جهرمی: پست اول باید رقیب شرکت ملی پست باشد

«پست اول» به عنوان اولین اپراتور خصوصی پست ایران با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استراتژیست‌های اپراتور پست اول، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران، مدیرعامل پست اول و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد

جهرمی: پست اول باید رقیب شرکت ملی پست باشد

«پست اول» به عنوان اولین اپراتور خصوصی پست ایران با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استراتژیست‌های اپراتور پست اول، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران، مدیرعامل پست اول و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. در این مراسم، پست اول به عنوان یکی از محصولات جدید «تیپاکس» با ارائه اپلیکیشن کار خود را آغاز کرد.

به گزارش دیجیاتو، اولین اپراتور خصوصی پست کشور قصد دارد فعالان پستی را از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و بدون تغییر یا تحت تاثیر قرار دادن برندشان، شبکه‌ای را به وجود آورد که همه آنها با یکدیگر همکاری داشته و بتوانند خدمات بهتر و کامل‌تری به کاربران ارائه کنند.

«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در این مراسم به مدیران پست اول تاکید کرد که جلب رضایت مردم راه موفقیت و ادامه کار است و مدیران این اپراتور می‌توانند با تکیه بر تجربیات خود خدماتی در شان مردم به آنها ارائه کنند:

 

«پست اول نه تنها باید با شرکت‌های خصوصی، بلکه باید با شرکت ملی پست نیز رقابت کند. دولت نیز تلاش می‌کند تا به عنوان ناظر و رگولاتور از شرکت‌ها و اپراتورهای خصوصی پست حمایت کند. هرچند آزادسازی تلفن ثابت، کارگزاری روستایی و... نتایج خوبی به همراه نداشت اما این امر به معنای اشتباه بودن آزادسازی نیست بلکه به معنای اشتباه اجرا شدن شیوه آزادسازی است. ما باید جدا از تمام دغدغه‌های غیرفنی این موارد را بررسی کنیم تا در موارد بعدی شیوه درستی انتخاب کنیم. نباید اشکالات در حد گزارش باقی بمانند باید به درستی بررسی شوند.»

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: چرا نباید بگوییم که با خصوصی‌سازی مخابرات در عرصه تلفن ثابت عقب‌گرد داشته‌ایم. چرا نگوییم با خصوصی‌سازی، توسعه FTTH خوب پیش نمی‌رود و ما در توسعه نسل نوین ارتباطات پرسرعت در کشور با مشکل مواجه ایم. چرا نباید بگوییم خصوصی‌سازی چه مشکلاتی برای کسانی که سال‌ها خاک این صنعت در عرصه مخابرات را خورده‌اند و امروز بازنشسته هستند به وجود آورده و چرا نباید در رابطه با مشکلات خصوصی‌سازی و کارگزاران روستایی صحبت کنیم.»

از سوی دیگر «حسین فلاح جوشقانی» نیز با اعلام این مطلب که آزادسازی پست پیچیدگی‌های بسیاری داشت و بالاخره بعد از چند دهه انجام شد، اعلام کرد که همزمان برای دو اپراتور پستی، پروانه صادر شده است که با توافق یکدیگر، نام یکی پست اول گذاشته شد. به گفته جوشقانی سالانه تا سقف 6 میلیارد مرسوله در کشور جابه‌جا می‌شود که تنها 15 درصد از آن یعنی رقمی در حدود 700 تا 800 میلیون از آنها توسط پست به مقصد می‌رسند:

«با تغییر نگاه به پست کشور، می‌توان به تحول این شرکت ملی امیدوار بود. بر اساس برآوردها بین سه و نیم تا شش میلیارد مرسوله پستی در کشور جا به جا می‌شود که از این مقدار کمتر از 15 درصد به صورت مجاز و بر اساس چارچوب‌ها و ضوابط جا به جا می‌شود. حضور اپراتورهای پستی بر همین مبنا بوده است که بتوان با کمک آن‌ها و نقش‌آفرینی‌شان، تمام بازیگران عرصه پستی را به کار گرفت. ما پروانه فعالیت اپراتور خصوصی پست ایران را صادر کردیم و همانطور که بر اساس این پروانه اپراتورها ملزم به رعایت قوانین هستند، ما نیز به عنوان تنها نهاد حاکمیتی مسئولیت حمایت و ساماندهی آن‌ها را داریم، در خصوص اپراتور پست اول نیز همین روند را در پیش خواهیم گرفت.»

رئیس رگولاتوری در ادامه تاکید کرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، تنها نهاد حاکمیتی در عرصه اپراتورهاست و چیزی به عنوان نهاد حاکمیتی داخل اپراتورها در این حوزه صاحب‌نظر نخواهد بود: «البته ما قول می‌دهیم که رگولاتوری کمترین مداخله را در عرصه کسب و کارها داشته باشد.»

«افشین کلاهی»‌رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز عنوان کرد اقتصاد زمانی بهبود پیدا می‌کند که منابع از انحصار دولت خارج شود و منبع درآمد دولت دریافت مالیات از کارآفرینان باشد. به گفته او این امر باعث ایجاد ثروت و حرکت به سمت توسعه خواهد شد. کلاهی باور دارد قرار گرفتن بخش خصوصی در کنار بخش دولتی بسیار جذاب است:

«به دلایل فرهنگی و علاقمند نبودن مردم به ارسال نامه، پست در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرد. ضمن آنکه ما در خروج از انحصار نیز عقب مانده‌ایم. در گذشته پست یک سازمان انحصاری بوده اما مدتی است که با تغییر رویکرد مدیریتی، به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای پیشرفت از عمل کردن به صورت انحصاری خارج شوند. با تمام مشکلاتی که در کشور برای شرکت بخش خصوصی و رقابتش با بخش دولتی وجود دارد، اما حضور شرکت‌های خصوصی درکنار بخش دولتی باعث بهبود کیفیت کار آن‌ها خواهد شد.»

«محمدحسن کرباسیان» مدیرعامل اولین اپراتور خصوصی پست ایران درباره نحوه عملکرد پست اول توضیح داد که هدف آنها جمع کردن فعالان پستی از سراسر کشور در کنار یکدیگر است تا بتوانند در فضایی تعاملی کم و کاستی‌های خود را بپوشانند. به گفته او تا کنون 30 شرکت به این پلتفرم پیوسته‌اند. کرباسیان در ادامه عنوان کرد نرم‌افزاری طراحی شده است که به شرکت‌ها در آن حضور دارند، اپراتور به رگولاتوری پاسخگو خواهد بود و همچنین حق دولت را هم پرداخت خواهد کرد:

«نرم‌افزاری را آماده کردیم تا هر فعال پستی بتواند به ما متصل شود و ما نیز جزئیات آن را برای رگولاتوری بفرستیم، البته حریم خصوصی داده‌ها به طور کلی رعایت شده و ما حتی خودمان هم نمی‌دانیم چه کسی چه چیزی را برای کسی ارسال می‌کند. در همین راستا نرم‌افزاری آماده کردیم که فعالان به گونه‌ای با هم مرتبط شوند که بتوانند فرآیندهایی نظیر قبول، جمع‌آوری، آماده‌سازی، تجزیه و ارسال را به شکل تعاملی انجام بدهند. این امر موجب کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های تحویل به موقع مرسولات خواهد شد، ضمن آنکه  شکستن انحصار در ارائه خدمات پستی و جلوگیری از تعطیلی کار فعالان پستی را هم به دنبال دارد. در این اپ کاربر مبدا و مقصد را مشخص کرده و به او فعالان پستی که در مسیر وجود دارند با اعلام هزینه‌ها، نمایش داده می‌شود تا بتواند از میان آنها اتنتخاب کند.»

به گفته کرباسیان سالانه 20 هزار میلیارد تومان قابلیت کارهای پستی در کشور وجود دارد و حداکثر 15درصد آن در اختیار اداره پست است و 85 درصد در دست کسانی است که شناختی از آنها وجود ندارد و اگر پست اول بتواند این میزان را جذب کند، پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت: «طبق آمار شهرداری، روزانه 20 هزار تن بار از شهر تهران خارج می‌شود که وزن اغلب آن‌ها زیر 30 کیلوگرم است و می‌توانند از طریق پست ارسال شوند.»

«محمدرضا درخشان» از استراتژیست‌های پست اول اعلام کرد سنگ بنای شبکه فراپست کسب و کار پایدار است و مهمترین چشم انداز این شبکه پایداری تا 103 سال آینده و حضور در قرن‌های آینده است. اینطور که درخشان توضیح داد برای معماری فرا پست یا پست اول سه گام پیش نیاز که بیان الزامات معماری، مشخص کردن چالش‌های کسب و کار و نهایتا انتخاب مناسب‌ترین استراتژی برای معماری پیش نیازهای کار بود را مدنظر قرار گرفت و پس از آن کارهای طراحی مفهومی و جزئیات را آغاز شد:

«در گام دوم به بحث تحلیل محیط و چالش‌های محیط کسب و کارهای جدید از جنبه‌های مختلف پرداختیم تا بتوانیم بهترین استراتژی را پیدا کنیم. همچنین رویکرد نوین زیست بوم‌های کسب و کار را انتخاب کردیم و بهترین استراتژی از نظر ما استراتژی شبکه کسب و کار ساختار یافته و سلامت بود. در این ساختار یافتگی نقش‌ها و ویژگی‌ها مشخص است و قوانین مورد نیاز شبکه تعریف شده است. سلامت شبکه نیز به این معناست که باید برای استحکام کافی و پابرجا بودن تبعیت کند و بتواند بزرگ شود و فرصت‌های کسب و کار جدید در آن ایجاد شود.»

او در انتها عنوان کرد درهای شبکه فراپست برای حضور تمام کسب و کارها باز است: «دوست داریم این شبکه چنان انعطافی داشته باشد که در کسب و کارهای دیگر نیز حضور پیدا کند. سنگ بنای شبکه فراپست کسب وکار پایدار است و معماری‌اش بر همین اساس بنا شده و مهم‌ترین چشم‌اندازها برای این شبکه این است که پایدار بماند و در قرن‌های آتی حضور داشته باشد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان