۲۵ واقعیت جالب درباره داستان عامه پسند Pulp Fiction به مناسبت ۲۵مین سالگرد آن

در فیلم «داستان عامه پسند» وینفیلد پیش از آن که قربانیانش را بکشد، این کلمات را به زبان می‌آورد: “راه مرد درستکار از همه سو در بند ناراستی خودپرستان و ستم‌گری اهریمنان است

در فیلم «داستان عامه پسند» وینفیلد پیش از آن که قربانیانش را بکشد، این کلمات را به زبان می‌آورد: “راه مرد درستکار از همه سو در بند ناراستی خودپرستان و ستم‌گری اهریمنان است. خوشا به حال او که به نام نیکوکاری و خشنودی گله ناتوانان را در دره تاریکی چوپانی کند که او پاسدار برادر خویش و یابنده فرزندان گم‌شده است. و من با کینه و خشم شدید بر آنان که بخواهند برادرانم را نابود کنند خواهم تاخت و آنگاه که خشمم را بر تو فرود آورم، خواهی دانست که من پروردگارم.”
آیه واقعی انجیل اما چنین است: “من از آن‌ها انتقام خواهم گرفت و آن‌ها را در خشم خودم مجازات خواهم کرد. وقتی از آن‌ها انتقام بگیرم، خواهند دانست که من پروردگار هستم.”

همچنین بخوانید:
بهترین بازی ها در فیلم‌ های کوئنتین تارانتینو

کتاب مقدس تنها چیزی نیست که نویسنده و کارگردان، کوئنتین تارانتینو، آزادی‌های خلاقانه خود را در آن به کار برد؛ برای فیلمی که در روز 21 ماه مه سال 1994، برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
به افتخار بیست و پنجمین سالگرد «داستان عامه پسند»، در این مطلب 25 حقیقتی را که به سختی قابل تشخیص است، گرد آورده‌ایم. این فیلم هنوز هم در نظر بسیاری از مردم جز بهترین‌ها است.

1 – وینسنت وگا به توالت می‌رود

داستان عامه پسند

توالت در این فیلم بیانگر اخبار بد است. هر زمان که کاراکتر جان تراولتا، وینسنت وگا، برای کار اضطراری صحنه را ترک می‌کند، تراژدی رخ می‌دهد. در طی این سه مورد، بار اول میا والاس (با بازی اوما تورمن) اُوردوز می‌کند، بار دوم رستورانی که او و جولز در آن غذا می‌خوردند، گروگان گرفته می‌شود و در نهایت بار سوم کاراکتر بروس ویلیس، بوچ کولیج، به سمت او شلیک می‌کند.

2 – جولز به آرزویش می‌رسد

در پایان فیلم، جولز به وینسنت می‌گوید که قصد دارد کار خلاف را کنار بگذارد و آدم بهتری شود. در ادامه او اشاره می‌کند که می‌خواهد ولگرد شود و به این سو و آن سو سفر کند. در فیلم «بیل را بکش بخش 2»، ساموئل ال. جکسون را می‌بینیم که در ابتدای صحنه عروسی در کلیسا، در نقش کوتاهی به عنوان راننده و نوازنده پیانو ظاهر می‌شود.
این صحنه به ما نشان می‌دهد که او به آرزویش رسیده و مثل وینسنت بیهوده کشته نشده است.

3 – دفترچه یادداشت

تارانتینو با پولی که از «سنگ‌های انباری» Reservoir Dogs به دست آورده بود و نیز معامله‌ای که برای «داستان عامه پسند» انجام داده بود، به آمستردام رفت تا واپسین قسمت را بنویسد. با توجه به نوشته ونتی فر: او دفترچه‌هایی را تهیه کرد و در مورد یکی از آن‌‌ها به مانند یک همینگوی امروزی اعلام کرد که “این دفترچه‌ای است که من قصد دارم «داستان عامه پسند» را در آن بنویسم.”
او با پر کردن چندین دفترچه به کار خود پایان داد.

4 – هوندا

تارانتینو از خودروی هوندا سیویکی که در فیلم، بوچ با آن رانندگی می‌کند، زیاد استفاده می‌کند. این همان اتومبیلی است که پم گریر در یک نقش اصلی در فیلم «جکی براون» Jackie Brown می‌راند و در صحنه‌های زیادی در فیلم «بیل را بکش بخش 2» Kill Bill: Volume 2 داخل پارکینگ ظاهر شده است.

5 – صحبت درباره اتومبیل

کوئنتین تارانتینو تراولتا جکسون

ماشین شورلت مالبو مدل 1964 که وینسنت وگا آن را می‌راند، در واقعیت متعلق به خود تارانتینو بود که کمی بعد از اکران فیلم به ‌سرقت‌ رفت.
چند سال پیش یاهو گزارش داد که بیل همنز از سان لئاندرو کالیفرنیا، بیش از 40،000 دلار برای احیای این سواری کلاسیک هزینه کرده است. یعنی 12 سال پیش از اینکه پلیس به او اطلاع دهد که اتومبیل مشهوری بوده است. در مورد این پرونده، همنز ادعا کرد که هرگز این فیلم را ندیده بوده و اصلا نمی‌دانسته که تارانتینو در آن زمان چه کسی بوده ‌است.

6 – عجایب کت

در آغاز صحنه معروف اُوردوز، میا کت وینسنت را پوشیده است. چند لحظه بعدتر او شروع به روشن کردن سیگاری می‌کند ولی دیگر کت بر تن او نیست. این کت به طور معجزه‌آسایی هم‌زمان با روشن شدن سیگار، ظاهر می‌شود.

7 – رابرت ردفورد می‌توانست بدرخشد

رانی یسکل، مسئول انتخاب بازیگر فیلم، به Flavorwire گفته است که “برخلاف «سگ‌های انباری»، آژانس‌های هالیوود در حال مجاب کردن رابرت ردفورد، داستین هافمن و بروس ویلیس بودند؛ بزرگترین نام‌های تجاری‌ای که می‌توانید تصور کنید.”
رانی یسکل ادامه داد: “و ما همه با این لباس‌ها در این اتاق‌ها نشسته‌ بودیم و آن‌ها همه شبیه هم به نظر می‌رسیدند، و ما هم شبیه به بچه‌هایی بودیم که در یک فروشگاه شکلات قرار گرفته‌اند. ما نمی‌توانستیم باور کنیم که آن‌ها این افراد را برای ما مجاب می‌کنند.”

8 – یا جولیا لوئی درایفوس

گفته می‌شود که این ستاره سریال «ساینفلد» Seinfeld، در لیست بازیگران زن برای ایفای نقش میا، در کنار افرادی نظیر مگ رایان، میشل فایفر و جون کیوسک قرار گرفته بود.

9 – یا الن

الن دی‌جنرس برای ایفای نقش جودی، همسر فروشنده مواد مخدرِ وینسنت، در نظر گرفته شده بود که در نهایت این نقش را رزانا آرکت بازی کرد.

10 – کتی گریفین هم حضور دارد…

کمدین کم‌پیدای این روزها، کتی گریفین، در صحنه‌ای که نقش منفی داستان، مارسلس والس، به بوچ کولیج برخورد می‌کند، ظاهر می‌شود. گریفین در جایی گفته که به دیدن تارانتینو عادت کرده است. همچنین استیو بوشمی حضور کوتاهی در نقش مستخدم رستوران دارد که مثل بادی هالی لباس پوشیده است.

11 – عملکرد حیله‌گرایانه دوربین

داستان عامه پسند

در یک صحنه فیلم، وینسنت سوزن سرنگ را در قفسه سینه میا فرو می‌کند، تا او را با تزریق آدرنالین از اُوردوز رهایی دهد؛ در حقیقت این صحنه به صورت معکوس فیلم‌برداری شده بود. یعنی تراولتا سوزن را از بدن او خارج کرد و سپس فیلم به عقب برمی‌گردد.

12 – سلاح بوچ

در مغازه بوچ برمی‌گردد تا مارسلس را از دست آن دو نفر نجات دهد. در این زمان او شروع می‌کند به آزمودن سلاح‌های مختلف که هرکدام‌شان به نوعی ارجاعی به فیلم‌های دیگر است.
چکش به فیلم «جمعه سیزدهم» Friday the 13th، چوب بیسبال به فیلم «سربلند» Walking Tall، اره برقی به فیلم «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» The Texas Chain Saw Massacre و در نهایت شمشیر به فیلم Shogun Assassin برمی‌گردد.

13 – زادگاه تارانتینو

تارانتینو در 4 فیلمش از جمله «داستان عامه پسند» به زادگاه خود یعنی ناکسویل تنسی اشاره می‌کند. بوچ در شب فرارش از طریق تلفن عمومی با یک نفر تماس می‌گیرد و محل قرارش را با او تنسی عنوان می‌کند.

14 – کیف پول بد

کارگردان فیلم مجبور نبود برای به‌یادماندنی‌ترین ابزار و وسایل فیلم، زیاد به جستجو بپردازد. کیف پول معروف جولز در این فیلم، در اصل متعلق به خود تارانتینو بوده است.

15 – انتقال‌دهنده ساعت

کاپیتان کونز (با بازی کریستوفر واکن) داستان ساعت طلایی را به بوچ کوچک می‌گوید که این ساعت به نوعی ارثیه خانوادگی آن‌ها بوده است. او در این زمان به سربازی به نام وینوکی اشاره می‌کند، کسی که آن را به او منتقل کرده است. جو وینوکی نام یکی از کاراکترهای فیلم «نیروی هوایی» 1943 Air Force است که کارگردانی آن را هاوارد هاکس برعهده داشته است. او یکی از قهرمانان شخصی تارانتینو است.

16 – وینستون ولف

هیچ فرد دیگری به این خوبی نمی‌توانست نقش مردی را که در زمینه پاک‌سازی کثیف تخصص دارد، بازی کند: طبق گزارشات تارانتینو کاراکتر وینستون ولف (گرگ) را به طور خاص برای هاروی کایتل به نگارش درآورد.

17 – مصاحبه با روزنامه محلی

کوئنتین تارانتینو

تارانتینو در فیلم، نقش جیمی را بازی می‌کند و لوگوی Orbit (یک روزنامه محلی) روی تیشرت او دیده می‌شود. او در زمان اکران فیلم «سگ‌های انباری» با این روزنامه مصاحبه کرده بود. با این لوگو روی لباسش، او به نوعی به این روزنامه اشاره می‌کند.

18 – همان پای

اگر این جمله فابین “هر زمان از روز زمان مناسبی برای پای خوردن است”، به نظرتان آشنا می‌آید به این دلیل است که کاراکتر آلاباما عیناً همین جمله را در فیلم دیگری از تارانتینو به نام «عشق حقیقی» True Romance تکرار می‌کند.

19 – در آن کیف چه بود؟

تئوری‌های بسیاری درباره آن کیف سامسونت مرموز که جولز و وینسنت مجبور بودند از آن نگه‌داری کنند، وجود داشته است. همه چیز، از طلا گرفته تا روح مارسلس، حدس زده شده است. اما تارانتینو در مصاحبه‌ای گفت که این هر چیزی است که طرفداران آن را انتخاب کرده‌اند. حال آنکه او با وعده “آشکار کردن” با تماشاگران بازی کرده ‌است.

20 – باقی‌ماندن در آن خانواده

کاراکتر تراولتا، وینسنت وگا، برادر ویک وگا، مشهور به آقای بلوند، در فیلم «سگ‌های انباری» تارانتینو است. مایکل مدسن این کاراکتر را در آن فیلم بازی می‌کند.

21 – مفهوم آن چسب زخم

مارسلس فقط به یک دلیل یک چسب زخم به پشت گردنش زده بود؛ جای زخمی که بازیگر، وینگ ریمز، داشته است، را بپوشاند.

22 – جایزه مسابقه رقص

داستان عامه پسند

تماشاگران به این باور هدایت شدند که وینسنت و میا جایزه مسابقه رقص را در رستوران Jack Rabbit Slim برنده شده‌اند. اما در اواخر فیلم، هنگامی که بوچ برای گرفتن ساعت خود برمی‌گردد، یک خبرنامه رادیویی در مورد سرقت این جایزه صحبت می‌کند.

23 – همسر The Gimp

جولیا سویینی، نقش کوچکی در «داستان عامه پسند» به عنوان مالک زمین‌های اتومبیل‌های اسقاطی و دوست ولف ایفا می‌کند. در زندگی واقعی، او با استیون هیبرت که نقش  The Gimp (مردی که لباس تماماً مشکی پوشیده و مسئول مراقبت از بوچ بود) را در فیلم بازی می‌کند، ازدواج کرده است.

24 – بازگشت غلات صبحانه

ظاهراً تارانتینو علاقه خاصی به یک مارک خاص غلات صبحانه دارد. در فیلم، لنس (با بازی اریک استولتس) در حال خوردن Fruit Brute نشان داده شده است.
غلات صبحانه (با تصویر گرگی که روی جعبه‌اش است) بخشی از مجموعه غول‌های جنرال میلز بود. محصولات دیگر این شرکت همچنین شامل Count Chocula، Boo Berry، Franken Berry و Yummy Mummy می‌شود. همچنین یک جعبه دیگری از Fruit Brute در آپارتمان آقای اُرنج در فیلم «سگ‌های انباری» تارانتینو بود.

25 – ساعت 4:20

در محل گروگان‌گیری بوچ و مارسلس، همه ساعت‌ها روی 4:20 ثابت مانده‌اند.
این مطلب از نوشته Lisa Respers France در سایت edition.cnn.com با اندکی دخل و تصرف برگرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان