وبسایت یکپزشک - میثاق محمدیزاده: ایران خودرو به طرحهای منتشر شده درباره شاسی بلند ایرانی «گنو» واکنش نشان داد و گفت برنامهای برای تولید این خودرو ندارد، چون اساسا امکان تولید آن نیست!
امروزه خودروهای شاسی بلند یکی از محبوبترین کلاسهای خوروهای سواری در دنیا هستند و غالب مردم دوست دارند با آنها رانندگی کنند. لذت رانندگی با شاسی بلندها قابل مقایسه با خودروهای معمولی نیست و مزیتهای آنها نیز باعث شده تمام خودروسازان سراغ عرضه مدلهایی از آنها بروند.
در ایران هنوز خودروسازانی مانند ایران خودرو سراغ کلاس شاسی بلند نرفته و هیچ خودروی به اصطلاح تمام طراحی ایرانی و ملی شاسی بلندی عرضه نکردند. علاقه و اشتیاق مردم باعث شده هر از چند گاهی یک طراح خوش ذوق، طرحهای مفهومی از شاسی بلند ایرانی در فضای مجازی منتشر کند و باعث قوت گرفتن این بحث شود.
معروفترین طرحهای مفهومی شاسی بلند ایرانی متعلق به یک طراح صنعتی به نام «مرتضی آلاد» است. این طراح در سال 1395 اولین طرحهای خودروی شاسی بلند ایرانی «گنو» را منتشر کرد و در سالهای بعد نسخههای بهروز شدهای از آنها را ارائه داد.
شاسی بلند «گنو» بسیار زیبا و دلفریب است. بهویژه، طرحهای سال 97 بسیار پختهتر و دارای هارمونی خطوط، سادگی و جزئیات بیشتری هستند. رینگها 22 اینچی در دو تریم رنگی، ورودیهای هوای تیره رنگ به همراه طراحی اسپرت و جوان پسند باعث شده کاربران فضای مجازی حسابی از این طرحها استقبال کرده و به ایران خودرو فشار بیاورند ساخت آن را در دستور کار خود قرار دهد.
شاسی بلند «گنو» ظرفیتی 5 نفره دارد و در ابعاد طول 4720 میلیمتر، عرض 1890 میلیمتر، ارتفاع 1658 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2790 میلیمتر طراحی شده است که با شاسی بلندهایی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و تویوتا روفور قابل مقایسه است.
ایران خودرو: امکان ساخت ندارد
اما در این سو، ایران خودرو سرانجام ناچار شد به طرحهای «مرتضی آلاد» واکنش نشان دهد و به طور رسمی در اطلاعیهای بگوید: «این رندرها علیرغم استایل زیبا، بر اساس پلتفرم خاصی نبوده و امکانسنجی ساخت و تولید نیز بر روی آنها انجام نشده و صرفا سطحسازی کامپیوتری به حساب میآید.»
به گفته ایران خودرو، این طرحها ابتدا در سال 95 به ایران خودرو ارائه شده و بعد نسخههای بهروزتر آنها در سال 97 عرضه گردیدند. ایران خودرو در سال 95 برای شناسایی استعدادهای علاقهمند به طراحی خودرو اقدام به انتشار فراخوانی کرده و طرحهای فراوان مشابهی با طرح «آلاد» دریافت و به طراحان برتر جوایزی اهدا کرد.
ایران خودرو میگوید از دیرباز ارائه طرحهای سهبعدی و رندری برای خودروهای آینده توسط دانشجویان طراحی صنعتی مرسوم بوده و برخی از آنها راهی به فضای مجازی باز میکنند، ولی لزوما به معنی امکان تولید و ساخت آنها نیست.
ایران خودرو میگوید روابط عمومی این شرکت طرحهای «مرتضی آلاد» برای شاسی بلند ایرانی گنو را دریافت و پاسخهای لازم را به ایشان داده است.