاکو، سالاد لوبیا و ماریناد میگو می‌توان از این سس استفاده کرد.

سس سالاد بالزامیک

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • روغن زیتون فوق بکر: 1/2 پیمانه
  • سرکه بالزامیک: 1/2 پیمانه
  • سس خردل: 2 قاشق چای‌خوری
  • سیر: 1 حبه
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: 1/4 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. این سس جزو پر استفاده‌ترین سس‌ها ست به دلیل هم آسان است و هم خوشمزه. این سس برای همه سالادها، ریختن روی گوجه و ریختن روی هندوانه و ماریناد کردن گوشت استفاده دارد. اگر بخواهید برای سالاد میوه استفاده کنید، می‌توانید کمی دارچین به آن اضافه کنید.

سس سالاد انبه و هالوپینو

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • انبه یخ زده: 1 پیمانه
  • روغن زیتون: 1/4 پیمانه
  • سرکه سیب: 1/3 پیمانه
  • هالوپینو: 1 عدد کوچک، دانه گرفته
  • گشنیز تازه: 1/2 پیمانه خرد شده
  • آب لیمو: آب 1/2 لیمو
  • فلفل: 1/4 قاشق چای‌خوری
  • نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. همه مواد را داخل مخلوط کن با سرعت بالا بریزید و تا زمانی که صاف ویکدست شود، پوره کنید.

2. غلظت آن را با سرکه یا روغن و نمک و فلفل بیشتر در صورت نیاز، به اندازه دلخواه درآورید.

3. از آن برای انواع سالاد استفاده کنید. استفاده از توت فرنگی هم در این سس سالاد عالی است.


انواع سس سالاد برای سالاد‌های میوه

سالاد میوه در تمامی فصول و با میوه‌های آن فصل درست می‌شود. سالاد‌های میوه بسیار دوست داشتنی و رنگارنگ هستند. همچنین این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر هستند که در واقع غذایی مفید برای سلامت بدن هستند. برای اینکه سالادی کاملا سالم داشته باشیم باید سس آن هم حتی الامکان سالم باشد. بعضی از سس‌های سرکه حاوی سرکه هستند و بعضی هم آبلیمو.

در مورد سس سالاد میوه به دنبال یک سس غلیظ نیستیم بلکه هدف اصلی ما داشتن سسی ساده، بدون طعم‌های پیچیده و با رنگی درخشان است. ساده‌ترین سس سالاد میوه ترکیب لیموی زرد، لیموی سبز و عسل است. در زیر 5 مدل سس سالاد میوه برای شما ارائه شده است.

سس سالاد میوه لیمو، گشنیز و سرکه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • آب و رنده پوست یک عدد لیمو
  • برگ گشنیز تازه: یک مشت
  • روغن زیتون فوق بکر: 1/4 پیمانه
  • نمک و فلفل خشک خرد شده: مقداری برای مزه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. آب لیمو و رنده پوست لیمو را داخل کاسه غذاساز بریزید. گشنیز را اضافه کنید و تا زمانی که گشنیز خیلی ریز شود، آن را پوره کنید. غذاساز را خاموش کنید و مواد لبه‌های کاسه را به سمت پایین برانید. هنگامی که غذاساز در حال حرکت است، روغن را به آرامی از طریق دریچه غذاساز داخل ترکیب بریزید. اگر خیلی ترش است، روغن بیشتری بریزید. آن را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. تا موقع استفاده داخل یخچال نگهداری کنید.

سس صورتی موسیر و انگور

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • موسیر: 1/2 عدد، خرد شده
  • آب گریپ فروت: 1/3 پیمانه
  • روغن زیتون: 1/4 پیمانه
  • سرکه سفید یا قرمز: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه تازه خرد شده: مقداری برای مزه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. موسیر و آب گریپ فروت را داخل غذاساز بریزید. خوب پوره کنید تا موسیر تا حد امکان ریز شود. هنگامی که دستگاه در حال حرکت است، روغن را از طریق سر آن داخل ترکیب بریزید. غذاساز را خاموش کنید. نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

سس تمشک

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • تمشک: 170 گرم
  • سرکه بالزامیک سفید: 1/2 پیمانه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوتطرز تهیه

1. تمشک‌ها را شسته و داخل یک ماهیتابه کوچک قرار دهید. روی حرارت کم تا متوسط به مدت 5 دقیقه گرم کنید تا تمشک شروع به از هم باز شدن کند و آبش جدا شود. سرکه را اضافه کنید، آن را به جوش کامل برسانید سپس گاز را خاموش کنید. بگذارید سرد شود سپس داخل غذاساز پوره کنید تا تمشک‌ها کاملا پوره شود. آن را با آبکش یا الک صاف کنید. آن را داخل الک فشار دهید تا دانه‌ها داخل الک بمانند. داخل بطری بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

سس خردل لیمو و ترخون

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • آب و پوست 1 عدد لیمو
  • برگ ترخون: یک قاشق غذاخوری
  • دانه خردل: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن گردو: 1/4 پیمانه
  • نمک و فلفل تازه خرد شده: به میزان لازم

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. آب لیمو، رنده پوست لیمو و ترخون را داخل یک غذاساز کوچک بریزید. آن‌ها را خوب مخلوط کنید. به آرامی روغن را در حین پوره شدن به آن اضافه کنید. دستگاه را خاموش کنید و مزه کنید و در صورتی که خیلی ترش است روغن بیشتری اضافه کنید. نمک و فلفل را اضافه کنید تا مزه بگیرد.

سس توت فرنگی

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

مواد لازم

  • توت فرنگی: 1 پیمانه، حدود 10 عدد
  • برگ رزماری تازه: 1 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: از 1/2 یک عدد لیمو
  • روغن زیتون: 1/4 پیمانه
  • سرکه بالزامیک سفید: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه تازه خرد شده: مقداری برای مزه

انواع سس سالاد مختلف و رنگارنگ برای میلیاردها سلیقه متفاوت

طرز تهیه

1. فر را روی دمای 225 درجه قرار دهید. توت فرنگی‌ها را دو نیم کنید و آن‌ها را روی کاغذ فر توی سینی مخصوص فر پخش کنید. حدود 15 دقیقه برشته کنید. توت فرنگی‌ها را داخل یک غذاساز کوچک بریزید. برگ رزماری، آب لیمو و عسل را اضافه کنید. توت فرنگی‌ها را تا زمانی که کاملا پوره شوند داخل غذاساز خرد و پوره کنید. به آرامی روغن را از طریق دریچه داخل غذاساز بریزید. نمک و فلفل را افزوده و مزه کنید.

نکات مهم

  • وقتی که سس را داخل یخچال می‌گذارید، روغن زیتون تا حدودی بر اثر سرما منجمد می‌شود؛ در این صورت قبل از استفاده از آن را به دمای اتاق برسانید.
  • این سس را به مدت 2 هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

منابع: theviewfromgreatisland, kyleecooks, wholefully, blessthismessplease, kitchentreaty, dressings-sauces

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان