نیمی از مغازه‌داران، لاکچری میوه می‌خرند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با مصطفی دارایی‌نژاد- رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم صدور فاکتور  جعلی با قیمت بالاتر توسط بارفروشان درگرانفروشی میوه‌فروشان چقدر است؟

اینگونه تخلفات مربوط به زمان کمبود و گرانی میوه است و اکنون به‌دلیل فراوانی و کاهش شدید قیمت‌ها، بارفروشان برای پیدا کردن مشتری کشمکش می‌کنند. با وجود این صدور فاکتورهای متحدالشکل که در بالای آن نام، مشخصات و شماره تلفن و مهر و امضای غرفه‌دار به همراه نوع، وزن و قیمت میوه درج شده با نظارت بازرس اتحادیه صورت می‌گیرد. بر این اساس غرفه‌داران ملزم به صدور فاکتور فروش هستند. اتحادیه بارفروشان تنها اتحادیه‌ای است که نیازی نیست تا این شکایت‌ها به اتاق اصناف یا خارج از صنف منعکس شود. با وجود این، برخی اوقات، فاکتور فروش به خرده‌فروشان ارائه نمی‌شود یا احتمال تبانی برخی غرفه‌داران با خرده‌فروشان میوه در صدور فاکتور وجود دارد که با تخلفات برخورد می‌شود.

آیا این تخلف مانع برخورد بازرسان با گرانفروشی میوه در مغازه‌ها نمی‌شود؟

در نرخنامه مصوب میدان مرکزی میوه و تره‌بار نرخ کف و سقف انواع میوه و سبزی مشخص شده است و درصورتی که بارفروشان نسبت به صدور فاکتور فروش حتی یک ریال بیشتر از سقف قیمت تعیین شده اقدام کنند، این موضوع تخلف محسوب و با آنها برخورد می‌شود. مثلا وقتی نرخ کف و سقف نارنگی از 2 تا 3هزار و 500تومان تعیین شده اگر بارفروشان نرخ فروش این محصول در فاکتور فروش را 4هزار تومان درج کنند مرتکب تخلف شده و مشمول جریمه و برخورد می‌شوند. اما این موضوع را انکار نمی‌کنم که به ندرت بارفروشان و مغازه‌دارها با تبانی نرخ میوه را برای فروش آن با قیمت بالاتر در سطح خرده‌فروشی، بالاتر از نرخ واقعی، فاکتور کرده‌اند.

چرا کاهش شدید قیمت‌ عمده فروشی میوه در سطح خرده‌فروشی محسوس نیست؟

اتحادیه بارفروشان قیمت میوه و تره‌بار را براساس نظام عرضه و تقاضا کشف و در3 سطح قیمتی به غرفه‌داران ابلاغ می‌کند. این کار معمولا در هر هفته یک‌بار صورت می‌گیرد چرا که امکان تعیین نرخ روزانه میوه، تره‌بار و سبزی و صیفی وجود ندارد. با این شرایط میوه و تره‌بار در مغازه‌ها نیز باید با احتساب سود مصوب 35درصدی خرده‌فروشی به مشتریان عرضه شود اما کشف علت رشد قیمت و گرانفروشی میوه در سطح خرده‌فروشی مربوط به اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار است.

چرا  هنوزهم مشکل هزینه زیرچوبی و ناخالص‌فروشی میوه حل نشده است؟

قرار بود با مصوبه‌ای که قبلا ابلاغ شده بود خرده‌فروشان با برگرداندن سبد میوه به غرفه‌داران مشکل ناخالص فروشی را حل کنند. هزینه زیرچوبی نیز تأثیر 100تا 150تومانی در قیمت انواع میوه بنابر نوع آن(هزینه بالاتر برای میوه‌های گران) دارد. به اتحادیه فروشندگان اعلام کردیم که برای پرداخت نکردن هزینه زیرچوبی، فقط حمل از کامیون به باسکول با بارفروشان و از باسکول تا در مغازه بر‌عهده اتحادیه فروشندگان میوه باشد.متاسفانه اکنون 50درصد مغازه‌های خرده‌فروشی میوه در سطح شهر تهران سفارش خرید میوه از میدان مرکزی را به‌صورت تلفنی انجام می‌دهند و در چنین شرایطی برای جبران هزینه جابه‌جایی میوه تا وانت‌بارهای آنها در میدان، حق زیرچوبی دریافت می‌شود.50درصد بقیه نیز از طریق رابطی که در میدان دارند، خرید می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان