به گزارش ایسنا، امروز (سهشنبه) مراسم امضای تفاهمنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آغاز تحویل خودروهای تاکسی مطابق ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر برگزار شد.
در این مراسم فرشاد مقیمی - مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو - گفت: در حال حاضر 500 دستگاه تاکسی تولیدی ایران خودرو آماده تحویل به رانندگان است. برای نوسازی ناوگان دیزل نیز جلساتی داشتهایم و قرار شده است به زودی هفتهای پنج دستگاه اتوبوس نو جایگزین اتوبوسهای فرسوده شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تردد ٧٠٠٠ ون فرسوده در سطح شهر، اظهار کرد: 250 دستگاه ون را میتوانیم با شرایط گذشته تحویل دهیم. طبق تفاهمنامهای که با شهرداری داشتهایم به زودی ون جدید با موتور EF7 برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به بازار خواهد آمد. موتور EF7 دوگانهسوز روی ونها در حال تست است و به زودی طی تفاهمنامه با شهرداری تهران این محصول جدید را به بازار ارائه خواهیم کرد. علاوه بر این تقویت ناوگان مینیبوس کشور باید انجام شود و به همین دلیل 100 دستگاه مینیبوس آرین آماده تحویل شده است و این تعداد قابل افزایش تا 200 دستگاه نیز خواهد بود.
مقیمی همچنین در موضوع نوسازی خودروهای فرسوده حاضر در شبکه حمل و نقلی کشور گفت: مطابق تفاهمی با شهرداریهای مختلف کل کشور، با صرف هزینههای اندک و با استفاده از ظرفیتهای داخلی حدود 6000 خودرو در این سیستم نوسازی خواهند شد.
همچنین محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - گفت: سال گذشته ایران خودرو تنها 600 دستگاه برای نوسازی تاکسیهای فرسوده تهران تحویل داد و امروز 500 دستگاه تحویل تاکسیرانان میشود. اگر به دنبال افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی هستیم باید خدمات اجتماعی مناسبی به مردم ارائه کنیم و در این میان منابع مالی نقش کلیدی ایفا میکنند.
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال، 10 هزار دستگاه تاکسی از سوی ایران خودرو به تهران و سایر شهرها تحویل شود. همچنین قرارداد تولید هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل از محل منابع اوراق مشارکتی که وزارت کشور اختصاص داده، منعقد خواهد شد.
مرتضی ضامنی - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور - نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تاکسیهای فرسوده کشور در حدود ١5٠ هزار دستگاه است؛ گفت: این رقم تاکسیهای فرسوده تا پایان سال جاری به ١٩٢ هزار دستگاه و تا سال ١4٠٠ به ٢4٢ هزار دستگاه هم خواهد رسید. کار در حوزه نوسازی تاکسی های فرسوده از سال ٩4 آغاز شد. فیمابین دستگاههای مختلف کشور از جمله سازمان توسعه نوسازی حمل و نقل کشور، شرکت خودروساز و بانکهای عامل همکاری اتفاق افتاده و طرح نوسازی ١٠٠٠ دستگاه تاکسی فرسوده آغاز شده است. قرار بوده است که ٧5 هزار دستگاه تاکسی فرسوده را از رده خارج و 64 هزار دستگاه را جایگزین کنیم که با توجه به مشکلات اقتصادی و موانعی که در تولید ایجاد شد، روند کار کند شد.
وی افزود: افزایش در حدود ١١٠ درصدی قیمت خودرو، موانع تولید خودروسازی و مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی از جمله موانع بوده که با اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر میتوان اضافه پرداخت بابت افزایش هزینههای خودرو را تامین کرد. همانطور که در صنایع دفاعی با حضور متخصصین توانستیم به تکنولوژیهای برجسته دست پیدا کنیم، در ایران خودرو نیز که نیروهای متخصص بسیاری را در خود جای داده، میتوان به نتایج خوبی دست پیدا کرد و رسید، ضمن اینکه با توجه به اینکه در سیستم حمل و نقل یک و نیم برابر متوسط جهانی مصرفکننده هستیم، جای این است که زمینههای اصلاح فراهم شود.
همچنین علیرضا قنادان - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران - اظهار کرد: در شهر تهران 70 هزار دستگاه تاکسی فعالیت دارند که متوسط سن این ناوگان هفت سال است. تا پایان سال گذشته 25 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران در سن فرسودگی به سر میبردند که این آمار تا پایان امسال به 35 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: 7000 دستگاه از این تاکسیها ون هستند که همگی بالای 10 سال داشته و فرسودهاند، بر این اساس یکی از نیازهای جدی تهران نوسازی خودروهای ون است. روزانه به طور متوسط در هر تاکسی 60 نفر سوار و پیاده میشوند، لذا امیدواریم ظرفیت تولید تاکسی از سوی شرکتهای خودروساز افزایش یابد. با امضای تفاهمنامه امروز نخستین بار است که برای تاکسیها از تسهیلات ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر استفاده میشود و هر دستگاه تاکسی 40 میلیون تومان وام با بهره چهار درصد دریافت خواهد کرد.