اجرای پروژه‌های نانویی در صنعت برق

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت توانیر با تاکید بر اینکه صنعت برق بیشترین تاثیر را از فناوری نانو دارد، گفت: بر این اساس اقدام به تعریف پروژه‌های مبتنی بر فناوری نانو در صنعت برق کرده‌ایم.

اجرای پروژه‌های نانویی در صنعت برق

به گزارش ایسنا، دکتر تقوایی امروز در یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن سرامیک ایران و پنجمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت برق با بیان اینکه علم نانو یک رشته فرارشته‌ای است، افزود: این علم قادر است با تولید ابزارها و سیستم‌های جدید موجب تغییر کاربردهای مواد در صنایع مختلف شود.

وی با اشاره به کاربردهای فناوری نانو در صنایع غذایی، دارویی، آب و محیط زیست، اظهار کرد: اگرچه علم نانو در آغاز حیات خود قرار دارد، ولی در چند سال اخیر امیدهای جدیدی برای دستیابی به مواد با قابلیت بالا ایجاد کرده است.

تقوایی، نانولوله‌های کربنی را از جمله این محصولات دانست که از مس سبک‌تر و از فولاد مقاوم‌تر است و گفت: شواهد نشان می‌دهد که در آینده درصد بالایی از بازار در اختیار فناوری‌های نانو قرار می‌گیرد، از این رو شرکت‌های بزرگ و کوچک به دنبال کسب این بازار هستند.

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت توانیر اضافه کرد: علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود که طی 10 تا 15 سال آینده نانوفناوری بازار نیمه‌هادی‌ها را در اختیار خواهد گرفت، به‌گونه‌ای که پردازنده‌های آینده حاوی یک میلیون نانو ترانزیستور است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس بسیاری از این کشورها برنامه‌هایی برای حمایت از طرح‌های نانو تدوین و اجرا کرده‌اند.

تقوایی با طرح این سوال که ایران که در مسیر فناوری نانو قرار دارد، آیا باید با این روند فعلی خود ادامه دهد یا خیر، افزود: با توجه به حجم وسیعی از فعالیت‌ها در حوزه نانو لازم است تا آینده را ببینیم و برای ورود به این آینده اقدام کنیم؛ چراکه محققان رشته‌های مختلف بدون توجه به مقیاس نانو ظرفیتی برای رشد نخواهند داشت و شکوفایی فناوری‌هایی چون فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی بدون بهره‌گیری از نانو دچار اختلال می‌شوند.

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت توانیر با اشاره به تغییرات ایجاد شده در حوزه‌های محیط زیست، فناوری‌های الکترونیک و کامپیوتر با استفاده از نانو خاطرنشان کرد: در صنعت برق نیز طی سال‌های آینده نانو در بخش‌های صنعت برق در تولید، توزیع و انتقال جای خود را باز خواهد کرد.

وی به بیان کاربردهای نانو در بخش‌های برق و انرژی پرداخت و گفت: این فناوری در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز با کارآیی و خواص بالا، تولید تجهیزات با مقاومت بالا، توسعه بهره‌وری و بهسازی تاسیسات، کاهش تلفات برق، افزایش راندمان تجهیزات و افزایش توان در تولید برق ما را یاری خواهد کرد.

تقوایی، تولید پوشش‌های خاص برای پره‌های توربین، لوله‌های بویلر، کمپرسورها، سیالات، فیلترهای گازی و تصفیه آب و پساب در نیروگاه‌ها را از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن از این فناوری می‌توان در تولید هادی‌ها و کابل‌های انتقال برق بهره برد.

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت توانیر با تاکید بر اینکه ما باید بپذیریم که رمز موفقیت کشورها و بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده از فناوری‌های نوین است، گفت: هدف این بنگاه‌ها تولید تجهیزات و کالاها با ارزش افزوده بالا است که این هدف بدون اتکا به مواد جدید میسر نخواهد بود.

وی تحقق این هدف را منوط به اختصاص بودجه‌های کافی دانست و ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین موجب تولید محصولاتی بادوام و با قابلیت کاهش مصرف انرژی خواهد بود.

تقوایی با تاکید بر اینکه صنعت برق متاثر از فناوری نانو است، خاطرنشان کرد: از این رو انتظار می‌رود که محققان صنعت برق از مزیت‌های نسبی این فناوری در کاهش هزینه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباط میان بخش‌های دانشگاهی با صنعت و پژوهشگاه نیرو، خاطرنشان کرد: بر این اساس شرکت توانیر به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده برق در کشور در حال تدوین پروژه‌هایی در حوزه فناوری نانو است که امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها مشکلات موجود در صنعت برق را رفع کنیم تا از این طریق بتوانیم مصرف انرژی را کاهش دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان