ماهان شبکه ایرانیان

راه ابریشم پل پیوند شانگهای،اوراسیا و اتحادیه اروپا خواهد بود

رئیس جمهور قزاقستان گفت: کمربند اقتصادی جاده ابریشم می‌تواند سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا را به هم پیوند دهد.

 خبرگزاری فارس : «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در میزگردی تحت عنوان «فعالیت سیاسی مشترک برای همکاری‌های نزدیک‌تر» که در چارچوب همایش بین المللی «یک کمربند، یک جاده» در «پکن» برگزار شد، گفت: احداث راه ابریشم پاسخ به موقع به بحران‌های جهانی است.
 
رئیس جمهور قزاقستان گفت: تحریم با انگیزه‌های سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی و زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر منفی گذاشته و اقتصاد جهانی و تجارت را دچار رکود کرده است.
 
نظربایف تصریح کرد: در چنین شرایطی نیاز مبرمی به ایده‌ای جدید برای توسعه همکاری‌های بین المللی در جهان پیدا شده است.
 
رئیس جمهور قزاقستان در ادامه با اشاره به طرح «یک کمربند، یک جاده» گفت: این طرح امکان ایجاد جغرافیای اقتصادی جدیدی را فراهم می‌کند.
 
وی همچنین با اشاره به جنبه‌های قوی مدل جدید همکاری‌های منطقه‌ای یک کمربند، یک جاده، افزود: رویکرد «ثبات از طریق توسعه مشترک» یکی از جنبه‌های قوی و مثبت این طرح می‌باشد که در شرایط امروز از آن می‌توان به عنوان فرم جذاب همکاری‌های بین المللی که منافع اقتصادی ده‌ها کشور را منعکس می‌کند، یاد کرد.
 
رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد: آسیای مرکزی با تبدیل شدن به پل اصلی بین بزرگترین بازارهای جهانی اهمیت استراتژیک خود را دوباره بدست می‌آورد.
 
وی افزود: کمربند اقتصادی جاده ابریشم می‌تواند سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا را به هم پیوند دهد.
 
نظربایف تصریح کرد: برای توسعه مؤثر پتانسیل حمل و نقل کمربند اقتصادی جاده ابریشم، تسهیل حمل کالا‌ها از طریق افزایش خدمات و حذف موانع اداری ضرورت دارد.
 
رئیس جمهور قزاقستان در ادامه همچنین به اهمیت توسعه همکاری‌های کشاورزی با هدف تأمین امنیت غذایی کشورهای حاضر در جاده ابریشم تأکید کرد.
 
نظربایف در بخش دیگری از صحبت‌های خود خواستار تمرکز کشور‌ها بر روی همکاری نزدیک‌تر در زمینه توسعه علم و فن‌آوری شد.
 
وی گفت: باید مسائل مربوط به حمایت مالی مشترک از پروژه‌های علمی، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه فن‌آوری، صندوق‎‌های سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی مورد توجه قرار گیرند.
 
نظربایف در این راستا به ابتکار دانشمندان قزاقی در خصوص ایجاد آکادمی بین المللی علوم جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: با این حال نباید مسائل پیچیده زیست محیطی از جمله موضوع استفاده منطقی از منابع آبی رودخانه‌های فرامرزی که می‌توان از آن‌ها به عنوان مسیرهای حمل و نقل استفاده کرد، فراموش شوند.
 
رئیس جمهور قزاقستان در پایان سخنان خود همچنین بر اهمیت وجود اعتماد متقابل میان کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده» و آمادگی آن‌ها برای همکاری‌های برابر و همه جانبه در جهت توسعه موفقیت‌‎آمیز این طرح تأکید کرد.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان