ماهان شبکه ایرانیان

شهرداری تهران مدعی شد: طرح کنترل آلودگی هوا سرعت خودروها را ۷ درصد افزایش داده

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اولین نتایج بررسی طرح کنترل آلودگی هوا را منتشر کرد. در بررسی‌های شهرداری تهران، مشخص شده که پس از اجرای طرح در ماه‌های اخیر، متوسط سرعت خودروها به شکل متوسط ۷ درصد افزایش داشته و از طرفی، مردم ۸.۵ درصد استفاده بیشتری از مترو داشته‌اند.

شهرداری تهران مدعی شد: طرح کنترل آلودگی هوا سرعت خودروها را 7 درصد افزایش داده

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اولین نتایج بررسی طرح کنترل آلودگی هوا را منتشر کرد. در بررسی‌های شهرداری تهران، مشخص شده که پس از اجرای طرح در ماه‌های اخیر، متوسط سرعت خودروها به شکل متوسط 7 درصد افزایش داشته و از طرفی، مردم 8.5 درصد استفاده بیشتری از مترو داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای تیرماه 98 طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین طرح زوج یا فرد سابق شد. به این منظور دوربین‌های پلاک‌خوان در مبادی ورودی و خروجی محدوده کنترل آلودگی هوا نصب و ضوابط مصوب تردد در محدوده مذکور اعمال شد.

پس از گزارش‌های ماهانه‌ای که در پایان تیر و مرداد 98 شرکت کنترل ترافیک تهران از تأثیر اجرای این طرح بر ترافیک معابر شهر منتشر کرد، اکنون به مقایسه وضعیت ترافیکی معابر شهر تهران در سه‌ماهه ابتدایی اجرای این طرح با مدت‌زمان مشابه سال گذشته پرداخته و با بررسی تغییرات میانگین سرعت در معابر شریانی شهر و همچنین تعداد مسافران مترو قبل و بعد از اجرای طرح، نشان داده که این طرح تا چه حد توانسته است بر بهبود وضعیت ترافیکی شهر مؤثر باشد.

در گزارشی که به‌طور مشترک از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت کنترل ترافیک تهیه شده، در بخش مربوط به ترافیک معابر، وضعیت عمومی ترافیک و به‌ویژه میانگین سرعت در معابر شریانی شهر تهران و تعداد مسافران مترو، طی سه‌ماهه ابتدایی اجرای طرح (فصل تابستان) در محدوده طرح ترافیک، بین دو محدوده، محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و همچنین کل شهر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش مقایسه شده است.

کنترل آلودگی هوا

در بررسی انجام شده مشخص می‌شود که متوسط سرعت معابر در محدوده کنترل آلودگی هوا در تابستان سال 98 نسبت به مدت مشابه سال پیش، در ساعات اجرای طرح افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش که با رصد دوربین‌های کنترل ترافیک طی دوره مورد بررسی در سال 1398 تهیه شده، متوسط سرعت معابر در معابر داخل دو محدوده (طرح ترافیک و زوج و فرد سابق) در ساعات اجرای طرح حدود 6 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. میزان متوسط این شاخص در بین دو محدوده ترافیکی نیز نسبت به دوره مشابه سال 1397 حدود 7 درصد و در کل شهر حدود 3.5 درصد افزایش یافته است که به معنای کاهش عمومی ترافیک در معابر شهر تهران است.

شاخص دیگری که بر اساس آن می‌توان تأثیر اجرای طرح کاهش بر بهبود ترافیک از طریق کاهش استفاده از خودروی شخصی را سنجید، تغییرات تعداد مسافران مترو است. بر اساس برآورد کلی این شاخص، تعداد سفرهای صورت گرفته با مترو که از داده‌های مربوط به بلیت‌های الکترونیک به دست آمده است، در ساعات اجرای طرح در داخل مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا در تابستان 1397 برابر با 39،158،191 سفر بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری با 7.5 درصد افزایش به 42،112،684 سفر رسیده است.

این در حالی است که میزان این شاخص در تابستان سال‌های 97 و 98 در کل محدوده شهر تهران به ترتیب برابر 94،462،563 و 99،443،738 نفر بوده است؛ یعنی در کل شهر نیز با 5.5 درصد افزایش تقاضای استفاده از مترو در تابستان 98 نسبت به تابستان 97 روبه‌رو بوده‌ایم.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی است که در فضای بین دو محدوده، شاهد 8.5 درصد افزایش تعداد مسافران مترو هستیم که «نشان می‌دهد اجرای طرح کاهش توانسته است به میزان قابل توجهی بر انتقال سفرها از خودروی شخصی به حمل و نقل عمومی تأثیر بگذارد.»

داخل محدوده طرح ترافیکبین دو محدودهداخل محدوده کنترل آلودگی هواکل شهر
سرعت معابر3.5٪ افزایش7٪افزایش6٪افزایش3.5٪افزایش
تعداد مسافران مترو7٪افزایش8.5٪افزایش7.5٪افزایش5.5٪افزایش

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان