چرا کتاب شازده کوچولو، شاهکار قرن بیستم است؟

کتاب شازده کوچولو از جمله کتاب‌هایی است که فرهنگ ساز شده و در سراسر دنیا طرفدارن بسیاری دارد و کتاب قرن فرانسه شناخته شده است. این کتاب کم حجم شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد ولی با خواندن آن متوجه می‌شوید که یک داستان فلسفی بزرگی در آن نهفته است. نویسنده کتاب شازده کوچولو آنتوان دو سنت اگزوپری است.

آشنایی با نویسنده کتاب شازده کوچولو

نویسنده کتاب شازده کوچولو آنتوان سنت اگزوپری است که در سال 1900 در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد. اگزوپری در دوران جوانی به خدمت ارتش رفت و خلبان شد. او به دلیل پروازهایی که داشت با مردم سرزمین‌های مختلفی آشنا شد. روحیه حساس و ذوق شاعری و نویسندگی که از قبل داشت و آشنایی با زیبایی‌های طبیعت همه دست به دست هم داد تا قلم توانایی برای نوشتن پیدا کند. شاهکار او یعنی کتاب شازده کوچولو در سال 1943 منتشر شد. در واقع این کتاب مهمترین کتاب این نویسنده است. خود او گفته است که ایده اصلی این کتاب زمانی ایجاد شده که در یک مسافرت هوایی مجبور می‌شود به‌جای مقصد یعنی پاریس در قاره آفریقا و صحرای اطراف آنجا فرود بیاید. این ماجرا شروع خلق یک شخصیت به نام شاهزاده کوچولو بود که درنهایت کتاب نوشته‌شده نیز جز موفق‌ترین کتاب‌های قرن به شمار رفته است. این نویسنده فرانسوی در سن 44 سالگی در یکی از مأموریت‌های نیروی هوایی دچار سانحه شد و بعد از 60 سال باقیمانده‌های هواپیمای او در مارسی پیدا شد.

نویسنده کتاب شازده کوچولو

نویسنده کتاب شازده کوچولو

هر آنچه در مورد کتاب شازده کوچولو باید بدانید

این اثر ماندگار، لحنی کودکانه دارد ولی مهمترین موضوعات انسانی مثل عشق، تنهایی، قدرت‌طلبی و خودپسندی را در طی داستان بیان می‌کند و حرف‌هایی که بین آدم‌بزرگ‌ها مطرح می‌شود با بیان کودکانه عنوان می‌کند. این داستان توسط اگزوپری به دوران کودکی دوستش لئون ورث تقدیم شده است. کتاب شازده کوچولو با لحن و دنیای بزرگتر ها غریبه است دنیایی که در آن خیال‌بافی و دیدن واقعیت‌ها با چشم درون از بین رفته است. روی سخن در کتاب شازده کوچولو با آدم‌بزرگ‌هایی که دنیایشان با محاسبه‌گری و اعداد پرشده است، نمی‌باشد.

کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو

 

در کتاب شازده کوچولو چه می‌گذرد؟

این کتاب از حادثه‌ای واقعی که در صحرای موریتانی برای اگزوپری اتفاق افتاده است الهام گرفته است. حوادث داخل این کتاب که برای شازده کوچولو اتفاق می‌افتد همراه با نکته‌های تیزبینانه و عمیق روانشناسانه است. موضوع اصلی داستان، سوال‌‌ها‌‌یی است که شاهزاده کوچولو که هیچ شباهتی به اطرافیان خود ندارد مطرح می‌کند و این همان موضوع داستان است. بیان ساده مباحث فلسفی یکی از دلایل جذب اکثریت مردم به این کتاب بوده است. شازده کوچولو به خلبان می‌گوید که از سیاره‌ای دوردست می‌آید و یک روز تصمیم گرفته که برای کشف سیاره‌های دیگر خانه را ترک کند. او از گل سرخ محبوبش برای خلبان می‌گوید. از دیگر سیاره‌ها تعریف می‌کند و از روباهی که او را در روی زمین ملاقات کرده است. در کتاب شازده کوچولو، شاهزاده و خلبان چاهی را می‌یابند که آن‌ها را از تشنگی نجات می‌دهد. شازده کوچولو به خلبان می‌گوید که می‌خواهد به سیاره‌اش بازگردد.

 

در سیاره‌های مختلف برای شازده کوچولو چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در کتاب شازده کوچولو با سیاره‌های مختلفی آشنا می‌شوید که او از آنها عبور می‌کند در سیاره اول شازده می‌خواهد رعیت یک پادشاه باشد که در آنجا زندگی می‌کند. در سیاره دوم مردی خودپسند زندگی می‌کند که می‌خواهد شازده کوچولو ستایشگر او باشد. در سیاره سوم شراب‌خواری زندگی می‌کند که مدام شراب می‌خورد تا شراب‌خوار بودنش را فراموش کند. او در سیاره چهارم با تاجری روبرو می‌شود که مدام در حال شمردن اموال و حتی ستاره‌ها و سیاره‌‌ها است و درگیر عدد و رقم است. شازده در سیاره پنجم به فانوس بانی می‌رسد که مجبور است فانوس سیاره را هر یک دقیقه روشن و خاموش کند. در سیاره ششم، یک جغرافی‌دان را می‌بیند که مدام مشغول ثبت همه‌چیز در کتاب‌های خود است اما او چون گل‌ها زود از بین می‌روند را در کتاب‌های خود ثبت نمی‌کند. این مسافر کوچک نهایتا به زمین فرود می‌آید و در آنجا ماری را می‌بیند که به او می‌گوید اگر آدم‌ها را ببیند باز هم احساس تنهایی خواهد کرد. مسافر کوچک این داستان به گلی می‌رسد که تعداد آدم‌های زمین را شش هفت تا می‌داند زیرا به همین اندازه انسان دیده است. این داستان با رفتن شاهزاده به بالای کوه و شنیدن انعکاس صدای خود ادامه می‌یابد و بعد از آن با روباه برخورد می‌کند. روباه از اهلی شدن با شاهزاده سخن می‌گوید و درنهایت هم شاهزاده به سیاره خودش بازمی‌گردد. شاید بتوان عدد هفت را در این داستان با عدد هفت که در ادبیات عرفانی جایگاه ویژه‌ای دارد مطابقت داد. شازده از هفت سیاره عبور می‌کند و شاید بتوان آن را هفت مرحله سلوک برای شازده کوچولو در نظر گرفت که مسیر خودشناسی می‌باشد.

شازده کوچولو در سیاره ناشناخته

شازده کوچولو در سیاره ناشناخته

دسترسی به کتاب شازده کوچولو در بازار کتاب ایران

شازده کوچولو با ترجمه‌های فراوانی در ایران قابل دسترسی است و مترجمین زیادی این کتاب ارزشمند را ترجمه کرده‌اند. باوجود مشهور بودن این کتاب و نقدها و بحث‌هایی که برای این اثر ادبی و فلسفی وجود دارد مسلما دسترسی به این کتاب در کتابفروش ها و سایت‌های مجازی امکان‌پذیر است. یکی از فضاهای دسترسی به این کتاب پرطرفدار، کتابچین است که افراد علاقه‌مند می‌توانند کتاب شازده کوچولو را از این سایت دانلود و مطالعه نمایند. همچنین کتابچین دارای اپلیکیشنی است که می‌توانید با نصب آن به راحتی به تمامی امکانات سایت به‌خصوص این کتاب دسترسی داشته باشید. شازده کوچولو عنوان بهترین کتاب قرن 20 را به خود اختصاص داده است و در کشور فرانسه هرسال بیش از یک‌میلیون نسخه از آن به فروش می‌رسد. در این کتاب از فلسفه و انسان‌دوستی با شیوه‌ای تخیلی و تأثیرگذار صحبت شده است. این کتاب برای کودکان نوشته شده است ولی بیشتر مورد تائید و توجه بزرگسالان است. این داستان بسیار زیبا تاکنون به 300 زبان دنیا ترجمه شده است و بسیار پرفروش بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخعلی محسنی | 1398/08/13 - 11:00
شازده کوچولو واقعا کتاب جذابیه من 2 بار خوندمش به دوستان هم پیشنهاد میکنم مطالعش کننداگر خواستید بیشتر در موردش بدونید لینک ویکی پدیارو در زیر میزارم: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87_%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88
ارسال نظر
پیشخوان