همانطور که میدانید موتورسیکلت مانند تمام وسایل نقلیه موتوری باید دارای بیمهنامه اجباری «مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» که به اختصار «بیمه شخص ثالث» نامیده میشود، باشد. بیمه موتورسیکلت کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این بیمهنامه بسیار ضروری است.
اسماعیل فلاح، کارشناس بیمه در خصوص بیمه موتورسیکلت ها گفت: «مبنای نرخ بیمه موتورسیکلت به میزان تعهد دیه، تعداد سیلندر و نوع کاربری مشخص میشود. طبیعتا انواع بیمه موتورسیکلت به نوع کاربری از آن بستگی دارد و معمولا به انواع شخصی، بارکش و برای مسابقات تقسیمبندی میشود. به طور کلی میزان حق بیمه پرداختی در این زمینه تنها برای مصارف مسابقهای متفاوت است. لازم به ذکر است تفاوت نرخ حدود 30 درصدی بین بیمهنامه برای موتورسیکلت مسابقهای با سایر مدلها وجود دارد.»
وی درباره آمار موتورسیکلتهای فاقد بیمه اظهار کرد: «هیچ آمار رسمی از تعداد موتورسیکلتهای فاقد بیمه در کشور وجود ندارد و دستگاهی شمارش آن را انجام نداده است. اما به طور کلی تعداد موتورسیکلتهایی که فاقد بیمه هستند بالا است و فقط یک سری آمار از راهور اعلام میشود که این اعداد و ارقام تناقض دارد. دلیل عدم رغبت برای تهیه بیمه توسط موتورسواران نیز این است که افراد فکر میکنند حادثه فقط برای دیگران است! متاسفانه بحث فرهنگسازی و عدم آگاهی در این زمینه مطرح است و از طرفی دیگر میزان سختگیریها در مورد خودروهای سواری بسیار بیشتر از موتورسیکلتها است.»
فلاح در خصوص نرخ بیمههای موتورسیکلت گفت: «کلیه وسایل نقلیه زمینی موتوری باید دارای بیمهنامه باشند که این مسئله شامل موتورسیکلتها نیز میشود. حداقل نرخ بیمهنامه کوتاه مدت برای موتورسیکلتها از حدود 57 هزار تومان شروع میشود و تا 400 هزار تومان نیز میرسد. بیمه کوتاه مدت به این صورت است که از 5 روز شروع میشود و تعداد روزها و قیمت آن بر اساس یک روند مشخصی افزایش مییابد. لازم به ذکر است سال گذشته بیشترین آمار فوتی موتورسیکلتها را ما در سطح تهران داشتیم و از جمله آسیبهای شایع میتوان به شکستگی کاسه سر و جمجمه اشاره کرد. بسیاری از شرکتهای بیمه به همین دلیل علاقهای برای فروش بیمههای موتورسیکلت ندارند ضمن این که پرداخت دیه باعث شده نسبت خسارتها بالا برود.»
وی در پایان به ذکر نکاتی درباره بیمه موتورسیکلتهای برقی پرداخت: «تمامی موتورسیکلتها باید بیمه داشته باشند و توضیحی در رابطه با برقی یا بنزینی داده نشده است. در مورد موتورسیکلتهای برقی توان را تبدیل به اسببخار میکنند و معادلسازی به تکسیلندر یا 2 سیلندر انجام میشود و در نهایت هزینه بیمه مشخص میشود. هیچ رویهای برای این نوع موتورسیکلتهای برقی وجود ندارد و شرکتها برای این که کار خود را راحت کنند این نوع وسایل نقلیه را به صورت تک یا 2 سیلندر در نظر میگیرند.»
در قانون بیمه شخص ثالث، کلمه «اجباری» به صراحت، دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را موظف به تهیه این بیمهنامه نموده است. نداشتن بیمه شخص ثالث برای این وسایل از جمله موتورسیکلت جرم محسوب میشود؛ و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص زیاندیده در حوادث رانندگی تدوین شده است.