ماهان شبکه ایرانیان

استفاده از نور LED برای درمان، بهبود و شادابی پوست

اگر اخیراً از سالن‌های اسپا (سالن ماساژ و آبگرم) یا حتی یک داروخانه بازدید کرده‌اید، احتمالاً یکی از این محصولات LED موجود در بازار را مشاهده کرده‌اید. سؤال این است که آیا این ادعاها صحیح است؟ آیا دستگاه‌های نوری LED واقعاً می‌توانند تمام این کارها را برای پوست شما انجام دهند؟ و مهمتر از همه، آیا چنین درمانی ایمن است؟

استفاده از نور LED برای درمان، بهبود و شادابی پوست

ادعاهای مربوط به دستگاه‌های تابش نور دیود (LED) قطعاً جذاب هستند. از این دستگاه برای درمان همه چیز از جمله چین و چروک ، قرمزی و علائم پیری گرفته تا آکنه، جای زخم و لکه‌های تاریک استفاده می‌شود.

اگر اخیراً از سالن‌های اسپا (سالن ماساژ و آبگرم) یا حتی یک داروخانه بازدید کرده‌اید، احتمالاً یکی از این محصولات LED موجود در بازار را مشاهده کرده‌اید. سؤال این است که آیا این ادعاها صحیح است؟ آیا دستگاه‌های نوری LED واقعاً می‌توانند تمام این کارها را برای پوست شما انجام دهند؟ و مهمتر از همه، آیا چنین درمانی ایمن است؟

کارشناسان می‌گویند هنوز زود است که اطلاعات کاملی از موثر بودن این دستگاه‌ها داشته باشیم. دکتر الیزابت بوزنی، استادیار پوست و مو در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: “برخی از مطالعات کوچک استفاده از این دستگاه‌ها را برای برخی مشکلات و شرایط خاص، نشان داده‌اند. او می‌گوید: “فکر می‌کنم این نوع درمان واقعاً در حال ظهور است، اما هنوز شواهد کاملی وجود ندارد.”

روش‌های درمانی پوست با استفاده از LED

سال‌های طولانی است که دانشمندان چگونگی تأثیر پرتوهای خورشید بر روی پوست را مطالعه کرده‌اند. آنها اول توجه خود را بر روی به اصطلاح “پرتوهای سوزان خورشید” یا اشعه ماوراء بنفش B که بیشتر به آن  UVBگفته می‌شود، متمرکز کردند. سپس، تمرکز به اشعه ماوراء بنفش A یا UVA تغییر یافت. این پرتوهای خورشید است که پوست را پیر می‌کند و منجر به ایجاد چین و چروک و تغییر رنگ پوست می‌شود. دکتر بوزنی می‌گوید: “اخیراً ما تنها بر روی تأثیرات نور مرئی بر روی پوست – نه لزوماً نورLED ، بلکه به طور کلی نور مرئی صحبت کرده‌ایم. محققان اکنون قصد دارند تا درک کنند که هر دو نور مرئی و نور  LEDچگونه می‌توانند بر روی پوست تأثیر بگذارند.

چراغ‌های LED از دهه 1960 وجود داشته اند، اما اخیراً به عنوان یک روش درمانی برای پوست مورد استفاده قرار گرفته‌اند. طول موج‌های مختلف طیف نور مرئی با رنگ‌های مختلف نور LED مطابقت دارد و به اعماق مختلف به پوست نفوذ می‌کند. بسته به میزان نفوذ آنها، چراغ‌های LED اثرات بیولوژیکی متفاوتی دارند.

نورهای قرمز و آبی به طور معمول در درمان‌های پوستی LED تقویت می‌شوند. کارشناسان بر این باورند که نور قرمز بر روی سلول‌های پوستی معروف به فیبروبلاست تاثیر می‌گذارد، که در تولید کلاژن نقش دارد، پروتئینی که بخش بزرگی از بافت همبند را تشکیل می‌دهد و به پوست کمک می‌کند تا در صورت آسیب دیدگی بهبود یابد. دکتر بوزنی می‌گوید: بنابراین، از نظر تئوری، نور قرمز می‌تواند برخی از علائم پیری در پوست را معکوس کند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که نور قرمز ممکن است به ترمیم مو برای افرادی که مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو با الگوی مرد و زن هستند، کمک کند.

از نور LED آبی اغلب در درمان آکنه استفاده می‌شود. ممکن است این کار را با کاهش فعالیت در غددهای چربی انجام دهد، بنابراین این غدد، چربی کمتری را تولید می‌کنند که این چربی می‌تواند فولیکول‌های مو را به هم وصل کند و منجر به آکنه شود. نور آبی همچنین ممکن است باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را که به عنوان   Cutibacterium acnes  شناخته می‌شوند، از بین ببرد. غالباً از نور آبی و قرمز برای کمک به مبارزه با آکنه استفاده می‌شود – نور آبی  C.acnes و نور قرمز، التهابات و قرمزی پوست را هدف قرار می‌دهند. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید شود که این نورها واقعاً مؤثر بوده و نتایج پایداری دارند.

ایمنی کوتاه مدت

دکتر بوزنی می‌گوید: در بیشتر موارد، روش‌های درمانی مبتنی بر نور حداقل در کوتاه مدت نسبتاً ایمن هستند. FDA برخی از محصولات را برای مصارف خانگی تصویب کرده است. دستگاه‌های پوستی LED قدرت زیادی ندارند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد پوست شما را بسوزانند. دکتر بوزنی می‌گوید، با این وجود، ضروری است که هنگام استفاده، از چشم خود در برابر نور آن محافظت کنید.

برای مثال، یکی از برندها به نام Neutrogena در ماه جولای، به دلیل اینکه دستگاه‌هایش منجر به آسیب رساندن به چشم افراد مبتلا به مشکلات چشمی (مانند آب مروارید، چشم‌های ورم کرده یا قرمز، گلوکوم، دوبینی و…) می‌شد یا افرادی که از داروهایی ا ستفاده می‌کردند که چشم آنها را به نور حساس می‌کرد، دستگاه‌های ماسک آکنه درمانی خود را مجددا فراخوانی و به روز رسانی کرد.

با این وجود، هنوز در مورد تأثیر این دستگاه‌ها اطلاعات زیادی وجود ندارد. دکتر ماریسا هلر، استادیار پوست و مو در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: “امنیت و ایمنی دراز مدت این روش‌های درمانی نامشخص است.” بنابراین، در هنگام سبک و سنگین کردن کردن جوانب مثبت و منفی از نور درمانی LED ، این موارد ناشناخته را در نظر داشته باشید.

علاوه بر این، اگر به دنبال درمان یک وضعیت پزشکی با استفاده از نور درمانی LED هستید، ابتدا تشخیص این بیماری را با پزشک خود تایید کنید. به عنوان مثال، برخی افراد برای درمان آسیب دیدگی‌های مربوط به آفتاب، از نور درمانی LED استفاده می‌کنند. دکتر هلر می‌گوید: “این مرا نگران کرده است.” “اگر مشاوره با پزشک در برنامه شما نیست، شما متوجه نخواهید شد که آیا بیماری شما، سرطان پوست است یا بیماری دیگری که توسط دستگاه بهبود نمی‌یابد.”

اگر علاقمند به استفاده از دستگاه پوستی LED هستید، این عوامل را در تصمیم گیری خود بررسی کنید.

  • میزان تاثیر: هنوز مطالعات بزرگی وجود ندارد که نشان دهد این نورها موثر‌تر از درمان‌های موجود هستند.
  • هزینه: این نوع درمان‌ها در ایالت متحده می‌توانند جلسه‌ای 80 دلار یا بیشتر باشد – هزینه زیادی برای چیزی که ممکن است کار کند یا نکند.
  • تنوع کیفیت: ممکن است در کیفیت این دستگاه‌ها تنوع زیادی وجود داشته باشد.FDA  دستگاه‌ها را برای ایمنی (و نه کارآیی آن) بررسی می‌کند، بنابراین ممکن است کیفیت‌ها متفاوت باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان