اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا بانک مرکزی نرخ تسعیر شبکه بانکی را کمتر از قیمت واقعی ارز اعلام کرد؟/ نظر کارشناسان درباره پیامدهای این اقدام

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ بر اساس قانون برای‌ انعکاس‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ در صورت‌های‌ مالی‌ واحد تجاری‌ باید معاملات‌ ارزی باید به‌ ریال تسعیر شود. یکی از موضوعات‌ اصلی‌ در حسابداری‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ این‌ است‌ که‌ چه‌ نرخی‌ برای‌ تسعیر به کار گرفته‌ شود و آثار مالی ‌ناشی از تغییر نرخ‌ ارز چگونه‌ در صورت های‌ مالی‌ شناسایی‌ شود.

به تازگی بانک مرکزی نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی کشور را ابلاغ کرد که در این بخشنامه نرخ تسعیر دلار 7500 و نرخ تسعیر یورو 8500 تومان اعلام شده است. طبق گفته بانک مرکزی این نرخ اعلام شده از میانگین 6ماهه گذشته نرخ این دو ارز در سامانه نیما به دست آمده است.

اما به نظر می‌رسد در حالی که دلار در بازار آزاد 11400تومان و یورو هم 21600تومان است نرخ اعلام شده برای تسعیر با ارز بازار آزاد و حتی سامانه نیما هم تفاوت زیادی دارد.

اما آیا اعلام این نرخ که تفاوت زیادی با قیمت واقعی دلار و یورو در بازار آزاد دارد می‌تواند مشکلی برای ترازنامه‌های بانک ایجاد کند؟

 دارایی‌ها باید ارزشگذاری حداقلی بشوند

در این رابطه کامران ندری، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه معمولا در زمینه‌ ارزشگذاری دارایی‌های بانکی در حسابداری مبنا باید حداقل کردن ارزش باشد، گفت: زیرا در بانک‌ها باید دارایی‌ها به گونه‌ای ارزشگذاری شوند که در کمترین زمان ممکن به وجه نقد تبدیل شود.

وی افزود: من حدس می‌زنم استدلال بانک مرکزی برای تعیین این نرخ این بوده است که وقتی دارایی‌های بالا ارزشگذاری می‌شود این تبدیل کردن برای بانک با هزینه همراه خواهد بود و با لحاظ کردن آن هزینه‌ها منطقی باشد البته کسانی که تخصص حسابداری دارند بهتر می‌توانند نظر بدهند.

با این اقدام صورت‌های مالی واقعی نخواهد بود

در ادامه غلامحسین دوانی، یکی از حسابداران با سابقه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تعیین این نرخ حتما مشکل ایجاد می‌کند چون کسی که از بانک طلبکار است دلار می‌خواهد مگر اینکه بانک مرکزی بخواهد دلار در اختیار بانک‌ها بگذارد و اگر دلار ندهد و این افراد بخواهند بروند و دلار خود را از بازار تهیه کنند در بازار دلار 7500تومانی وجود ندارد و باید نرخ دلار واقعی اعلام شود.

وی ادامه داد: طبق استاندارد دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی باید به نرخ ارز قابل دسترس تسعیر شود؛  به نظر می‌رسد چنین نرخ ارزی در حال حاضر وجود نداشته باشد و اگر بانک مرکزی به عنوان ناظر حاکمیتی می‌تواند نرخ تعیین کند در صورت اعمال چنین نرخی صورت‌های مالی شرکت‌ها واقعی نخواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان