سدانهای ارزان قیمت در ایران، بخش عمدهای از بازار را در اختیار گرفتهاند که اکثر خودروهای این کلاس مربوط به شرکتهای ایران خودرو و سایپا میشوند. از زمانی که محصولاتی مانند پژو 405، پارس و سمند روانه بازار شدند، مردم علاقه زیادی به خرید آنها نشاندادند، و در ابتدا بسیار به این خودروها علاقه داشتند اما حالا سالهاست که این خودروها بر روی خط تولید قرار دارند و بیشترین واکنش آنها به گذر زمان، در بخش قیمت رخ داده و افزایش قیمت آنها، نظر مردم را عوض کرده و به اجبار این محصولات را بهعنوان خودروی شخصی، انتخاب میکنند. شرکتهای ایرانی باعث شدند مردم ایران به درستی با معنی ضرب المثل، (هر چقدر پول بدی، آش میخوری) آشنا شوند.
بعد از گذشت سالها از تولید خودروهای سالخورده پژو در ایران و رشد علاقه خودروسازان به محصولات چینی، سایپا همکاری خود را با برلیانس آغاز کرد. سیاست خودروسازی چین بسیار جالب و قابل توجه است و برلیانس یکی از این شرکتهای چشمبادامی بوده که در راستای سیاستهای دولت چین، با برند آلمانی بیامو همکاری میکند. این خودروساز محصولات خود را با طیف قیمتی مختلف روانه بازار کرده که همکاری سایپا و برلیانس باعث شده، تعدادی از خودروهای این شرکت چینی به ایران آورده شوند و در دسترس مردم قرار گیرد. برلیانس H230 یک سدان ارزانقیمت محسوب میشود که امکانات مناسبی دارد. در شرایط کنونی بازار ایران، این خودرو قسمتهایی دارد که میتوان، آنها را دوست داشت. در ادامه سری مقالات مشاورهای در سایت چرخان، امروز به سراغ نقاط قوت برلیانس H230 رفتهایم تا با آنها بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید…
1. قیمت
باتوجه به قیمت خودروهای موجود در ایران قیمت 39.000.000 الی 44.500.000 تومانی برلیانس H230، خوب و منطقی بنظر میرسد. اگر بخواهیم در ارتباط با مدل دنده دستی این خودرو صحبت کنیم که قیمت کمتری نسبت به اتومات دارد و با توجه به شرایط خاص سایپا برای واگذاری این مدل قیمت آن به حدود 38.000.000 تومان کاهش پیدا خواهد کرد، این مدل در بازار رقبایی مانند تندر 90، پژو 208 صندوقدار و سمند دارد و حتی برخی از مدلهای پژو پارس نیز قیمت بیشتری از این خودرو دارند. بنابراین باتوجه به امکانات و جدیدتر بودن H230، ارزش خرید این خودرو نسبت به رقبا بیشتر است.
2. طراحی
شاید برخی تعجب کنند که چرا از طراحی H230 بهعنوان یک مزیت یاد میکنیم، چرا که بسیاری با طراحی این خودرو مخصوصا در نمای جلو، ارتباط خوبی برقرار نمیکنند و برلیانس H330 را به H230 ترجیح میدهند. اما نباید فراموش کنیم که این خودرو چه رقبایی دارد و در مقایسه با آنها از چهره جدیدتر و بهتری برخوردار است. چراغهای جلو و آینههای جانبی طراحی خوبی دارند و در دسته ارزان قیمتها میتوان این خودرو را بهترین خودروی بازار از لحاظ ظاهری دانست. نمای عقب کمی ساده طراحی شده اما باز هم ما این بخش را بیشتر از سمند، تندر 90 و پارس دوست داشتیم.
از لحاظ طراحی داخلی، H230 بازهم خوب ظاهر خواهد شد و یک پله بالاتر از تندر 90 و سمند قرار میگیرد. این کابین با طراحی جدید برای ایرانیها، لذت رانندگی را برای آنها بیشتر میکند البته این بخش از برلیانس H230 چندان بینقص نیست که ما در مقالات بعدی، شما را با آنها آشنا خواهیم کرد. در بخشهایی از این کابین، طراحی اسپرت دیده میشود و کیفیت مونتاژ خوبی نیز دارد. اگر علاقهای به خودروهای تکراری ندارید، میتوانید رابطه خوبی با H230 داشته باشید. از لحاظ فضای داخلی نیز یک خانواده 4 نفره به راحتی میتوانند در این خودرو مستقر شوند.
3. ایمنی
سطح کیفیت آزمونهای استاندارد C-NCAP، بهاندازه اروپا و آمریکا بالا نیست اما در ایران که آزمون استاندارد دقیقی انجام نمیشود، کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی C-NCAP، بسیار خوب بوده و قابلیت اطمینان بالایی دارد. فراموش نکنیم که ما در کشوری زندگی میکنیم که مرگ و میر جادهای بالایی دارد و باید به ایمنی خودرو اهمیت بدهیم و بدون شک، H230 نسبت به برخی از رقبا، بهتر ظاهر میشود.
4. پیشرانه
در جدول زیر مشخصات برخی از خودروهای داخلی که رقیب H230 هستند را ملاحظه میکنید
تندر 90 |
1100 کیلوگرم |
1598 سیسی |
105 اسببخار در دور 5750 |
سمند الایکس |
1340 کیلوگرم |
1645 سیسی |
113 اسب بخار در دور 6000 |
پژو پارس |
1215 کیلو گرم |
1587 سیسی |
108 اسب بخار در دور 5600 |
پژو 206 اس دی |
1190 کیلوگرم |
1587 سیسی |
105 اسب بخار در دور 5800 |
برلیانس H230 |
1194 کیلوگرم |
1500 سیسی |
102 اسببخار در دور 5800 |
همانطور که مشاهده میکنید از لحاظ فنی، براساس وزن و حجم موتور، برلیانس H230 شاید بهترین نباشد اما شرایط خوبی دارد و میتوان از آن بهعنوان یک خودروی اقتصادی جدید، استفاده بهینه نمود. نباید فراموش کنیم که این خودرو در دسته محصولات کمتر از 40 میلیون تومان قرار دارد و نباید توقع شگفتی از آن داشت.
5. مصرف سوخت
مصرف سوخت در ایران یک گزینه بسیار مهم محسوب میشود مخصوصا در شرایطی که قیمت سوخت رو به افزایش است. برلیانس H230، در حالت ترکیبی مصرف سوخت 6.4 لیتری در هر 100 کیلومتر را دارد. اکثر رقبای این خودرو از لحاظ مصرف سوخت، در حالت ترکیبی، نیازمند بنزین بیشتری هستند بهطور مثال تندر 90 در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف میکند.
6. سواری نرم
از لحاظ کیفیت سواری، H230 کمی ما را به هیجان آورد، چرا که کیفیت سواری با این خودرو بیش از آن چیزی که ما فکر میکردیم، خوب بود. فرمان برقی این خودرو با نرمی خاصی میچرخد و زمان حرکت، سواری نرمی را H230 به شما ارائه میکند. سیستم تعلیق این خودرو، ضربات وارده بر کابین را بهخوبی از بین میبرد و شما یک سواری نرم را با آن تجربه خواهید کرد.
کلام آخر
برلیانس H230 شاید یک گزینه هیجانانگیز نباشد و محصولی معمولی محسوب شود، اما در جایی که رقبای چندان قدرتمندی وجود ندارد، این خودرو یک گزینه جدید و خوب محسوب میشود. برخیها چینی بودن این خودرو را یک ضعف میدانند، ولی همین خودروی چینی در بازار ارزان قیمتها، نسبت به برخی از رقبای ایرانی و اروپایی عملکرد بهتری دارد، مخصوصا زمانی که بحث مونتاژ H230 در پارس خودرو مطرح میشود که ایرانیها نسبت به این خودروسازی، نگاه خوبی دارند.
اگر از نامها چشمپوشی کنیم، میتوان H230 را در برخی از قسمتها، بهتر از تندر 90 دانست. ما در این مقاله سعی نداریم این خودرو را تبلیغ کنیم، اما با توجه به وضعیت فعلی، H230 یک گزینه خوب محسوب میشود.
نظر شما در ارتباط با این خودرو چیست؟