سکوت سایپا و ایران خودرو در مورد خبر توقف تولید پراید و ۴۰۵ توسط وزیر صنعت [به روز رسانی]

این دومین باری است که خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ طی چند ماه گذشته توسط رئیس سازمان استاندارد رسانه ای می شود، خبری که در نوبت قبلی انتشار با واکنشی از سوی خودروسازان همراه نبود و از این رو به نظر نمی رسد که تاثیر چندانی بر روند تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد.

سکوت سایپا و ایران خودرو در مورد خبر توقف تولید پراید و 405 توسط وزیر صنعت [به روز رسانی]

این دومین باری است که خبر توقف تولید پراید و پژو 405 طی چند ماه گذشته توسط رئیس سازمان استاندارد رسانه ای می شود، خبری که در نوبت قبلی انتشار با واکنشی از سوی خودروسازان همراه نبود و از این رو به نظر نمی رسد که تاثیر چندانی بر روند تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد.

براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از 10 سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و 405، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو 206 و به زودی تندر 90 نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.

اما مسلما اولویت با پراید و 405 خواهد بود که بیش از 20 سال است به بازار عرضه می شوند و به عنوان کلاسیک ترین خودروهای صفر کیلومتر جهان جایگاهی ویژه دارند.

تولید پراید

البته در این میان ذکر این نکته واجب است که در سال 1389، سایپا تغییرات نسبتا موثری را بر روی پراید سابق اعمال کرده است و حتی در آن زمان اعلام شد که خودروهای جدید در قالب پروژه x100 (پلت فرم ارتقاء یافته پراید) به قدری با نمونه های قبلی متفاوت هستند که می تواند گفت پراید عملا از خط تولید خارج شده است!

بنابراین این شانس برای سایپا وجود دارد که قضیه توقف تولید پراید را  به راحتی حدود 4 سال به تعویق بیاندازد، اما ایران خودرو از سال 1381 تغییر مشخصی را بر روی پژو 405 اعمال نکرده است و همچنان این خودرو با موتور پر مصرف و پر استهلاک xu7 به بازار عرضه می شود.

در نتیجه کمترین تغییر در خصوص رعایت نسبی قانون مذکور از سوی ایران خودرو، می تواند توقف تولید پیشرانه xu7 باشد که اتفاقا بر روی سمند و پارس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید خارج می‌شوند [به روز رسانی]

تقریبا سه سال پس از اعلام خبر قبلی (در مهر ماه 1395) وزیر صمت در رابطه با خودرو های بی کیفیت اعلام کرد: «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اقدامات لازم برای خروج خودروهای بی‌کیفیت از جمله پراید و پژو 405 از خط تولید صورت گرفته است.»

وی تصریح کرد: «تعریف خودروهای جدید و با کیفیت به منظور جایگزینی با این خودروها باید در دستور کار تولید کنندگان خودرو قرار گیرد. خودروهای تولیدی باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و کیفیت و ایمنی بالایی داشته باشند.»

سکوت ایران خودرو و سایپا در واکنش به اظهارات تازه وزیر صنعت [به روز رسانی]

وزیر صنعت روز گذشته (مورخ 30 مهرماه 98) بار دیگر در اظهاراتی از جایگزینی پراید و پژو 405 در خطوط تولید خودروسازان کشور سخن گفت. به گفته ایشان: « 3 مدل پراید و یک مدل 405 از خط تولید خارج می شوند. تولید پژو 405 glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می شود.

تولید 3 نوع پراید نیز در ماه های آینده متوقف خواهد شد افزود: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه 98، اردیبهشت و تیرماه 99 متوقف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم ترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد‌.

وی همچنین از جایگزین شدن خودروهای جدید به جای محصولاتی که از رده خارج می شوند، خبر داد.»

با این وجود تاکنون ایران خودرو و سایپا در مورد سلسله اخبار خروج محصولات پر تیراژشان سکوت کرده اند و مشخص نیست که آیا راضی به تن دادن به این ماجرا در شرایط فعلی هستند یا خیر. از سوی دیگر در برخی از محافل از جایگزین شدن پژو پارس به جای پژو 405 سخن گفته می شود و خبر افزایش تولید خانواده تیبا در برابر کاهش تیراژ محصولات پراید نیز تقریبا قطعی است، اما مساله مهم تر این است که آیا خودروهایی نظیر پارس یا تیبا واقعا می توانند سطح استاندارد 85 گانه را رعایت نمایند یا خیر؟

از سوی دیگر در مورد خودروهای بسیار قدیمی نظیر نیسان زامیاد که از اساس شانسی برای رعایت این استاندارد ندارد، هیچ گونه خبری منتشر نمی شود و مشخص نیست که آیا این خودرو کهنسال نیز به سرنوشت دیگر هم نوعان غیر استانداردش دچار می شود یا طبق معمول باید منتظر مستثنی شدن برخی از خودروها از قوانین تولیدی باشیم؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر