به خدمت گرفتن طراحان مطرح بینالمللی توسط کمپانیهای کرهای، به نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی این خطه بدل شد و نتیجهاش چیزی جز جهش میزان محبوبیت محصولات کرهای در بازارهای بین المللی نبود.
همزمان با افزایش اقبال عمومی نسبت به محصولات کرهای، این خودروها در کشور ما نیز طرفداران خود را پیدا نموده و توانستند بخش عمده بازار وارداتیها را در ایران به خود اختصاص دهند.
طراحی ظاهری دلنشین یکی از مهمترین عوامل موفقیت محصولات کرهای محسوب میشد، بنابراین چینیها نیز که در آن دوران به کپی برداری از روی محصولات دیگر خودروسازان، بیش از پیش روی آورده بودند شروع به الگو برداری از طرح ظاهری مدلهای مختلف کرهای نمودند که یکی از معروفترین این خودروها در ایران، مدل کراس اوور جک S5 است.
در اواخر سال 93 شمسی بود که شاسی بلند جک S5 مجهز به گیربکس دستی (جی ای سی S5) توسط شرکت کرمان موتور نماینده رسمی برند جی ای سی در ایران، وارد بازار کشورمان شد و به دلیل شباهت ظاهری با مدل محبوب هیوندای توسان، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. در حدود دو سال بعد، مدل اتوماتیک این خودرو نیز به بازار ایران راه یافت.
همچنین علاوه بر طراحی ظاهری، قیمت گذاری مناسب بر روی جک S5 باعث شد تا در آغاز عرضه بخش زیادی از مردم که در آن دوران در پی خرید مدلهای شاسی بلند کراس اوور بودند اما توانایی مالی خرید محصولات کرهای یا ژاپنی را نداشتند، بتوانند به آرزوی خود جامه عمل پوشانده و این محصول چینی را جایگزین مدلهای گرانقیمت تر نمایند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جنبههای مختلف ظاهری و باطنی جک S5 بپردازیم؛ بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
طراحی ظاهری و بدنه جک S5
همانطور که ذکر شد ظاهر این خودروی چینی شباهت زیادی به هیوندای توسان ix35 نسل قبل دارد. در نمای روبروی این خودرو با چهرهای نسبتا عبوس و اخم آلود مواجه هستیم. چراغهای جلو در دو جناح بالایی چهره سایز مناسبی داشته و از طراحی ساده اما متناسبی برخوردار شدهاند.
یک جلوپنجره کشیده با فرم ذوزنقه مانند و پهنای نسبتا کم که بخش زیادی از آن توسط تزئینات کرومی و لوگوی ستارهای جی ای سی به اشغال درآمده، فضای مابین دو چراغ اصلی را پر نموده است.
بخش عمده ناحیه میانی سپر توسط یک هواکش ذوزنقه شکل که سه نوار افقی کرم رنگ در زمینه آن مشاهده میشود، به تسخیر درآمده است. طراحی ذوزنقه ای شکل جلو پنجره و مجرای بزرگ ورودی هوا به گونهای است که به دلیل وارونه قرار گرفتن این دو شکل هندسیِ مشابه نسبت به یکدیگر، ترکیب جالب و هماهنگی در چهره S5 پدید آمده است. جایگاه نصب پلاک نیز در پایین همین محدوده سیاه رنگ قرار گرفته است.
جایگاه های مه شکن به صورت شبه چهار ضلعی با زمینه سیاه رنگ در حالی در دو کناره پایینی سپر حضور دارند که در نیمی از حاشیه آنها نوار LED دی لایت جاسازی شده است. برخی خطوط حجمی نسبتا کم عمق نیز بر روی درب کاپوت و ناحیه زیرین چراغهای جلو نقش بستهاند تا حالتی تهاجمی و عضلانی تر را برای این چهره نسبتا نامهربان پدید بیاورند.
نمای جانبی جک S5 شباهت بسیار زیادی به هیوندای توسان نسل قبل داشته و تفاوتهای اندکی میان این دو قابل تفکیک و تمیز دادن است.
فریم پنجرهها به فرم برگی شکل طراحی شده و از انحناهای زیبایی برخوردار شده است. خطوط حجمی آنچنانی در این نما به کار نرفته و تنها یک خط کاملا کم عمق، از گوشه چراغ عقب تا انتهای درب جلو امتداد یافته است. در ناحیه زیرین دربها نیز تزیینات پلاستیکی همراه با نوار کرومی قابل مشاهده هستند.
ریل سقفی، دستگیرههای کرومی، آینههای راهنمادار، اسپویلر تعبیه شده در بالای شیشه عقب و رینگهای پنج پره دوبل، از جمله نکات دیگر قابل مشاهده در نمای جانبی جک اس5 هستند. تغییر سایز رینگها از 17 اینچ در مدل دستی به 18 اینچ در مدل اتوماتیک و اضافه شدن سنسور پارک در سپر جلو برای مدل اتوماتیک نیز از جمله تفاوت های اندک ظاهری میان دو مدل اس5 دستی و اتوماتیک است.
از نمای پشت، جک S5 یادآور مدل معروف آئودی Q5 بوده و از هماهنگی کافی با سایر بخشهای بدنه برخوردار شده است. چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شده و لامپ های LED درون آنها به کار گرفته شدهاند.
چراغهای مه شکن - شبنمای قرمز رنگِ کشیده و باریک نیز در جوانب سپر تعبیه شده و سر اگزوزهای چهار ضلعی کروم رنگ، ناحیه پایینی و سیاه رنگ سپر را مزین به رنگ و لعاب خود نمودهاند.
یک خط حجمی منحنی فرم نیز گوشه های بیرونی دو چراغ عقب را از مسیر درب صندوق به یکدیگر متصل نموده و حجم منفی کم عمقی را در این ناحیه شکل داده است که زیبا و متناسب به نظر میرسد.
به طور کلی نمای ظاهری جک S5 با توجه به آن که از روی دست طراحان هیوندای توسان کپی شده، نسبتا زیبا و هماهنگ به نظر میرسد و تا اینجای کار توانسته نظر مثبت مشتریان ایرانی را به خود جلب نماید. نکته دیگری که در اینجا لازم به ذکر است، اینکه جک S5 اتوماتیک مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری در کشور چین به جلو پنجره جدیدی مجهز شده که در ایران فعلا خبری از ارائه نسخه فیس لیفت به گوش نرسیده است.
طراحی داخلی و کابین جک S5
فضای داخلی جک S5 با وجود آن که چند سالی از طراحی آن میگذرد، اما همچنان مدرن و امروزی به نظر میرسد. داشبورد این خودرو طراحی جذابی داشته و زیبا جلوه میکند. حضور صفحه نمایشگر LCD در میانه داشبورد به همراه مجموعه کلیدها و دکمه های اطراف آن ظاهر مدرن تری را به کابین جک S5 بخشیده است.
دریچههای تهویه به صورت ایستاده در دو ناحیه کناری صفحه نمایشگر قد برافراشتهاند. دکمه فلاشر نیز با رنگ قرمز خود در ناحیه زیرین این قسمت تعبیه شده و به راحتی در دسترس قرار دارد.
در بخش جلویی اهرم تعویض دنده یک فضای خالی به جهت قرار دادن اشیایی همچون تلفنهمراه تعبیه شده و برخی درگاههای مختلف نظیر پورت برق 12 ولت، پورت USB ،AUX و فندک خودرو در این قسمت جای داده شدهاند.
دو عدد جالیوانی نیز بر روی کنسول میانی در قسمت پشت اهرم تعویض دهنده حضور دارند. غربیلک فرمان فرم و سایز خوبی داشته و خوش دست به نظر میرسد. پنل کیلومترشمار نیز از طراحی شش ضلعی مانند با حالتی کاملا اسپرت و مهیج برخوردار شده که زیبایی خاصی به نمای داخلی این خودرو اعطا نموده است.
صندلیها جلو فرم مناسبی داشته و به همراه استراحتگاه آرنج تعبیه شده در فضای مابین آنها، به وسیله روکش چرم مصنوعی پوشش داده شدهاند.
همچنین با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ بدنه این خودرو، سرنشینان چه در ردیف جلو و یا در ردیف عقب، از نظر فضای پا، سر و زانوها با مشکل خاصی روبرو نیستند. حجم فضای صندوق عقب این خودرو نیز معادل 505 لیتر است که کافی به نظر میرسد. متریال داشبورد و تودریها نیز از جنس پلاستیک سخت بوده اما چندان بیکیفیت به نظر نمیرسند.
به طور کلی کابین جک S5 از نظر طراحی و گنجایش در سطح خوبی قرار داشته و میتواند نیازهای خانوادههای ایرانی را به خوبی پاسخگو باشد.
تجهیزات و امکانات جک S5
تجهیزات و امکانات جک S5 اتوماتیک به شرح زیر است:
- سان روف
- آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن
- آینه های جانبی تا شونده برقی
- روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو
- چراغ های مه شکن جلو و عقب
- چراغ های عقب LED
- تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
- چراغ راهنما روی آینه
- دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)
- کامپیوتر سفری
- صندلی چرمی
- پوشش چرمی فرمان
- تنظیم ارتفاع صندلی راننده
- تنظیم برقی صندلی راننده
- مموری صندلی راننده
- مجهز به گرمکن صندلی های جلو
- قفل ایمنی کودک
- مجهز به سیستم ISOFIX
- سیستم ضد سرقت
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- سیستم پایداری الکترونیکی ESC
- سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC
- سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC
- ترمز پارک برقی EPB
- کیسه هوا راننده و سرنشین جلو+ کیسه هوای جانبی جلو (4عدد)
- اخطاردهنده فشار باد چرخ ها
- فرمان برقی + Servomotor
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله
- سنسور پارک جلو و عقب
- دوربین دنده عقب
- سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD،USB
- بلوتوث
- دارای 6 بلندگو
- کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان
- خروجی پاور 12ولت
- آنتن شیشه ای
- کنسول جلو و عقب
- شیشه Reflex
- چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل
- سنسور باران
- شیشه های جلو و عقب برقی گرمکن شیشه جلو
- استارت دکمه ای
- سیستم ورود بدون کلید
تجهیزات و امکانات جک S5 دستی به شرح زیر است:
- مجهز به سیستم ISOFIX
- قفل ایمنی کودک
- کنسول جلو و عقب
- آنتن شیشه ای
- خروجی پاور 12 ولت
- کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان
- دارای 6 بلندگو
- بلوتوث
- سیستم پخش MP5 با خروجی USB ،IPod ،AUX
- سنسور دنده عقب
- تهویه مطبوع
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهت
- فرمان الکترونیکی + Servomotor
- اخطار دهنده فشار باد چرخ ها
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC
- سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC
- سیستم پایداری الکترونیکی ESP
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- سیستم ترمز اضطراری EBA
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم ضد سرقت
- تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در 4 جهت
- کاور موتور
- پوشش چرمی فرمان
- صندلی چرمی
- کامپیوتر سفری
- دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)
- چراغ راهنما روی آینه
- تنظیم ارتفاع نور
- چراغ های عقب LED
- چراغ ترمز سوم
- چراغ های مه شکن جلو و عقب
- روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو
- آینه های جانبی برقی تاشونده همراه با گرمکن
- سان روف
پیشرانه و مشخصات فنی
مشخصات فنی جک S5 (مجهز به گیربکس دستی):
حجم موتور (سی سی) | 1997 |
استاندارد آلایندگی | Euro V (یورو 5) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | 174 اسب بخار در دور موتور 5200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | 265 نیوتن متر در طیف دور موتوری 2000 الی 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته دستی |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانه ای با کمک برقی |
سیستم ترمز | چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) |
سیستم تعلیق | جلو: فنر حلقوی با ستون مک فرسون عقب:سیستم تعلیق مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 55 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 180 |
سایز چرخها | مجهز به رینگ 17 اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلی متر) | 4430 |
عرض خودرو (میلی متر) | 1840 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | 1660 |
فاصله دو محور (میلی متر) | 2645 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1505 |
مشخصات فنی جک S5 (مجهز به گیربکس اتوماتیک):
حجم موتور (سی سی) | 1997 |
استاندارد آلایندگی | Euro V (یورو 5) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | 174 اسب بخار در دور موتور 5200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | 265 نیوتن متر در طیف دور موتوری 2000 الی 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک با مکانیزم DCT |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانه ای با کمک برقی |
سیستم ترمز | چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) |
سیستم تعلیق | جلو: فنر حلقوی با ستون مک فرسون عقب:سیستم تعلیق مستقل (چند بازو) |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 55 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 180 |
سایز چرخها | مجهز به رینگ 18 اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلی متر) | 4430 |
عرض خودرو (میلی متر) | 1840 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | 1660 |
فاصله دو محور (میلی متر) | 2645 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1545 |
تجربه رانندگی با جک اس5 دندهای
در لحظه باز کردن سوئیچ و رسیدن برق به پشت آمپر، خواهید دید که عقربههای دور موتور و سرعتسنج به یکباره تا انتها رفته و مجددا به جای خود باز میگردند که همین موضوع با تقلید از خودروهای اسپرت اصیلی مانند محصولات فراری انجام شده و بر اسپرت بودن خودرو تاکید دارد.
با فشردن پدال کلاچ و استارت زدن پیشرانه خودرو بدون صدای اضافه خاصی روشن شده و آماده بهکار میشود. یکی از نکات جذاب در کابین، اهرم تعویض دنده بوده که روی آن 6 دنده جلو و یک دنده عقب ثبت شده است.
جک اس 5 مخصوص افرادیست که از تعویض دنده لذت می برند، هرچند در نمونه های کارکرده بعضا مشکلاتی در گیربکس دیده می شود و در برخی موارد پروسه تعویض دنده چندان دقیق نیست و لذت رانندگی را کاهش می دهد.
به هرحال اگر قصد دیر عوض کردن دنده را داشته باشید متوجه کاتآف موتور به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به آن خواهید شد که در دور نسبتا پایین حدود 5500 RPM اتفاق می افتد.
در واقع قدرت موتور به لطف وجود توربو آنچنان است که در زمان تخت کردن پدال گاز، فرصت چندانی برای لذت بردن از شتاب خوب اس 5 پیدا نمی کنید و بلافاصله باید به فکر تعویض دنده بعدی باشید.
توربوشارژ در 3000 تا 3500 دور در دقیقه به حداکثر عملکرد خود میرسد و اصطلاحا فول بوست می شود و از این دور موتور شاهد شتاب مضاعف خودرو هستیم که تا لحظه کات آف ادامه پیدا میکند.
شتاب 0 تا 100 در حدود 10 الی 10.5 ثانیه با بنزین سوپر و شرایط مطلوب برای این خودرو قابل تصور است که عدد خارق العادهای نیست اما از بسیاری خودروهای دیگر موجود در بازار بهتر است.
S5 به لطف سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و همچنین سیستم چند اتصالی E شکل (مولتی لینک) در عقب، به همراه سیستم فرمان چرخ دنده شانهای با کمک برقی، سواری نسبتا نرم و بدون تنشی را به سرنشینان ارائه میکند
البته این موضوع در زمان رانندگی شهری بسیار خوشایند بوده، اما از آنجایی که این خودرو به هیچ عنوان مناسب رانندگی خارج از جاده نیست تکان های نسبتا زیادی بر روی جاده ناهموار به سرنشینان وارد می شود.البته در مانورهای شهری و خیابانی فرمانپذیری و هندلینگ S5 قابل قبول بوده و موجب جلب رضایت شما میشود.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد، مصرف سوخت جک S5 متوسط بوده که هنگام رانندگی در ترافیک و خیابان های شلوغ، عدد 12.5 لیتر را در کامپیوتر سفری نشان می دهد که با توجه به توربو بودن پیشرانه کمی بیشتر از حد انتظار است.
در مجموع میانگین مصرف سوخت شهری با توجه به بازه زمانی مورد بررسی، عددی حدود 11.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سیکل ترکیبی مصرف سوخت به هنگام رانندگی جادهای تا 7.8 لیتر کاهش پیدا میکند.
در واقع تصور عمومی این است که پیشرانه های توربو در مجموع اقتصادیتر از موتورهای سنتی اتمسفریک (فاقد توربوچارجر و سوپر چارجر) هستند، اما در عمل این موتورها نیز در صورت رانندگی اسپرتی میتوانند برابر یا حتی بیشتر از موتور های قدیمی سوخت مصرف کنند.
در رانندگی در سرعتهای بالا جک S5 نرم و بیصدا ظاهری می شود و می تواند رضایت شما را تامین کند، البته نباید انتظار کیفیت سواری و دوامی معادل خودروهای کره ای یا ژاپنی مشابه را از S5 داشته باشید، اما در مجموع تناسب قابل قبولی بین قیمت این خودرو در زمان عرضه و مشخصات فنی آن وجود دارد.
رقبا و محصولات مشابه
چری تیگو7، چری تیگو5، هایما اس7 و سانگ یانگ تیوولی از جمله محصولاتی هستند که میتوان آنها را در زمره رقبای جک اس5 در ایران به شمار آورد.
قیمت و شرایط فروش
بهای جک S5 اتوماتیک در بازار معادل 265 میلیون تومان و در کارخانه برابر 210 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین جک S5 دندهای نیز در بازار در بازه 180 تا 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
علاقه مندان می توانند شرایط فروش روز این خودرو را در این آدرس مشاهده نمایند.
مزایا و معایب جک اس5
نکات مثبت
- طراحی ظاهری مناسب
- طراحی داخلی زیبا
- قدرت موتور و شتاب
- کیفیت فنی قابل قبول
نکات منفی
- کیفیت سواری نه چندان مناسب در حین عبور از مسیرهای ناهموار
- حساسیت به کیفیت بنزین
- برخی مشکلات گیربکس اتوماتیک