وبلاگ مشرق

به ۵ درصد اربعینی جامعه ایران اعتنا نکنید!/ تودهنی مردم به مدعیان شُل دینی و بی‌اعتمادی

اصلاح‌طلبان در آستانه انشعاب؛ تاجزاده از تحریم خاموش انتخابات می‌گوید و عطریانفر از لزوم شرکت در انتخابات!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

به 5 درصد اربعینی جامعه ایران اعتنا نکنید!

«حجت‌الاسلام مسیح مهاجری»، فعال اصلاح‌طلب و مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی به تازگی طی یادداشتی که سایت جماران آنرا بازنشر داد، با طرح یک سؤال در کنایه به راهپیمایی اربعین می‌نویسد:

«افزایش چشمگیر و جهشی پرداختن به ظواهر در سال‌های اخیر آیا توانسته میزان پای‌بندی مردم به ویژه نسل جدید به محتوای دین و تعالیم اهل‌بیت بویژه مکتب امام حسین علیه‌السلام را افزایش دهد؟»

او در چیزی که خود آنرا "پاسخ کلی" به این پرسش می‌نامد پای طلاق برخی زوجات و مفاسد اقتصادی را به میان می‌آورد و در ادامه می‌گوید:

«اگر به بزرگان ما گزارش داده می‌شود که به دلیل شرکت این تعداد افراد در این مراسم و فلان دعا و فلان گردهمائی، اوضاع بسیار خوبست و همه چیز به طرف بهتر شدن به پیش می‌رود، درخواست صاحب این قلم اینست که بزرگان، به این گزارش‌ها اعتماد نکنند و به این نکته بسیار مهم توجه نمایند که مجموع این افراد فقط به زیر 5 درصد جمعیّت کشور می‌رسند. قطعاً اعمال و رفتار و افکار 5  درصد یک جامعه را نمی‌توان به کل آن جامعه تعمیم داد. اینهم قطعی است که نمی‌توان 95 درصد دیگر را در مقابل این 5 درصد دانست، ولی با توجه به این دو واقعیت، می‌توان به این نتیجه رسید که برای دریافتن درست آنچه زیر پوست جامعه ما وجود دارد، به بررسی‌های عمیقی نیاز است و نباید به ظواهر تکیه کرد.»

مهاجری در خاتمه می‌نویسد: واقعیت اینست که مسئولان ما در تمام بخش‌های دولتی و حکومتی «جاماندگان» از تحولات اجتماعی جامعه امروز خودمان هستند و باید فکری به حال جاماندگی خودشان بکنند و به این سوال اساسی پاسخ بدهند که چرا نتوانسته‌اند حیات طیبه انسانی را آنطور که در شأن نظام جمهوری اسلامی است تحقق ببخشند![1]

*آقای مهاجری از چهره‌های انقلابی هستند که البته در چند سال اخیر مواضع عجیبی می‌گیرند...

پر واضح است که مقوله طلاق به گواه آمار ریشه در مسائل جنسی دارد نه در مذهب و بحث مفاسد اقتصادی نیز به دلیل ارتباط با نفسانیت انسان‌ها یک مقوله همیشگی است که حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود داشته است.

پس بروز این مقولات نشانی بر قهر جامعه با مقولات و مراسم مذهبی نیست.

ادعای 5 درصد و 95 درصد آقای مهاجری نیز به سادگی نقض می‌شود اگر مدعی به این مسئله توجه داشته باشد که از نظر نظام اسلامی مقولاتی مثل رعایت قوانین کشور، حضور در راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها، کاهش آماری جرائم شهروندی به گواه پلیس و ازدیاد صدقات و زکات در جامعه نیز نشانی از دینداری و شرع‌مداری اکثریت ایرانیان است. همانطور که حضور میلیونی و رو به رشد مردم در راهپیمایی اربعین نشانه دینداری است.

به دیگر سخن اینکه اگرچه شرکت در نماز جمعه، راهپیمایی اربعین و سایر مناسک دینی اقدامی مطلوب است اما حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله دینمداری نگاهی بسیط دارد و از نظر حاکمیت جوانی که به راهپیمایی اربعین می‌رود و به قوانین کشور هم احترام می‌گذارد با جوانی که به هر دلیلی عازم راهپیمایی نیست اما به قوانین موضوعه کشور اسلامی احترام می‌گذارد؛ هر دو دارای یک احترام و یک جایگاه شهروندی هستند.

و این همان حرکت در مسیر جاری شدن حیات طیبه انسانی و نگاه مدبّرانه یک حکومت دینی است که متأسفانه شاید آقای مهاجری متوجه آن نشده است!

با ابتنا به همین نگاه درست و ایضا با نگاه به آمارهای مثبت کشور در مقولاتی مثل اقتصاد و امنیت و لمس حمایت اکثریت مردم ایران از دین‌داری و تدبیر حکومت جمهوری اسلامی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خبرگان ملت تأکید کردند: «جمهوری اسلامی در قله‌ی عزت قرار دارد و مایه‌ی افتخار و مباهات برای اسلام است.»[2]

***

تاجزاده از تحریم خاموش می‌گوید و عطریانفر از لزوم شرکت در انتخابات!

اصلاح‌طلبان در آستانه انشعاب

چند روز قبل بود که مصطفی تاجزاده، از دستگیرشدگان فتنه 88 طی اظهاراتی در یک میتینگ سیاسی در حزب توسعه ملی پیرامون انتخابات گفت:‌ در هیچ دوره‌ای نبوده که چهار ماه مانده به انتخابات کادرهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات تردید داشته باشند و این به معنی است که ما در جاهایی عقب رفت داشته‌ایم.

به گزارش کانال تلگرامی عصر ما، او تصریح کرده بود: ناامیدی به کادرهای اصلاح‌طلبی هم رسیده است!

در همین حال، محمد عطریانفر، دیگر چهره دستگیر شده در سال 88 نیز به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در اظهاراتی که به نظر می‌رسد کنایه به تاجزاده بوده است، می‌گوید:

 «به هیچ عنوان در انتخابات دلسرد و ناامید نیستیم چون کسی دلسرد می شود که به نظام و انقلاب علاقمند نباشد. اینها سختی‌ها و صعوبت‌های سیاست‌ورزی است. اصلاح طلبان تعلق قلبی و روحی فراوانی به نظام دارند بنابراین سختی‌ها ی حضور فعال در سیاست‌را تحمل می‌کنند و در راه آزادی و استقلال کشور هزینه می‌دهند. انشاءالله روزگار آینده برای آنها حتما بهتر از گذشته خواهد بود.»[3] 

*این دعوای سیاسی و کنایه‌های پیرامونی آن بازگشتی دارد به یک گروه‌بندی انتخاباتی جدید در اردوگاه اصلاحات.

گروه‌بندی مهمی که در یک سوی آن کثیری از اصلاح‌طلبان ستادی قرار دارند که از تئوری "مشارکت مشروط" یا همان تحریم خاموش انتخابات دفاع می‌کنند و معتقدند حضور حداکثری "پفیوزی" است!

و در سوی دیگر هم یک اقلیت کوچک نظیر کارگزارانی‌ها و برخی چهره‌های نجیب اصلاحات که تأکید دارند، نمی‌شود برای نظام شرط گذاشت،‌ تحریم خاموش احمقانه است و انتخابات تنها راه در صحنه ماندن اصلاح‌طلبان پس از کارنامه بد روحانی است.

همچنین باید دانست که گروه اول در منتهای راهبرد خود عنوان می‌کنند که در صورت ردّ صلاحیت چهره‌های لیست شده از سوی این گروه؛ آنها به تحریم‌کنندگان خواهند پیوست! این عده اشارات گنگی هم به سمت خیابان دارند.

تحلیلگران معتقدند اگرچه جماعتی از اصلاح‌طلبان بصورت مشارکت حداکثری در انتخابات شرکت خواهند کرد اما صدای گروه مشارکت مشروطی‌ها بلندتر است و گناه آنان دامن اردوگاه چپ را خواهد گرفت.

از طرفی در صورت بروز تبعات ضد امنیتی بواسطه این رفتار؛ مشخص نیست که آیا نظام اسلامی همچنان مایل به ادامه چشم‌پوشی و گذشت‌های خود در فتنه سال 88 خواهد بود یا خیر؟!

گروه اول یا همان مشارکت مشروطی‌ها در مقابل این گزاره تأملات شدیدی دارند...

***

تودهنی سمنانی‌ها به مروّجان بی‌دینی و بی‌اعتمادی

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفته است: مردم استان سمنان در 6‌ ماهه نخست امسال از طریق کمیته امداد و مراکز نیکوکاری 41 میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 95 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، محسن مسعودیان‌راد با بیان اینکه کمک‌های مردم نیک‌اندیش استان سمنان گره‌گشای بسیاری از مشکلات مددجویان و نیازمندان استان سمنان می‌شود، تصریح می‌کند: مردم این استان برخلاف مشکلات اقتصادی کمک به هم نوعان خود را نه‌تنها فراموش نکردند بلکه حضور پررنگ‌تری داشتند.[4]

*آنچه که مدیر کل امداد سمنان گفته است در مجموع کشور نیز تحقق یافته و تمام استان‌های ایران شاهد افزایش کمک ریالی به نیازمندان هستند.

پیش از این، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی از افزایش 32 درصدی پرداخت زکات از سوی مردم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود.[5]

این اخبار ساده و روشن، سندی است مبنی بر اعتماد مردم ایران به حاکمیت و دیندار بودن اکثریت مردم.

گزاره‌هایی اظهر من الشّمس که البته عده‌ای در برخی تریبون‌ها و محافل منکر آن هستند و دائما از مقولاتی مثل شکاف بین مردم و حاکمیت،‌ بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم و بیگانگی آنها با اوامر و نواهی دینی می‌گویند.

کارشناسان معتقدند نه تنها نشانه‌های این ادعاها در جامعه ایرانی دیده نمی‌شود بلکه برعکس، شاهد گزاره‌هایی بر خلاف این حرف‌ها هستیم و جامعه ایرانی نشانه‌های فراوانی را مبنی بر دین‌مداری، اعتماد به حاکمیت، امید به آینده و آرام بودن را از خود بروز می‌دهد که برای رؤیت آنها فقط باید قائل به دیدن بود.

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1276835

2_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=43551

3_ https://etemadonline.com/content/353137

4_ https://www.isna.ir/news/98072820308/

5_ www.irna.ir/news/83505275/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان