مشرق گزارش می‌دهد/

شکست بزرگ آژانس ANSSI فرانسه در حفاظت سایبری از نیما زم/ گرداننده آمدنیوز هم فریب ویندوز قرمز را خورد +جزییات

چنین نتیجه‌ای، به خوبی نشان داد دل بستن به حفاظت فیزیکی و سایبری همتایان کارآگاه ناوارو، چقدر به ضرر ساده لوحان ضد انقلاب است که فکر می‌کنند زندگی در زیرزمین‌های پاریس برایشان اعتبار و امنیت می‌آورد.

سرویس سیاست مشرق - بازداشت روح الله زم سرشبکه باند ضد انقلابی آمدنیوز یکی از اتفاقات مهمی بود که باعث تحسین نیروهای داخلی و حتی خارجی به تبحر تاکتیکی و عملیاتی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه شد، به گونه‌ای که حتی برخی افراد سرشناس در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور و تعدادی از رسانه های بین المللی نیز از این موضوع ابراز شگفتی کردند.

اگرچه برخی مباحث فرعی همچون محل دستگیری زم و تایید و تکذیب‌های متوالی به مسئله‌ای داغ میان فعالان سیاسی و رسانه ای تبدیل شده، اما این عملیات حرفه ‌ای، دارای ابعاد هوشمندانه و چند لایه ای است که صرفا در قالب تعقیب و گریزهای مرسوم نمی‌تواند توصیف و تعبیر شود؛ بویژه آنکه ماجرای آمدنیوز و ارکان اصلی آن نه در داخل کشور بلکه در قلب اروپا و با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی مشهوری چون آمریکا مدیریت می‌شد.

درباره این عملیات بیشتر بخوانید:

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

بازداشت سرپل پروژه‌ی «آمدنیوز» و نقطه عطفی در تقابل نظام با «شبکه نفوذ»/ عملیات دستگیری «زم» ادامه دارد

در این میان، یکی از ابعاد این لایه های پنهان را می توان در حفاظت فیزیکی زم تعریف کرد. همانطور که مستند "ایستگاه پایانی دروغ" به صورت فنی و دقیق نشان داد، سرشبکه آمدنیوز تحت حفاظت کامل سرویس اطلاعاتی و پلیس فرانسه تردد می‌کرد و برای آنها ارزش فراوانی داشت. درست است که این حفاظت که قطعا نشان از اهمیت نه شخص زم بلکه پروژه براندازی و توطئه در کشورمان می‌داد، هیچگاه با برخورد قاطع دستگاه دیپلماسی و اجرایی کشورمان همراه نشد و آنها اعتراض جدی و قاطعی در خصوص دخالت دولت فرانسه در حمایت از فردی که رسما پروژه آشوب و اغتشاش خیابانی در ایران را تبلیغ می‌کرد و آموزش حمله فیزیکی و ساخت کوکتل مولوتف را به آشوبگران می داد، انجام ندادند، اما نشان می داد فرانسه چقدر حاضر است برای این پروژه و اجزایش هزینه مادی و معنوی کند.

از این موضوع می توان نتیجه گرفت قطعا چنین حفاظت و توجهی، صرفا به ابعاد فیزیکی و جسمی زم خلاصه نبوده و متخصصان سایبری و فنی سیستم اطلاعاتی فرانسه نیز حامی و همیار او در اجرای پروژه‌هایش بوده‌اند.

حتی اگر بر فرض محال، این موضوع قبل از پخش مستندات فنی مبنی بر نفوذ و تسلط دستگاه اطلاعاتی کشورمان بر تجهیزات رایانه‌ای شخصی و همراه زم، به صورت خیلی جدی و حرفه ای دنبال نمی‌شد، اما پس از پخش آن مستند و برملا شدن روابط، حمایت ها و توهماتش که کاراکتری خنده دار از او در میان افکار عمومی ساخت، حتما واکنش جدی از سوی حامی بزرگ او یعنی دستگاه اطلاعاتی فرانسه و آمریکا به دنبال داشت و آنها ترتیبات امنیتی و سایبری ویژه ای برای برملا نشدن رازها و طراحی‌های زم به اجرا می‌گذاشتند.

اگر استدلال موهوم و مضحکه برخی پیرمردهای ضد انقلاب و لس آنجلس‌نشین مبنی بر همکاری زم با سپاه از ابتدای پروژه آمدنیوز را هم بدون تمسخر، جدی فرض کنیم باز هم طبیعی بود که سیستم های اطلاعاتی و پلیسی فرانسه به اندازه نیمی از کاراکتر سریال‌های مشهورشان چون کارآگاه ناوارو، باز هم به عنصر مذکور شک کنند و ارتباطات و اطلاعاتش را زیر نظر داشته باشند تا چنین گاف و افتضاحی برایشان ثبت نشود.

ویندوز قرمز و اهمیت ارتباطات امن سایبری

در خلال ترور ناجوانمردانه برخی دانشمندان هسته‌ای کشورمان، مشخص شد ارتباط عاملین موساد با سرپنجه‌های ترور در ایران، به صورت کاملا امن و چند لایه صورت می‌گرفته تا امکان رصد و شنود آن ممکن نباشد. ماجرا به این صورت بود که اگرچه دستگاههای الکترونیکی برخی از این جاسوسان همچون لپ تاپ یا موبایل، در ظاهر عادی و فاقد هرگونه نرم افزار خاص بوده اما و اگر کسی هم آنها را می دید چیزی را متوجه نمی‌شد، اما در اصل 2 سیستم عامل ویندوز  داشته که دومی، کاملا مخفیانه بوده و پس از طی کردن یکسری مراحل، امکان باز کردن و ورود به آن میسر می‌شد.

ویندوز اصلی که به آن «ویندوز قرمز» می گفتند پس از چند مرحله فنی، اصطلاحا بالا آمده و هنگامی که کاربر پسورد مربوطه را در آن وارد می‌کرد، مطالبه یک فلش مموری که مخصوص وارد شدن به قسمت قرمز بود را از فرد مذکور داشته و پس از اتصال این فلش به رایانه، با RUN شدن ویندوز موافقت می‌کرد در نهایت پس از تمامی این مراحل، سیستم عامل قبلی تغییر کرده و رنگ صفحه قرمز می شد و عملا وارد قسمت محرمانه رایانه شده بود.

تجهیزات اعطا شده به یکی از جاسوسان اسراییلی در ایران

حتی در مورد تلفن همراه عامل ترور هم، ماجرا شبیه به همین روند مذکور بوده و گوشی موبایل سامسونگ اعطا شده به وی، 2 سیستم عامل داشت. به گفته عامل نفوذی دستگیر شده اسرائیل در ایران، هنگامی که کاربر وارد قسمت قرمز تلفن همراه می‌شد اگر دکمه خاصی را 2 بار و دکمه دیگری را یکبار، صفحه نمایش موبایل کاملا سیاه می‌شد و تا دوباره این دکمه ها به ترتیب مذکور لمس نمی‌شد، گوشی امکان فعالیت نداشت و اگر فرد غریبه‌ای هم به آن دست می‌زد اتوماتیک خاموش و روشن شده و به وضعیت نرمال و عادی بازمی‌گشت.

حالا تصور کنید با گذشت چند سال از آن اتفاق و پیشرفت تکنولوژیک، آیا مشاوره های فنی دولت و سیستم اطلاعاتی فرانسه و آمریکا کمتر از ماجرای ویندوز قرمز بوده و در این ماهها و سالهای اخیر هیچ پروتکل و دستورالعمل خاصی برای حفظ اطلاعات فنی نیروی تحت حفاظت و چتر امنیتی خود نداشته اند؟!

برد بزرگ سپاه در نبرد جنگال

چنین صورت مسئله‌هایی نشان می‌دهد نتیجه به دست آمده نه فقط یک شاهکار عملیاتی و اطلاعاتی، بلکه یک اتفاق مهم سایبری است که در نبرد میان تکنولوژی ها و طراحی‌های حفاظتی عالی رتبه دنیا که از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها اعمال می شده با متخصصان رایانه ای و فنی سپاه، برای کشورمان حاصل شده است. البته تبعات چنین رو دست و شکست اطلاعاتی – سایبری برای حامیان آمدنیوز، آنجا بهتر مشخص می شود که با تسلط فنی روی سرشبکه و محل تلاقی و کانون تبادل پیام شبکه داخلی و خارجی آمدنیوز، مهره های مختلف مرتبط با این پروژه در فضای مجازی و واقعی، به راحتی و دقت شناسایی شده و خواهند شد.

طبیعتا شناسایی مهره های داخلی و خارجی این شبکه که بعضا معدود عناصر نفوذی در دستگاه های دولتی و حاکمیتی را نیز شامل می‌شود، جز از طریق چنین تخصص و هوش اطلاعاتی و رایانه ای میسر نخواهد بود بویژه آنکه تا زمان اعلام دستگیری رسمی زم در داخل کشور، هیچ نوع اماره یا احتمالی در این خصوص مطرح نبود و هم او و هم سایر اعضای داخلی و خارجی باند، به راحتی با وی در ارتباط بودند.

در عین حال باید توجه داشت با عنایت به اینکه از نظر واردات و دستیابی به سامانه‌های مدرن ارتباطاتی خارجی، ایران و مخصوصا سپاه پاسداران زیر سخت‌ ترین محدودیت‌ ها قرار دارند و فرضیه هایی که در آینده نزدیک توسط متوهمان ضد انقلاب در خصوص این پروژه تولید خواهد شد، عمدتا مبتنی بر همین موضوع است، لذا چنین پرونده‌ای نشان داد اگرچه تکنولوژی و سخت افزارهای اطلاعاتی اهمیت زیادی دارند اما در نبردهای سایبری، تاکتیک و هوش با هیچ چیز قابل مقایسه و برابری نیست.

اشراف اطلاعاتی روی فعالیتهای روزمره زم

از جمله آمارهای جالبی که در خصوص توجه فرانسه به قدرت سایبری خود و افزایش این موضوع در رسانه ها منتشر شده مربوط به برنامه‌ریزی نظامی فرانسه در سطح ملی  در دوره یکساله منتهی به 2018 است که نشان می‌دهد وزارت دفاع این کشور اجازه یافته به‌ منظور تقویت سرویس‌ های اطلاعاتی خود در حوزه‌ دفاع سایبری 3000 استخدام بیشتر در طول دوره 2019-2023 انجام دهد و 6000 پست بیشتر نیز به این حوزه اضافه شود.

همچنین اپراتورهای ارتباطات الکترونیکی ملزم شده بودند با رصد سیستم ها و به منظور دستیابی به اهداف دفاعی و امنیت سیستم‌ های اطلاعاتی، شناسایی وقایع مشکوک اطلاعاتی را به صورت ویژه مد نظر قرار دهند.

از سوی دیگر آژانس امنیت اطلاعات و شبکه فرانسه (ANSSI) زیر نظر نخست وزیر و دبیر خانه عمومی دفاع و امنیت ملی این کشور در سال 2009 با مسئولیت امنیت فناوری اطلاعات در کشور فرانسه تشکیل شده و اختیارات و مسئولیت های آن از سال 2011 بسیار گسترده تر شده است. بررسی ها نشان می دهد کارشناسان این نهاد که با مسئولیت کامل امنیت فضای سایبر متولی ملی محافظت از زیر ساخت های حیاتی فرانسه هستند و مهم ترین نهاد امنیت فضای سایبر این کشور محسوب می شوند، به طور مداوم با زم و برخی دیگر از اعضای این باند، در ارتباط بوده و موارد مشکوک و سوالات مد نظر را بررسی می‌کردند.

این آژانس علاوه بر وظائف کلان ستادی نظیر سیاست گذاری و تدوین خطوط راهنمای ملی، امور اجرائی مرتبط با مخاطرات سایبر سطح ملی را نیز به عهده داشته و در عین حال به عنوان یک اطاق عملیات، پاسخگوی مدیران مربوطه در حوزه حفاظت از پرونده‌های خاص همچون زم بوده است. همچین کارشناسان مراکزی چون OCLCTIC ، CLUSIF و OSSIR که نهادهای تخصصی فرانسوی در حوزه امنیت شبکه و سایبر محسوب می‌شوند، موظف به ارائه خدمات به برخی سوژه‌های مورد نیاز این باند بوده و هستند. وقتی چنین پشتوانه و خدمات ویژه و سطح اول به نیما زم را با نتایج به دست آمده یعنی تسلط دقیق بر فعالیت ها و ارتباطات او و در نهایت دستگیری وی، مقایسه می کنیم مشخص می شود چرا غربی ها آنقدر درباره قدرت سایبری و نفوذ الکترونیکی سپاه و جمهوری اسلامی ایران هراس افکنی می کنند و از آن واهمه دارند.

چنین نتیجه ای، به خوبی نشان می‌دهد دل بستن به حفاظت فیزیکی و سایبری حتی بزرگترین قدرت‌های ظاهری در دنیا که مدام برای فعالیت هایشان فیلم و سریال و پروپاگاندا می‌سازند، چقدر به ضرر ساده لوحان ضد انقلاب خواهد بود که فکر می کنند زندگی در زیرزمین‌های پاریس برایشان اعتبار و امنیت می‌آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان