ماهان شبکه ایرانیان

نیمه‌پنهان اقتصاد زنانه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مشارکت پایین زنان ایرانی در اقتصاد کشور درحالی ‌رخ می‌دهد که زنان روستایی وجه پنهان اقتصاد ایران هستند. زنانی که حتی در آمارها خود را خانه‌دار ‌معرفی کرده‌اند. ‌ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، چیزی حدود ٦٨‌درصد زنان روستایی خانه‌دار معرفی شده‌اند؛ این ‌درحالی است که آمارهای وزارت کشاورزی نشان می‌دهد که ١٠٠‌درصد مرغداری‌ها و پرورش ‌طیور در روستاها به دست زنان انجام می‌شود و آنها نیمی از تولیدات صنایع تکمیلی کشاورزی را ‌انجام می‌دهد. زنان روستایی ایران تقریبا ٤٠‌درصد چرای و تغذیه دام و ٤٢‌درصد مراقبت از دام را ‌انجام می‌دهند و ٧٥‌درصد صنایع‌دستی روستایی ایران توسط زنان تولید می‌شود. با این حال آنها در ‌سرشماری‌ها خود را خانه‌دار معرفی می‌کنند؛ زیرا بنا به اعلام فائو، بیشتر زنان روستایی برخلاف ‌مردان برای مشاغل‌شان دستمزدی دریافت نمی‌کنند.  ‌

دیروز روز جهانی زنان روستایی بود. زنانی که پا به پای مردان برای اشتغال و فرار از فقر تلاش می‌کنند ‌و نقش پررنگی در اقتصاد روستایی دارند. زنانی که به گفته سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ‌نقش مهمی در ریشه‌کن‌شدن فقر در روستاها و امنیت غذایی کشورها دارند اما اغلب اوقات مشاغل‌شان ‌نادیده گرفته شده است. ‌

کشاورزی، شغل یک سوم زنان جهان ‌

شغل یک سوم زنان جهان در حوزه کشاورزی است. این موضوع را آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به ‌مناسبت روز جهانی زنان روستایی اعلام کرد و گفت: «زنان روستایی نماینده توانمند بسیاری از جوامع‌اند، اما همچنان با ‌موانعی روبه‌رو هستند که مانع از درک توان بالقوه آنان می‌شود. تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی به سختی‌های آنان می‌افزاید.»‌

او تأکید کرد: «یک چهارم کل آسیب‌ها و فقدان‌ها از فجایع مرتبط با تغییرات اقلیمی که بین سال‌های ٢٠٠٦ و ٢٠١٦ رخ ‌داده، به بخش کشاورزی در کشورهای درحال توسعه صدمه وارد کرد و زنان به شکل نامتناسبی در چنین فجایعی آسیب    می‌بینند.»‌

دبیر کل سازمان ملل گفت: «گوش فرا دادن به زنان روستایی و تقویت صدای آنان محور اشاعه دانش درباره تغییرات ‌اقلیمی و تشویق دولت‌ها، کسب و کارها و رهبران جوامع برای عمل کردن است. به‌عنوان نخستین استفاده‌کنندگان فناوری‌‌های کشاورزی، نخستین واکنش نشان‌دهندگان به بحران‌ها و کارآفرینان انرژی سبز، زنان روستایی نیروی قدرتمندی هستند که ‌می توانند پیشرفت  جهان را به پیش برند.‌»

بیشتر زنان ایرانی خانه‌دارند

بیشتر زنان ایرانی خانه‌دار هستند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، چیزی حدود ٦٢‌درصد زنان ‌ایرانی خانه‌دار هستند و فقط ٣٨‌درصد زنان کار می‌کنند. جالب است بدانید گزارش مرکز آمار ‌تاکید می‌کند که 59.7‌درصد زنان 10ساله و بیشتر در نقاط شهری کشور و 68.3‌درصد زنان نقاط ‌روستایی کشور، خانه‌دار هستند و در واقع بیشتر زنان روستایی خانه‌دار هستند اما کارشناسان بازار کار ‌نتایج این گزارش را چندان قابل اعتنا نمی‌دانند و می‌گویند زنان روستایی در سرشماری‌ها خود را ‌خانه‌دار معرفی می‌کنند؛ زیرا آنها معمولا برای مشاغل‌شان دستمزدی دریافت نمی‌کنند. ‌ همدانی‌ها بیشترین و سیستان‌وبلوچستانی‌ها کمترین زن خانه‌دار را دارند و جالب است بدانید ‌تقریبا نیمی از زنان خانه‌دار یا به‌طور دقیق‌تر ٤٦‌درصد بین ١٥ تا ٢٩ساله هستند. ‌

فقط ٣/١‌میلیون زن ایرانی شغل ثابت دارند

نگاهی به آمار زنان شاغل ایران در ایران نشان می‌دهد که زن‌های ایرانی آنقدرها هم نقشی در اقتصاد ‌کشور ندارند. بررسی‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از وضع اشتغال زنان در‌ سال٩٧ ‌نشان می‌دهد که ٣٣,٣‌میلیون زن ایرانی در سن کار هستند اما تنها 5.4‌میلیون زن فعال اقتصادی بوده ‌و 4.3‌میلیون نفر دیگر شاغل بوده‌اند. همچنین جمعیت زنان با شغل ثابت نیز در‌ سال گذشته 1.3 میلیون نفر اعلام شده است.‌

  ٤٣‌درصد نیروی کار کشاورزی، زنان هستند

در این میان زنان روستایی مشارکت در اقتصاد کشور را جدی‌تر گرفته‌اند و  براساس گزارش‌های ‌فائو در کشورهای درحال توسعه، زنان روستایی تقریبا ٤٣‌درصد از نیروی کار کشاورزی را تشکیل ‌داده و بخش اعظمی از غذای موجود را تولید، فرآوری و آماده می‌کنند و نقش پررنگی در امنیت غذایی ‌روستا دارند.‌ ‌ تحقیقات فائو نشان داده که هر زمان زنان روستایی درآمد اضافی را در اختیار دارند و در مقایسه با ‌مردان، بخش بیشتری از این درآمد را صرف تأمین غذا، بهداشت، لباس و آموزش کودکان می‌کنند و ‌همین موضوع باعث ارتقای امنیت زندگی روستایی می‌شود.‌

در ایران هم نرخ اشتغال زنان روستایی نرخ قابل توجهی است. طبق نتایج طرح آمارگیری نیروی کار ‌مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور طی ١٠‌سال گذشته در مناطق روستایی نسبت به ‌مناطق شهری بالاتر بوده است؛ به نحوی که نرخ مشارکت اقتصادی مناطق روستایی در پاییز سال96، ‌‌41.4‌درصد بوده که با 1.2‌درصد افزایش به 42.6‌درصد در پاییز سال97 رسیده است.‌

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان