گزارش مشرق از دو دستاورد جدید دفاعی/

نزاجا با نسل جدید سربازان آهنی به جنگ تهدیدات و تروریست‌ها می‌رود/ حالا آتش خودروهای انتحاری با ربات‌های مسلح خاموش می‌شود +عکس

طراحی و تولید ربات انتحاری و زره پوشی با قابلیت دفع گلوله های ۱۲.۷ میلی متری و آر. پی. جی نشان از آماده شدن نیروی زمینی ارتش برای مقابله با نسل های جدید و متنوع تهدیدات مرزی و تروریستی را دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای گذشته جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با برگزاری مراسمی، به رونمایی از چند دستاورد جدید خود پرداخت که از جمله این دستاوردها می توان به سیستم افزایش دقت برای راکت های سری نازعات، سیستم اخلالگر متحرک ضد ریز پرنده ها، خودرو ضد گلوله رویین تن و سیستم رباتیک مسلح در قالب پروژه حیدر 1 اشاره کرد. درباره ارتقا دقت راکت های سری نازعات می توانید در اینجا و درباره اخلالگرها در اینجا گزارشات تفصیلی را مطالعه کنید که هر کدام، در رسته و بخش خود، ابتکار و اقدام مهم و تاثیرگذاری محسوب می شوند.

اما در برخی دیگر از دستاوردهای رونمایی شده که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم موارد مهمی به چشم می خورد که به نظر می رسد محول شدن ماموریت در شرق کشور و حفاظت از مرزها در بخشی از آن، در تحول و ارتقاء بخشی از تجهیزات نزاجا موثر بوده و آنها با درک مناسب از ساختار و نوع تهدیدات، به سراغ تامین نیازهای خود رفته اند.

بیشتر بخوانید:

موشک‌سازهای ایرانی دوباره با «رخش» و «کیا» به سراغ خودروسازی رفتند/ «کاراکال» حافظ جدید مرزبان‌های کشور می‌شود +عکس

چیفتن‌های ارتش با «استتار خاص» نو نوار شدند/ وقتی با ابتکار دیجیتالی می‌توان ثانیه‌های طلایی برای نیروهای زرهی خرید +عکس

رویین‌تن؛ نزاجا هم به جمع ضد گلوله‌ها پیوست

خودروی ضد گلوله رویین تن را شاید بتوان نشان دهنده یک تغییر بزرگ در شیوه تفکر فرماندهی در نیروهای مسلح ایران در بحث مقابله با تهدیدات ناهمطراز تلقی کرد. تجربه ایران در ماموریت مستشاری در سوریه، صنعت دفاعی را سریعتر به سمت خودروهای حفاظت شده سوق داد. در ایران این مسیر با خودروی طوفان آغاز شد که به نوعی نماد زره پوش های چرخ دار وطنی شد. این خودرو توسط سپاه سفارش داده شده و در رژه اخیر نیروهای مسلح در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خدمت نیروی زمینی سپاه به نمایش درآمد.

در جریان نمایشگاه اخیر ایپاس در تهران نیز مشخص شد که نیروی انتظامی نیز دو مدل زره پوش را به صنایع دفاعی سفارش داده است. این دو زره پوش کیا و رخش نام دارند که یکی از آنها از نوع چرخ دار و دیگری بر روی زنجیر و شنی قرار دارد. و حالا خودروی زره پوش رویین تن توسط جهاد خودکفایی نزاجا توسعه پیدا کرده است و به عبارتی حالا ارتش هم به جمع دارندگان خودروی ضد گلوله بومی در نیروهای مسلح پیوست.

اطلاعات زیادی درباره این خودرو اعلام نشده ولی تصاویر مربوط به آزمایش های زره آن که از ظاهرا از نوعی کامپوزیت پیشرفته است اطلاعات خوبی را به ما می دهد. بر اساس تصاویر پخش شده، این خودرو حداقل در برابر گلوله های کالیبر 12.7 میلی متری مقاوم است. برای نمونه سلاحی مثل تیربار سنگین دوشکا که در اختیار برخی از گروه های اشرار و تروریستی در نزدیکی مرزهای شرقی ما قرار دارد از همین کالیبر استفاده می کند و این زره جدید می تواند خودروی مورد نظر و سرنشینان آن را از خطر های موجود حفظ کند. روی این خودرو یک قبضه تیربار سنگین 12.7 میلی متری نیز نصب شده است.

بر اساس تصاویر موجود به نظر می رسد که این زره کامپوزیت توان جذب انفجار راکت های سری آر پی جی 7 را نیز دارد که این مسئله نیز یک قابلیت مهم در بحث مقابله با تهدیدات موجود در شرق کشور به حساب می آید. سلاح هایی با کالیبر 12.7 و البته راکت انداز های سری آر پی جی 7 بخش مهمی از سنگین ترین تهدیدات در اختیار قاچاقچی ها و گروه های تروریستی در شرق کشور را تشکیل می دهد که این خودرو توان مقابله با آنها را دارد. نکته جالب دیگر در خصوص این خودرو این که بر اساس اعلام نزاجا، این زره پوش سبک ترین نمونه در دنیا با توان مقاومت در برابر گلوله های کالیبر 12.7 میلی متری هسته فولادی است که نسبت به گونه های استاندارد با هسته سربی از قدرت تخریب و نفوذ بیشتری برخوردار است.

ربات انتحاری به جنگ انتحاری‌ها می‌رود

اما یک طرح جالب دیگر که توسط نزاجا رونمایی شد مربوط به پروژه حیدر 1 بود. در این بخش یک سری ربات کوچک رونمایی شده که یکی از آنها در نقش نمونه مسلح با یک قبضه از سری کلاش مجهز شده و می تواند در شرایط نبرد نزدیک و درگیری های پر خطر در فواصل نزدیک به کار آمده و برای درگیری با دشمن استفاده شود. اما نکته اصلی در این پروزه ربات انتحاری نزاجا بود. یک اصطلاح معروف می گوید که در برخی از اوقات لازم است آتش را با آتش خاموش کرد. امروز هم نزاجا با یک انتحاری به جنگ انتحاری ها و البته زره پوش های دشمن خواهد رفت.

خودروهای انتحاری در سالهای اخیر و خصوصا در مناطقی مثل سوریه و عراق در حجم بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفتند. در مرزهای شرقی ما نیز موارد استفاده از این تاکتیک ثبت شده است. برای مقابله با این تهدید انتحاری راه های فراوانی مثل استفاده از پهپادهای مسلح، تیم های مجهز به موشک های ضد زره، تفنگ های ضد مواد با کالیبر بالا و یا تله های ساخت شده توسط یگان های مهندسی و رزمی توصیه می شود. تمام این روشها در برابر تهدیدات مورد نظر تا حدی جوابگو هستند و البته حالا نزاجا یک لایه جدید از دفاع در این بخش را مشخص کرده.

این نوع ربات ها را می توان در فواصل مشخص و البته در تعداد بالا در یک منطقه مستقر کرد و با رصد زودتر تهدید از آنها بر علیه خودرو یا خودروهای مورد نظر بهره برد. بر اساس اعلام نزاجا این ربات ها توان عملیات به صورت شبکه محور را دارند که به احتمال زیاد امکان اشتراک گذاری اطلاعات را نیز به آن ها می دهد. این مسئله دید بسیار وسیع و آزادی عمل بالایی را به این یگان رباتی خواهد داد. این خودروها در زیر هدف منفجر می شوند یعنی جایی که در اکثر اوقات خبری از پوشش های زرهی نیست و انفجار آسیب شدیدی را به هدف وارد می کند. حتی اگر خودروی مورد نظر منفجر نشود مشخصا از کار خواهد افتاد و به نیروهای خودی زمان کافی برای مقابله را می دهد.

البته این ربات انتحاری نزاجا صرفا برای مقابله با خودروهای انتحاری نیست و می توان از آن برای مقابله با طیف بسیار وسیعی از تهدیدات زرهی معمول، دسته های نیروهای پیاده و سنگرهای دشمن نیز استفاده کرد. حتی از این سیستم می توان برای تعبیه کردن تله های متحرک انفجاری برای ستون های زرهی دشمن در نقاط مختلف نیز بهره برد. مسئله انفجار از زیر پاشنه آشیل بسیار از زره پوش ها در دنیا به حساب می آید. در صورت وجود زره های V شکل در بخش پایینی نیز می توان از خرج های گود در این ربات های انتحاری بهره برد. خرج گود به شکل یک پرتابه با سرعت بالا عمل کرده و نفوذ تضمین شده ای را به درون زره پوش دشمن به انجام می رساند.

لذا آنچه از دستاوردهای به نمایش درآمده توسط نزاجا برمی آید این مسئله است که نیروی زمینی ارتش در حال ورود شدن به فاز و توانمندی جدید برای مقابله با شکل جدیدی از تهدیدات است که حالا، نیازهای انسانی، تاکتیکی و تجهیزاتی آن در یگانها و سرپنجه های این نیرو تعبیه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان