کالدرون:

برای من سخت است سیدجلال را روی نیمکت داشته باشم/ امیدوارم نتیجه در زمین تعیین شود نه مثل بازی آخر استقلال!

گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس گفت که به جونیور فرصت کافی داده است، اما این مهاجم نتوانسته خودش را اثبات کند.

به گزارش مشرق، گابریل کالدرون در خصوص شرایط اخیر پرسپولیس و دیگر موضوعات به صحبت پرداخت که شرح آن را می خوانیم.

 از اولین برداشت‌ها و برداشت‌هایی که الان نسبت به ایران دارید بگویید.
 حقیقت این است که از ابتدا احساس می‌کردم در خانه خودم هستم. از روز اولی که اینجا بودم احساس خوبی داشتم و میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بی‌نظیر بوده و همیشه احساس کرده‌ام که انگار در خانه خودم هستم. از غذای ایرانی خیلی خوشم می‌آید، همچنین موسیقی ایرانی و علی‌الخصوص از رفتار و کردار مردم خیلی خوشم آمده.
 

تیمی که تحویل گرفتید در چه شرایطی بود و بعد از چهار ماه به کجا رسیده؟
 من این تیم را از قبل می‌شناختم. به خاطر همین آمدم چون می‌دانستم یک چالش سخت و مهم برای من است. تجربه سال‌های طولانی که در فوتبال بودم چیز متفاوتی برای من نبود و از این مطمئن بودم بازیکنانی که سه بار قهرمان شده‌اند می‌توانند برای بار چهارم هم قهرمان شوند. می‌دانم برای اینکه شما سه بار قهرمان شوید، باید شخصیت داشته باشید، کیفیت داشته باشید و از همه مهم‌تر باهوش باشید. از لحظه اول می‌دانستم که باید خیلی کار کنم، صبور باشم تا تیم هرچه زودتر فلسفه فوتبالی من را متوجه شود. مربی وقتی تازه به تیمی وارد می‌شود بازیکنان را نمی‌شناسد و نمی‌داند هرکدام از بازیکنان چقدر زمان نیاز دارند. می‌دانستیم که به زمان نیاز داریم ولی نمی‌دانستیم که چقدر زمان می‌خواهیم. به خاطر همین از بازی آخر، از روشی که این بازی را بردیم خیلی خوشحال و راضی‌ام.
 

بحث فلسفه فوتبال شما به میان آمد. شما ابتدای فصل گفتید که علاقه دارید تیم‌تان تهاجمی بازی کند، با گل‌های زیاد ببرد و درباره دفاع‌تان هم گفتید دوست دارید خط دفاع‌تان خیلی بالا بازی کند. می‌خواهیم ببینیم چقدر به این اهداف نزدیک شده‌اید و اگر نه چقدر دیگر زمان لازم دارید تا پرسپولیس تیم دلخواه‌تان شود؟
 فکر می‌کنم بازی آخر مقابل شاهین بوشهر مشخص کرد که من از تیمم چه انتظاراتی دارم، چون از ابتدا هم گفتم برای گل زدن باید خوب بازی کنیم. این تیم قهرمان شد اما در فصل‌های گذشته گل‌های کمی زده بود، من آمدم تا کمی فلسفه فوتبالی تیم را عوض کنم و اینکه دوست دارم بیشتر گل بزنیم. برای اینکه می‌بینم بازیکنان خوب و باکیفیتی دارم که می‌توانند این کار را انجام دهند، ولی همانطور که شما هم می‌دانید در چهار ماه آسان نیست که شما بتوانید فلسفه یک تیم را تغییر بدهید. علاوه بر این در قرعه‌کشی ما در هفته‌های اول با تیم‌هایی بازی کردیم که خیلی خوب بودند، در مرحله‌ای که می‌خواستیم فلسفه فوتبال‌مان را تغییر بدهیم. وقتی نتایج آنطور که می‌خواهید پیش نمی‌رود مردم شک می‌کنند و بازیکنان هم شک می‌کنند. در مجموع به نظر من بازیکنان در مجموع از کادر فنی راضی بودند. در مجموع من تعجب کردم که هم طرفداران و هم رسانه‌ها ما را درک می‌کنند. من همیشه چیزهایی که برایم ترجمه می‌کردند را می‌شنیدم، اینکه مردم می‌گویند به کالدرون زمان بدهید تا به اهدافش برسد.

شما تغییرات زیادی در ترکیب تیم‌تان ایجاد کردید. چند درصد از این تغییرات اختیاری بود و چند درصد دیگر با توجه به شرایط تیم اجباری؟

منظورتان تعویض بازیکنان است یا تغییر سیستم؟

هم تغییر سیستم هم تغییر بازیکنان.
 ما در سیستم تغییری نداشتیم. من می‌شنوم یا می‌خوانم که می‌گویند شما سیستم‌تان را مدام تغییر می‌دهید. ما فقط دو تا سیستم داشتیم. 2 -4 -4 و 3 -3 -4. فقط نیمه دوم بازی با تراکتور آن هم در ده دقیقه ما با سه دفاع بازی کردیم. ما همیشه با این دو سیستم بازی کردیم که دو سیستم مشابه هستند. در مورد تغییر بازیکنان هم بگویم وقتی بازیکن آماده نیست و یا فلسفه فوتبالی من را متوجه نمی‌شود، من تغییر می‌دهم و به بازیکنی که دیرتر فلسفه فوتبال من را متوجه می‌شود زمان می‌دهم.
 

با توجه به سیستمی که دارید، با بازیکنانی که مد نظر دارید صحبت می‌کنید یا در تمرینات به این نتیجه می‌رسید که این بازیکن به درد این سیستم می‌خورد؟
 نه، در بازی. بازیکنان در مسابقات نشان می‌دهند عملکرد خوبی دارند یا نه. همه چیز از قبل در تمرینات کار و هماهنگ شده. با کارهای تاکتیکی و تمریناتی که انجام می‌دهیم و ویدئوهایی که برای بازیکنان می‌گذاریم این مسائل در تمام طول هفته تکرار می‌شود. بازیکنانی هستند که خیلی سریع متوجه می‌شوند، بازیکنانی هم هستند که یا شاید نمی‌خواهند متوجه شوند یا کمی برایشان سخت است متوجه شدن تغییرات. وظیفه من این است که همه‌شان را قانع کنم که این فلسفه من به نفع همه ما خواهد بود. شما دیدید در بازی آخر ما 5 گل زدیم که در 5 سال اخیر این نتیجه بی‌نظیر بوده. این اولین قدم است که فلسفه من را تقویت می‌کند، برای اینکه بازیکنان متوجه بشوند چیزی که من می‌خواهم با توجه به توانایی‌هایی که دارند چیز خیلی عجیبی نیست و می‌توانند خیلی بهتر از قبل عمل کنند مخصوصاً اینکه با این سیستم می‌توانیم گل‌های بیشتری نسبت به گذشته بزنیم. ما تنها گزینه‌مان برای اینکه بخواهیم چهارمین قهرمانی را به دست بیاوریم این است که گل‌های بیشتری بزنیم.
 

شما به فلسفه بازی و سیستم بازی مد نظرتان اشاره کردید. فکر می‌کنید برای پازلی که در ذهن دارید همین مهره‌ها کافی هستند یا به بازیکنان جدیدی هم نیاز دارید؟
 فلسفه فوتبالی که پیشنهاد می‌دهم به خاطر کیفیتی است که بچه‌ها دارند. اگر بخواهیم از شرایط‌مان در این 4 ماه آنالیزی داشته باشیم ما یک مهاجم که در سطح این باشگاه باشد کم داریم چون مهاجمی که آوردیم تا امروز کارآمد نبوده. علیپور هم مدتی طول کشید تا پایش به گل باز شود و ناراحتیم که این اتفاق دیر افتاد. به خاطر گلزنی علیپور و خیلی مسائل دیگر ما از بازی آخر خیلی راضی هستیم.

بیشتر بخوانید:
 

واکنش استقلال به اظهارات جنجالی کالدرون
 

آقای کالدرون به جای استقلال فکر پرسپولیس باش

در مورد مهاجم خارجی که جذب باشگاه شده، در حالی که شاید انتخاب خودتان هم نبوده به تصمیم خاصی هم رسیده‌اید؟
 قبل از فصل لیستی را ارائه دادم که جونیور آخرین گزینه‌اش بود. نمی‌دانم آیا مذاکرات خوب پیش نرفت یا پول نبود، ولی با توجه به بودجه‌ای که داشتیم می‌توانستیم یک بازیکن جوان را بیاوریم که امیدوار باشیم به آینده‌اش. این در واقع یک قمار بود، ما با آوردن یک مهاجم جوان قمار کردیم اما یک باشگاه بزرگ باید با پول بیشتری قمار کند، برای آسیا و لیگ داخلی. مهاجم ما از تمام مهاجمان تیم‌های دیگر ارزان‌تر است و این ریسک همین چیزی است که شما دیدید اتفاق افتاد. این بازیکن راندمان خوبی نداشت.
 

آیا یک فرصت و شانس دیگر به جونیور خواهید داد؟
 نه، در حال حاضر نه. مگر اینکه در آینده ببینم خوب کار می‌کند. در حال حاضر تیم و باشگاه به سمت جلو می‌روند و مربی باید کسی را انتخاب کند که از همه بهتر باشد. همانطور که گفتم من زمان ندارم که بازیکنان بخواهند فلسفه من را متوجه بشوند و راه بیفتند ولی همیشه تلاش می‌کنم تا همه بازیکنان را داشته باشم، چون همانطور که می‌دانید لیگ طولانی است.
 

صحبت از این شد که باشگاه مهاجم جدیدی جذب کند. اگر این اتفاق به هر دلیلی نیفتاد با بازیکنان فعلی می‌توانید سیستم‌تان را پیاده کنید؟
 ما تیم خیلی خوبی داریم، بازیکنان خوبی داریم. ولی برای بازی‌های آسیایی و حتی در لیگ، ما یک مهاجم خیلی خوب می‌خواهیم. فقط یک بازیکن. از بقیه بازیکنان تیم از همه‌شان راضی‌ام.
 

لیست‌تان برای جانشینی بازیکن جدید جا دارد؟
 در حال حاضر نه.

یعنی یک بازیکن باید بیرون برود.
 باید جونیور برود تا بتوانیم جابه‌جا کنیم. باید تا ژانویه صبر کنیم.
 

ابتدای فصل گفتید می‌خواهید خط دفاعی‌تان بالا بازی کند ولی در خط دفاع هم تغییرات زیادی داشتید. به خاطر این است که ترکیب ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید؟
 بله، در مورد دفاع‌های کناری، آنها نوسان زیاد داشتند. راندمان‌شان یک جایی خوب بوده و یک جایی خوب نبودند. دفاع‌های کنار هم با سایر بازیکنان تیم هیچ فرقی ندارند، اگر خوب کار نکنند تغییر می‌کنند. در دو بازی اول سید و شجاع دفاع وسط بودند، بعد من کنعانی را گذاشتم. بعد که شجاع محروم شد انصاری را گذاشتیم. الان انصاری و کنعانی خیلی خوب کار می‌کنند. نادری هم همینطور. به نظرم کم‌کم به آن اعتدال و ثبات رسیده‌ایم، در دفاع راست کمتر اما به ثبات رسیده‌ایم. تصمیماتی که من می‌گیرم یا به خاطر محرومیت و مصدومیت بازیکنان است یا به خاطر راندمان کاری‌شان اما شما متوجه می‌شوید که به تدریج تیم با فلسفه من آشنا شده، شما متوجه خواهید شد که اگر تغییری باشد به خاطر محرومیت، مصدومیت یا دلیل دیگری است و می‌بینید که راندمان تیم با تغییرات عوض نمی‌شود. در هر تیمی که بوده‌ام این اتفاق افتاده و الان هم دارد اتفاق می‌افتد.
 

اتفاقاً یکی از سوال‌هایی که هواداران از شما می‌پرسند و خیلی هم مطرح شده درباره نیمکت‌نشینی سیدجلال حسینی است. اول نظرتان درباره سیدجلال به‌عنوان کاپیتان پرسپولیس را بگویید تا من سؤال بعدی را مطرح کنم.
سید در دو بازی اول فیکس بود. بعد از آن احساس کردم که باید فرصتی به کنعانی بدهم. کنعانی خیلی خوب بازی کرد. من بازیکنی که خوب کار کند برایم فرقی نمی‌کند، از بازی بیرونش نمی‌آورم. بعد سید مصدوم شد و دیدم کنعانی همچنان دارد خوب کار می‌کند و وقتی بازیکنی خوب کار می‌کند دلیلی ندارد که شما تغییری ایجاد کنید. به سید باید درباره رفتار و منشی که به‌عنوان کاپیتان دارد تبریک بگویم چون ایشان چه در زمین باشد چه نباشد به بازیکنان کمک می‌کند و به خاطر همین کاپیتان است. رفتار او نمونه است و به تصمیم مربی احترام می‌گذارد که آیا بازی کند یا نکند. برای من هم سخت است بازیکنی را که چنین رفتار و افکار مثبتی دارد روی نیمکت داشته باشم. ولی وظیفه من این است تصمیماتی بگیرم که تیم برنده شود و من مسئولیت تصمیماتم را می‌پذیرم.
 

کارشناسانی که از بیرون بازی شما را می‌بینند، می‌گویند سیدجلال دفاع را عقب نگه می‌داشت و مدافعان کناری هم بالا نمی‌آمدند. شما هم به این نتیجه رسیده بودید؟
 نه، چیزی که گفتم این بود که ما در دوره‌ای بودیم که داشتیم یک فلسفه جدید فوتبالی را پیاده می‌کردیم و زمانی که تمام تیم نیاز دارد تا به این فلسفه جدید عادت کند مطمئناً یکسری اتفاقاتی می‌افتد. بازیکنانی هستند که منظور من را زودتر می‌فهمند، بازیکنانی هم هستند که دیرتر متوجه می‌شوند. به چیزی که کارشناسان می‌گویند احترام می‌گذاریم اما من بعد از بازی تراکتور تصمیم گرفتم کنعانی را در زمین قرار دهم و او هم جواب داد. اگر فردا روزی به سید هم نیاز داشته باشیم او همیشه آماده است و عملکرد خوبی خواهد داشت و دیگر کم‌کم با فلسفه کار من آشنا شده. این فقط نظر شخصی من بود که به کنعانی بازی بدهم ضمن اینکه کنعانی هم بازیکن تیم ملی است. هیچ دلیل دیگری وجود ندارد.
 

شما فصل را با سه شکست شروع کردید، هرچند قبول داریم که بازی‌های‌تان سخت بود. می‌خواستیم نظرتان درباره کیفیت لیگ ایران را بدانیم و هنوز فکر می‌کنید قهرمان شدن برای‌تان راحت است؟ برای قهرمانی پرسپولیس چقدر شانس قائلید؟
در لیگ ایران چیزی که من خوشم می‌آید این است که تعادل دارد. تمام تیم‌ها تقریباً نزدیک هم هستند و همه بازی‌ها سخت است. من بازی به بازی جلو می‌روم چون امیدوارم ببینم تیمم کی فلسفه من را اجرا می‌کند. وقتی ببینم تیمم مثل بازی آخر بازی می‌کند و اینطور شاداب است‌، وقتی ببینم سه چهار بازی این شرایط تکرار شود، آن موقع می‌توانم نظرم را بگویم. فعلاً بازی به بازی جلو می‌روم. برای ما هر بازی یک فینال است و هیچ وقت نمی‌گویم ما قهرمانیم تا روزی که قهرمان شویم.
 

شما در صحبت‌های‌تان خیلی درباره فلسفه بازی‌تان برای پرسپولیس صحبت کردید و اینکه می‌خواهید بازیکنان به آن نزدیک شوند. می‌شود برای هواداران فلسفه فوتبال کالدرون در لیگ ایران را مطرح کنید؟
 فلسفه من را در بازی آخر می‌توانید ببینید. تیمی که از دقیقه اول برای برد می‌آید و چه در حمله چه در دفاع تعادل دارد. ولی از همه مهم‌تر با حفظ تعادل و تشکیل بلوک دنبال این می‌گردد که برود به سمت گل زدن به تیم حریف. در سه سال آخر این باشگاه نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته. برای تکرار یک نتیجه خوب دیگر باید با کیفیت بازیکنانی که داریم و فوتبالی که در بازی آخر دیدید را اجرا کنیم و مشخصاً چیزی که نیاز داریم مهاجمی است که در حد این باشگاه باشد.
 

برد آخرتان مقابل تیم انتهای جدول بود که شرایط خوبی هم ندارد. فکر می‌کنید در ادامه مسیر می‌توانید باز هم بردهای پر گلی داشته باشید؟
 این تیم 5 سال چنین نتیجه‌ای به دست نیاورده بود و در همه این سال‌ها با تیم‌های آخر جدول بازی کرده بود. تیمی که مقابلش بازی کردیم فکر نکنم هیچ مسابقه‌ای را 5 - صفر باخته باشد و فکر نکنید که گرفتن چنین نتیجه‌ای آسان است. به خاطر همین پرسپولیس در 5 سال هیچ مسابقه‌ای را 5 - صفر نبرده بود. من نمی‌دانم بتوانیم برد 5 - صفر را تکرار کنیم اما سبک من طوری است که ما بازی می‌کنیم تا بتوانیم گل‌های زیادی بزنیم. می‌دانم در لیگ ایران کار سخت است چون تیم‌ها از نظر فیزیکی خوبند و خوب دفاع می‌کنند.
 

این اولین بازی‌ای بود که علیپور سه گل زد. در بازی‌های قبلی گل‌ها بین بازیکنان تقسیم شده بود. خودتان ترجیح‌تان این است که بیشتر مهاجمان گل بزنند یا مدل بازی‌تان طوری است که گل‌ها بین بازیکنان تقسیم شود؟
 برای تیمی که می‌خواهد قهرمان شود فرقی نمی‌کند و همه بازیکنان باید بتوانند گل بزنند. یک تیم قهرمان باید بتواند در ضربات شروع مجدد، در موقعیت‌های تک به تک یا ضدحمله گل بزند و من دیده‌ام که این تیم همیشه در ضدحمله موفق بوده است. من دارم سعی می‌کنم که مثل بازی آخر از بیرانوند روی زمین شروع کنیم، جلو بیاییم و برسیم به دروازه حریف. برای یک تیم بزرگ علیپور کافی نیست چون لیگ طولانی است و ما یک نفر دیگر نیاز داریم تا کنار علیپور کمک کند.
 

بعد از بازی با فولاد، لیگ برتر برای سومین بار تعطیل می‌شود. هر چند دیر شروع شدن لیگ برتر به نفع شما شد، ولی بابت وقفه‌هایی که در مسابقات می‌افتد ضرر می‌کنید؟
 آخرین تعطیلی لیگ که برای تیم ملی بود به ما آسیب زد. بازی بعد از این تعطیلات را نتوانستیم در سطحی که بودیم انجام دهیم. مقابل شهر خودرو خیلی خوب بازی کردیم ولی بعد از وقفه‌ای که افتاد نه. بازیکنانی که به اردوی تیم ملی می‌روند ولی بازی نمی‌کنند ریتم‌شان را از دست می‌دهند. برای مربی این یک مشکل بزرگ است. بعد از اردوی آخر تیم ملی که شامل دو بازی بود بازیکنان دیر به تیم برگشتند. من در این‌باره با مربی تیم ملی صحبت نکردم. یک روز قبل از بازی تیم ملی عملاً هیچ فشاری نمی‌آید. روز بازی هم کسانی که بازی نمی‌کنند طبیعتاً هیچ کاری نمی‌کنند. یک روز بعدش سفر می‌کنند و بعد از چهار روز می‌آیند اینجا و روز آخر هم که می‌رسند، شب قبلش نخوابیده‌اند. من فکر می‌کنم فدراسیون باید به باشگاه‌ها کمک کند تا بازیکنان زودتر به تیم‌شان ملحق شوند. نمی‌گویم مثل همه جای دنیا بازیکنان با هواپیمای اختصاصی برگردند. ولی اگر امکان دارد تک‌تک‌شان بتوانند زودتر خودشان را به تیم برسانند چون بازی قبل از بحرین که بیرون از خانه بازی کردند می‌گفتند اضافه‌بار داشتند و این یک روز سفرشان را به تأخیر انداخت. این یک چیز غیرممکن است. اگر اضافه‌بار داریم می‌شود کاری کنیم که بار یک روز دیرتر بیاید اما بازیکنان زودتر برگردند. وظیفه فدراسیون این است که هر چه زودتر بازیکنان را برگرداند و باید به بازیکنانی که در تیم ملی بازی نکرده‌اند هم توجه کند. برای بازیکنانی هم که اینجا می‌مانند ما برنامه‌ریزی می‌کنیم. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا مثل اتفاقی که در اردوی آخر افتاد راندمان تیم پایین نیاید.
 

خودتان تلاش نکرده‌اید با آقای ویلموتس صحبت کنید و به یک راه حل مشترک برسید چون به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال دغدغه زیادی نسبت به باشگاه‌ها ندارد.
 من با باشگاه صحبت کردم و درخواست دادم تا با فدراسیون صحبت کنند ولی خب بعداً فهمیدیم که مربی تیم ملی به کشور خودش برگشته. من از باشگاه خواستم تا با فدراسیون هماهنگ کنند تا این‌بار برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.
 

درباره کیفیت بدنی و تمرینات بازیکنان‌تان بگویید. از شرایط‌شان راضی هستید؟
 بله، من از لحاظ فیزیکی از بچه‌ها راضی هستم. از من پرسیده بودند در یک بازی دقیقه آخر گل خوردیم و آیا به خاطر شرایط فیزیکی بازیکنان بود. ما یک سیستم کنترل جهانی که همه جای دنیا استفاده می‌شود داریم که مشخص می‌کند سطح آمادگی جسمی تیم چطور است. این باعث می‌شود که شما بازی را ببرید. برای بردن بازی مسلماً شما نیاز دارید که از نظر فیزیکی آماده باشید. ما از سیستم «جی پی اس» استفاده می‌کنیم که یک شاخص جهانی است، که در اروپا و جام جهانی استفاده می‌شود. در لیگ قهرمانان اروپا طبق آماری که داریم فقط یک تیم است که بیشتر از ما می‌دود. در لیگ قهرمانان اتلتیکو مادرید و یوونتوس را دیدیم که همه تیم‌ 114 کیلومتر دوندگی داشتند. میزان دوندگی بازیکنان آژاکس در همان هفته 116 کیلومتر بود. در بازی شهر خودرو ما 6/120 کیلومتر دویدیم. به نظرم ما در سطح فوق‌العاده‌ای هستیم. از کار بدنی بچه‌ها خیلی راضی هستیم و خیال‌مان راحت است. برای اینکه بتوانیم مثل بازی آخر بازی کنیم نیاز داریم فلسفه خودمان را بهتر کنیم. نیاز داریم بهتر کار کنیم. مثل بازی شهر خودرو. در آن بازی فقط گل نزدیم.
 

در مورد بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا صحبت کردید. هفته قبل مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها برگزار شد و تیم‌ها کیفیت خیلی بالایی داشتند. هر چهار تیم. شاید هنوز خیلی زود باشد اما خودتان را در مقایسه با حریفان آسیایی کجا می‌بینید؟
 همانطور که به شما گفتم اگر یک مهاجم خوب داشته باشیم در آسیا مشکلی نخواهیم داشت و می‌توانیم خیلی خوب مبارزه کنیم. در پست‌های دیگر ما بازیکنان سطح بالایی داریم، ولی یک مهاجم سطح بالا و تاپ می‌خواهیم.
 

مهاجمی که مدنظرتان است مشخص است یا هنوز دارید دنبالش می‌گردید یا اصلاً به باشگاه واگذار کرده‌اید؟
 در حال حاضر نه، چون جا نداریم و باید تا ژانویه صبر کنیم ولی خب مسلماً باید شروع کنیم به نگاه کردن و بررسی کنیم. این بستگی دارد به بودجه‌ای که باشگاه در نظر می‌گیرد. اگر همان اتفاقی که در مورد جونیور افتاد تکرار شود خب این راه‌حل خوبی نیست.
 

شما فکر می‌کنید بزرگترین چالش‌تان تا آخر فصل چه خواهد بود و باید با چه چیزی مبارزه کنید؟
 تکرار قهرمانی. اصلاً به خاطر همین آمده‌ام. قهرمانی چهارم خیلی خوب و باورنکردنی خواهد بود.
 

فشاری هم از طرف باشگاه و هواداران حس می‌کنید؟
 نه من همیشه خودم به خودم فشار می‌آورم. من در دو فینال جام جهانی بازی کرده‌ام. هر بازی که باشد دوست دارم ببرم. هیچ فشاری از آن فشاری که خودم به خودم می‌آورم بالاتر نیست. اگر ببینید من چطور کار می‌کنم متوجه می‌شوید که هدفم اینطوری است و برای خودم کار می‌کنم. تنها راه قهرمان شدن تلاش زیاد است؛ کاری که من انجام می‌دهم. البته مسلماً یک تیم خوب هم باید داشته باشید.
 

در مورد شما گفته می‌شود اولین کسی هستید که وارد باشگاه می‌شوید. اخیراً تصویری از شما پخش شد که تی می‌زنید تا آب را از چمن بیرون ببرید. به نظر می‌رسد مسئولیت‌پذیری برای‌تان خیلی مهم است. فکر می‌کنید باشگاه توانسته کنار شما باشد؟
 وقتی پذیرفتم که به این باشگاه بیایم اول به خاطر اعتمادی که به من کردند تشکر کردم و الان دارم جانم و زندگی‌ام را می‌دهم برای افرادی که من را آوردند و بخصوص به خاطر طرفداران این باشگاه. هم شما می‌دانید هم من که ما از لحاظ داشتن بهترین طرفداران در رده سوم دنیا هستیم. من این چالش را پذیرفتم. مبلغ قرارداد من در اینجا نسبت به جاهای دیگر خیلی کمتر است و تنها تصویری که در ذهنم است این است که ببینیم تمام استادیوم پر از تماشاگر است و ما داریم جشن قهرمانی می‌گیریم. در ایران به افرادی که مسئولیت مهمی دارند احترام زیادی گذاشته می‌شود، به همین خاطر وقتی در تمرین خودم دروازه‌ها را هل می‌دهم، به من اجازه نمی‌دهند. آن روز زمین باران آمده بود، آب در زمین بود و من به ایشان نشان دادم چطور آب را با تی پخش کنید، برای اینکه در آرژانتین در خانواده من همه عادت کرده‌ایم به کار کردن. من جانم را برای باشگاهی که به من اطمینان کرده می‌دهم تا بتوانیم شادی که شایسته هواداران‌مان است را به آنها بدهیم.
 

در ایران یک مشکلی وجود دارد و آن بحث پرداخت حقوق به مربیان خارجی است، کما اینکه می‌دانیم فدراسیون فوتبال از راه‌های مختلف تلاش می‌کند دستمزد ویلموتس را بپردازد. آیا در مورد شما این اتفاق افتاده و شما به مرحله‌ای رسیده‌اید که قسط‌های قراردادتان را از باشگاه دریافت کنید؟
 حقیقت این است که باشگاه 20درصد قسط اول از قراردادم را پرداخت کرده. می‌دانم که باشگاه مشکلات اقتصادی دارد و من به باشگاه کمک می‌کنم. من در این مدت چه پول گرفته باشم چه نه همیشه حسن‌نیتم را ثابت کرده‌ام و همیشه به این رفتارم ادامه می‌دهم. به باشگاه هم گفتم وقت این است به بازیکنانی که از سال پیش طلب دارند پول پرداخت شود. امروز (دوشنبه) از من پرسیدند می‌خواهید مهاجم بیاورید اما گفتم قبل از آن باید پول بازیکنان پرداخت شود و بعد پول من و دستیارانم. فکر می‌کنم باشگاه باید برای این رفتار و منش ما ارزش قائل شود و آنها هم به وظایف‌شان عمل کنند و پرداخت کنند. حقیقت این است که من به مدیر باشگاه گفتم که این شرایط کافی است و ایشان دو هفته از ما وقت خواستند. همانطور که چهار ماه صبر کردم دو هفته دیگر هم می‌توانم صبر کنم. از رفتار مدیر باشگاه هم متوجه شدم باشگاه می‌خواهد به وظایفش عمل کند. هم نسبت به بازیکنان و  هم ما.
 

شما کارتان را همزمان با آقای استراماچونی آغاز کردید و بالطبع مقایسه اجتناب‌ناپذیر است. چند روز پیش آقای پروین در مصاحبه‌ای گفته بود استقلال زیباتر بازی می‌کند. نظرتان را درباره این مقایسه بگویید. فکر می‌کنید در آینده این شرایط تغییر می‌کند؟
 نمی‌دانم آقای پروین کی این صحبت را کرده‌اند. اگر ایشان بازی آخر ما را دیده باشند فکر می‌کنم می‌گفتند دوست دارم استقلال مثل پرسپولیس بازی کند.
 

در هفته‌هایی که گذشته‌ حتماً تیم‌های دیگر را هم دیده‌اید. فکر می‌کنید رقیب اصلی‌تان در راه قهرمانی کدام تیم است؟
 تا امروز چهار تیمی که بالای جدول هستند بهترین‌ تیم‌ها بوده‌اند. نشان می‌دهند روند ثابتی دارند. ما و استقلال هم داریم بهتر می‌شویم. ما هم مدعی قهرمانی هستیم و شانس قهرمانی داریم. برتری کوچک ما این است که با تیم‌های بزرگ بازی کرده‌ایم و حالا تیم‌های بزرگ در ادامه لیگ باید با هم بازی کنند و مسلماً ما باید همه بازی‌های‌مان را ببریم. البته باید بازی کنیم و ببریم. نمی‌شود از قبل گفت ما برده‌ایم. هر بازی یک فینال است و امیدوارم موفق شویم. بازی با ماشین‌سازی هم آسان نیست مثل هر بازی دیگر. بعد از این بازی به فینال بعدی فکر می‌کنیم. ما و بازیکنان‌مان هم مثل طرفداران جاه‌طلب ولی افتاده هستیم. ما داریم از عنوان قهرمانی دفاع می‌کنیم و تا آخرین لحظه به این مبارزه ادامه خواهیم داد برای اینکه بتوانیم دوباره آن جام را به دست بیاوریم.
 

در این چهار ماه بهترین و بدترین تصویری که از فوتبال ایران دیده‌اید چه بوده؟
 بهترین تصویر طرفداران‌مان هستند و شادی که در چهره بازیکنان در بازی آخر دیدم. چیزی که از ته قلبم دوست دارم اتفاق بیفتد این است که چه ببرم، چه ببازم نتیجه در زمین اتفاق بیفتد نه بیرون از زمین. در بازی آخر استقلال دیدم که یک گل حریف توسط داور مردود اعلام شد و یک خطای هند که پنالتی بود را داور سوت نزد. این تصویری است که من از فوتبال ایران دوست ندارم. امیدوارم چه ببرم، چه ببازم در زمین باشد. این تصویری که در بازی آخر استقلال دیدیم دوست ندارم برای تیم دیگری اتفاق بیفتد.
 

به‌عنوان سؤال آخر موضوعی هست که ما از شما نپرسیده باشیم و خودتان بخواهید درباره‌اش صحبت کنید؟
 فکر می‌کنم درباره همه چیز صحبت کردیم و همه چیز را گفتم. من دوست دارم از طرفداران پرسپولیس به خاطر صبرشان تشکر کنم و اینکه به ما اعتقاد داشتند و بدانند که کادر فنی و بازیکنان تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که مثل بازی آخر بازی کنیم، مخصوصاً برای اینکه ما یک ریتم ثابتی داشته باشیم. تا الان این ریتم را نداشته‌ایم چون داریم فلسفه جدیدی را اجرا می‌کنیم و نوسان ما به همین خاطر بوده. می‌خواهم به حمایت‌شان ادامه دهند. من به تیمم خیلی اطمینان دارم و مطمئناً ما باعث شادی و خوشحالی هواداران‌مان خواهیم شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان