ماهان شبکه ایرانیان

یک کارشناس امور سازمان‌های خیریه مطرح کرد:

لزوم تدوین شاخص‌های بومی برای ارزیابی عملکرد خیریه‌ها در کشور

کارشناس خیریه آبشار عاطفه‌ها با بیان اینکه باید شاخص‌های بومی در ارزیابی خیریه‌ها مد نظر قرار گیرد، گفت: هدف از تدوین این شاخص‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف خیریه‌ها و ارائه برنامه بهبود عملکرد به آنهاست.

لزوم تدوین شاخص‌های بومی برای ارزیابی عملکرد خیریه‌ها در کشور

نفیسه بادلو کارشناس ستاد امور مناطق سازمانِ مردم‌نهاد بین‌المللیِ خیریه آبشار عاطفه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری اولین نشست بین المللی خیریه‌ها و نیکوکاران حامی ایتام و محرومین در تهران، استفاده از تجربیات دنیا در تدوین شاخص‌های ارزیابی خیریه‌ها را مهم دانست و اظهار کرد: نرم‌افزاری را برای ارزیابی نحوه عملکرد مدیران خیریه‌ها تهیه کردیم و با کمک آن شاخص‌هایی که در سراسر دنیا برای ارزیابی خیریه‌ها استفاده می‌شوند، برای خیریه‌های تحت پوشش بومی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای نمونه، این نرم افزار در هفت شعبه پردرآمد مشهد پیاده‌سازی شده است تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و برنامه بهبودی برای آن بنویسیم.

بادلو با اشاره به اینکه سه شاخص ارزیابی قرار است بومی شود، اضافه کرد: یک شاخص بررسی سلامت مالی مؤسسه خیریه است که با توجه به این شاخص هزینه‌ها، درآمدها، پرداختی‌ها به مدیران، پرداختی‌های مباحث اداری و... بررسی می‌شوند.

وی شاخص دوم را بررسی میزان تعهد مؤسسه به پاسخگویی و شفاف‌سازی دانست و گفت: با توجه به این شاخصه رصد اخبار، به روزرسانی وب‌سایت، حمایت از خیرین و قائل شدن حریم شخصی برای آن‌ها در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

کارشناس ستاد امور مناطق سازمانِ مردم‌نهاد بین‌المللیِ خیریه آبشار عاطفه‌ها ادامه داد: توانمندسازی و آموزش پرسنل نیز شاخص بعدی است که بومی خواهد شد. ما برنامه استراتژیکی به نام «کارت امتیاز متوازن» نوشتیم. البته هنوز در ابتدای کار هستیم و با استفاده از برنامه کارت امتیاز متوازن تلاش می‌کنیم که در انتهای کار، پرسنل شعبه‌های سازمان خیریه آبشار عاطفه‌ها را توانمند کنیم.

وی هم‌افزایی درون سازمانی و برون سازمانی را یکی از موضوعات در دستور کار خیریه آبشار عاطفه‌ها دانست و گفت: مورد آخر نیز هم‌افزایی بین شعبه‌هاست که باید مدیریت دانش داشته باشیم مثلا شعبه‌های موفق را پیدا کنیم و ببینیم چه راهکار‌هایی برای افزایش مشارکت خیرین داشتند و این را در اختیار شعبه‌های دیگر قرار بدهیم و به اصطلاح از درس آموخته‌های شعبه‌های موفق استفاده کنیم و آن را بین همه شعبه‌ها عمومی کنیم. برای مثال می‌توانیم ماهانه تشویقاتی را برای شعبه‌هایی که بتوانند طرحی برای افزایش جلب مشارکت خیرین در شعبه‌ها ارائه دهند، در نظر بگیریم.

ذکر این نکته ضروری است که اولین نشست بین المللی خیریه‌ها و نیکوکاران حامی ایتام و محرومین قرار است با شعار «خیر جمعی، بهبود کیفیت زندگی» به همت سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه‌ها و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی 22 و 23 آبان‌ماه امسال در تهران برگزار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان