گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منشر شد

بدترین اپراتور تلفن‌همراه در نیمه نخست۹۸ کدام است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، در نیمه اول سال 98 بیش از 13 هزار و 700 مورد شکایت علیه اپراتور‌های ایرانسل، همراه اول و رایتل در سامانه195 ثبت شده که هر کدام موضوعات مختلفی دارند. از این بین حدود چهار هزار و 400 مورد شکایت علیه ایرانسل ثبت شده، هشت هزار و 400مورد شکایت علیه همراه اول و حدود 950 شکایت علیه رایتل به ثبت رسیده است. باید توجه داشته باشید که تعداد شکایت از اپراتور‌ها نمی‌تواند معیاری برای مقایسه عملکرد آن‌ها باشد. چراکه هر کدام تعداد مشترکان مخصوص خودشان را دارد. برای مثال تعداد مشترکان رایتل خیلی کمتر از ایرانسل و همراه اول است و همین مورد باعث می‌شود تعداد شکایت کمتری علیه این اپراتور به ثبت برسد. آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد در مجموع 60 میلیون و 800 هزار سیمکارت فعال همراه اول در کشور وجود دارد. این رقم برای ایرانسل حدود 50 میلیون خط است و برای رایتل به حدود پنج میلیون و 200 هزار خط فعال می‌رسد. برای بررسی عملکرد اپراتورها، تعداد شکایت‌هایی که علیه آن‌ها ثبت شده را با تعداد مشترکان فعالشان نسبت‌بندی کردیم. هر کدام از آن‌ها در موضوعات مختلف نمراتی کسب کردند که از نسبت تعداد شکایات و تعداد کل مشترکان به دست آمده. با مقایسه این نمرات می‌توان فهمید که کدام اپراتور در نیمه اول سال 98 فعالیت بهتری داشته است.

آنتن‌دهی کدام اپراتور وضعیت بهتری دارد؟

کیفیت آنتن‌دهی موبایل با حدود چهار هزار شکایت ثبت شده، مهمترین عاملی است که باعث می‌شود مشترکان اپراتور‌های موبایلی سراغ سامانه 195 بروند تا از اپراتورشان شکایت کنند. چراکه حدود یک سوم کل شکایات ثبت شده به این حوزه اختصاص دارد. در این بین حدود هزار و 60 شکایت علیه ایرانسل به ثبت رسیده، دو هزار و 820 شکایت علیه همراه اول و 90 شکایت علیه رایتل. تعداد نمره‌های منفی اپراتور‌ها در زمینه آنتن‌دهی نشان می‌دهد رایتل بهترین کیفیت را از نظر آنتن‌دهی دارد. چراکه در بررسی ما، رایتل 153 نمره منفی کسب کرده، ایرانسل 177 نمره منفی دارد و همراه اول 386 نمره منفی کسب کرده است. به عبارتی می‌توان گفت: مشترکان اپراتور همراه اول بیشترین نارضایتی را از نظر آنتن‌دهی دارند. باید توجه داشته باشید که محل هر کدام از این شکایت‌ها متفاوت است و ممکن است در شهر‌های مختلف وضعیت آنتن‌دهی اپراتور‌ها فرق داشته باشد.

خدمات مالکیت و سیم‌کارت در کدام اپراتور بهتر است؟

گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد شکایت‌های حوزه خدمات مالکیت و سیمکارت بعد از نبود آنتن‌دهی، دومین حوزه‌ای است که بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده. در این زمینه می‌توان به مشکلاتی مثل تغییر مالکیت سیم‌کارت‌ها، صدور سیمکارت جدید یا واگذار کردن شماره‌های قدیمی و غیرفعال به مشترکان جدید اشاره کرد. البته موضوعات دیگر هم می‌توانند در حوزه خدمات مالکیت و سیم‌کارت قرار بگیرند. گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد در نیمه اول سال 98 حدود دو هزار و 200 شکایت در این حوزه علیه اپراتور‌های موبایلی ثبت شده است. در این بین حدود 900 شکایت علیه همراه اول، 850 شکایت علیه ایرانسل و 440 شکایت علیه رایتل به ثبت رسیده است. اگر تعداد مشترکان هر اپراتور را هم در بررسی‌مان در نظر بگیریم، می‌بینیم رایتل بیشترین نمره منفی را در این حوزه کسب کرده که تعداد آن به 738 نمره منفی می‌رسد. همراه اول در این حوزه 125 نمره منفی دارد و ایرانسل 142 نمره منفی را به خود اختصاص داده است. به عبارتی می‌توان گفت: رایتل بدترین عملکرد را در حوزه خدمات مالکیت و سیم‌کارت داشته است. ایرانسل در رتبه بعدی قرار دارد و همراه اول در حوزه خدمات مالکیت و سیم‌کارت بهتر از رقبایش عمل کرده است.

ارسال پیامک در کدام اپراتور مشکلات کمتری دارد؟

شکایات ثبت شده در حوزه پیامک متنی در رتبه سوم تعداد شکایت‌های ثبت شده در سامانه 195 قرار دارد. گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد در نیمه اول سال 98 رقمی حدود دو هزار و 170 شکایت در حوزه پیامک متنی علیه اپراتور‌های موبایل به ثبت رسیده. این شکایت‌ها می‌تواند شامل عدم ارسال یا دریافت پیامک باشد. از تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در حوزه پیامک، حدود 960 شکایت مربوط به ایرانسل، هزار و 130 شکایت مربوط به همراه اول و 80 شکایت مربوط به رایتل است. اگر تعداد مشترکان هر اپراتور را هم در محسباتمان در نظر بگیریم، می‌بینیم ایرانسل بیشترین نمره منفی را در این حوزه به خود اختصاص داده و با 160 نمره منفی، بدترین عملکرد را در حوزه پیامک داشته است. در طرف مقابل رایتل با 133 نمره منفی عملکرد بهتری نسبت به رقبایش دارد. همراه اول هم با 155 رتبه منفی در رده میانی قرار گرفته است. باید توجه داشته باشید که در این حوزه تعداد نمرات منفی اپراتور‌ها بسیار نزدیک به هم است.

پشتیبانی کدام اپراتور بهتر است؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که برای پیگیری مشکلتان با مرکز پشتیبانی اپراتور تماس بگیرید. حوزه پشتیبانی و ارائه خدمات، حدود هزار و 800 شکایت برای اپراتور‌ها به بار آورده است. در این بین حدود هزار و 50 شکایت علیه همراه اول، 590 شکایت علیه ایرانسل و حدود 180 شکایت علیه رایتل در سامانه 195 سازمان تنظیم مقررات ثبت شده است. با در نظر گرفتن تعداد مشترکان هر اپراتور می‌توان نتیجه گرفت که رایتل بدترین عملکرد را در بین سه اپراتور موبایلی دارد. چراکه این اپراتور در بررسی ما 293 نمره منفی کسب کرده است. همراه اول با 144 نمره منفی در رده میانی و ایرانسل با 98 نمره منفی نشان داده بهترین عملکرد را در ارائه خدمات پشتیبانی به مشترکانش داشته است.

مشکلات مالی و تعرفه‌ای در کدام اپراتور کمتر است؟

همراه اول چهار پنجم شکایت‌هایی که در حوزه مشکلات مالی و تعرفه ثبت شده را به خود اختصاص داده است. اگر خاطراتان باشد، اول سال همراه اول با اشتباه فنی در سیستم صدور قبض حسابی داد مشترکانش را درآورد. حالا این موضوع در گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات خودنمایی می‌کند. طوری که از مجموع هزار و 350 شکایت ثبت شده در حوزه مشکلات مالی و تعرفه، حدود هزار و 90 شکایت علیه همراه اول، 230 شکایت علیه ایرانسل و 30 شکایت علیه رایتل به ثبت رسیده است. با در نظر گرفتن نسبت تعداد مشترکان هر اپراتور، همراه اول با 149 نمره منفی در رتبه اول بیشترین تعداد شکایت‌ها در نیمه اول سال 98 قرار دارد. رایتل با 52 نمره منفی در رده میانی و ایرانسل با 39 نمره منفی، بهترین وضعیت را از نظر مشکلات مالی و تعرفه‌ای دارد.

ترابردپذیری در کدام اپراتور راحت‌تر است؟

امکان ترابرد کردن سیم‌کارت بین اپراتورها، دیگر موضوعی است که مشترکان را به شکایت علیه اپراتورشان ترغیب کرده است. در مجموع حدود 640 شکایت در حوزه ترابردپذیری در سامانه 195 سازمان تنظیم مقررات به ثبت رسیده که حدود 290 مورد آن به ایرانسل، 260 مورد آن به همراه اول و حدود 90 مورد آن به رایتل اختصاص دارد. اگر تعداد مشترکان هر اپراتور را در بررسی‌هایمان لحاظ کنیم، می‌بینیم رایتل بدترین وضعیت را برای مشترکانش فراهم کرده. طوری که این اپراتور در این زمینه 158 نمره منفی کسب کرده و اختلاف زیادی با رقبایش دارد. ایرانسل با 48 نمره منفی در رده میانی قرار دارد و همراه اول با 35 نمره منفی کمترین شکایت را دریافت کرده و نشان می‌دهد در این زمینه خدمات بهتری به مشترکانش ارائه کرده است.

پیامک‌های تبلیغاتی در کدام اپراتور کمتر است؟

شکایات مربوط به ارزش افزوده، از تابستان وارد سامانه 195 شده است. این موضوع در کنار شکایات ثبت شده در حوزه سامانه 800 می‌تواند نشان بدهد که پیامک‌های تبلیغاتی مشترکان کدام اپراتور را بیشتر از بقیه اذیت کرده. سامانه 800 برای خلاصی مشترکان از شر پیامک‌ها تبلیغاتی و سامانه‌های ارزش افزوده راه‌اندازی شده است. بررسی گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد در نیمه اول سال 98 حدود 200 شکایت در حوزه ارزش افزوده و 350 شکایت در حوزه سامانه 800 به ثبت رسیده و نشان می‌دهد در مجموع 550 شکایت درباره پیامک‌های تبلیغاتی بوده است. در این بین حدود 440 شکایت به همراه اول اختصاص دارد. 98 شکایت از طرف مشترکان ایرانسل بود و تنها شش شکایت علیه رایتل درباره پیامک‌های تبلیغاتی به ثبت رسیده است. اگر تعداد کل مشترکان هر اپراتور را هم در نظر بگیریم نتیجه می‌گیریم که همراه اول با 60 نمره منفی و اختلاف زیاد نسبت به دیگر اپراتورها، بدترین وضعیت را از نظر پیامک‌های تبلیغاتی دارد. ایرانسل با 17 نمره منفی در رده میانی و رایتل با 10 نمره منفی بهترین شرایط را از نظر پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکانش فراهم کرده است.

بسته‌های ترکیبی در کدام اپراتور به‌صرفه‌تر است؟

بسته‌های ترکیبی شامل اینترنت، پیامک و مکالمه دیگر حوزه‌ای است که مشترکان اپراتور‌ها را به ثبت شکایت در سامانه 195 ترغیب کرده. در این حوزه 513 شکایت علیه سه اپراتور موبایلی به ثبت رسیده که 123 مورد آن به ایرانسل، 365 مورد آن به همراه اول و 25 مورد آن به رایتل اختصاص دارد. با در نظر گرفتن تعداد کل مشترکان هر اپراتور، می‌توان نتیجه گرفت که همراه اول با 50 نمره منفی بدترین عملکرد را در حوزه بسته‌های ترکیبی داشته است. رایتل با 42 نمره منفی در رده میانی قرار دارد و ایرانسل با 21 نمره منفی، بهترین عملکرد را در حوزه بسته‌های ترکیبی ارائه کرده است.

کیفیت مکالمه در کدام اپراتور بهتر است؟

311 شکایت ثبت شده در سامانه 195 به حوزه کیفیت مکالمه اختصاص دارد. در این بین 240 شکایت علیه همراه اول، 70 شکایت علیه ایرانسل و تنها دو شکایت علیه رایتل به ثبت رسیده است. اگر تعداد مشترکان هر اپراتور را هم در نظر بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت که در این حوزه رایتل با سه نمره منفی، بهترین عملکرد را داشته است. ایرانسل با 12 نمره منفی در رده میانی قرار دارد و همراه اول با 33 نمره منفی بدترین عملکرد را از خود نشان داده است.

کدام اپراتور عملکرد بهتری از خود نشان داده است؟

بررسی برآیند عملکرد اپراتور‌ها در نیمه اول سال 98 نشان می‌دهد در مجموع ایرانسل با 730 نمره منفی در حوزه‌های مختلف، بهترین عملکرد را در این دوره داشته است. طوری که در مجموع هزار و 59 شکایت علیه این اپراتور در سامانه 195 ثبت شده. همراه اول با هزار و 147 نمره منفی در رده میانی قرار دارد. در نیمه سال 98 رقمی معادل دو هزار و 819 مورد شکایت علیه این اپراتور ثبت شده. هر چند رایتل در مجموع 92 شکایت دریافت کرده است، اما با توجه به تعداد مشترکان کمی که دارد، این رقم، کمی بالا به نظر می‌رسد. این اپراتور در بررسی ما، جمعا هزار و 588 نمره منفی کسب کرده و این مورد نشان می‌دهد که اپراتور رایتل عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقبایش نشان داده است.

گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات، شکایات ثبت شده را در 16 مورد دسته‌بندی کرده است. در این گزارش 10 مورد از مهمترین دسته‌ها را بررسی کرده‌ایم، اما در برآیند نهایی، کل شکایات ثبت شده در سامانه 195 در نظر گرفته شده است. علاوه بر شکایت‌های ثبت شده در حوزه‌های نبود آنتن‌دهی، خدمات مالکیت و سیم‌کارت، پیامک متنی، پشتیبانی و ارائه خدمات، مشکلات مالی و تعرفه، ترابردپذیری، سامانه 800، ارزش افزوده، بسته‌های ترکیبی و کیفیت مکالمه که بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده بودند، شش حوزه دیگر از قبیل: بسته‌های پیامکی، رومینگ ملی و بین‌المللی، پیامک چندرسانه‌ای MMS و موارد ایمنی هم در بین شکایت‌های ثبت شده به چشم می‌خورد و حدود 190 شکایت را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد این شکایت‌ها زیاد قابل توجه نیست، اما در مقایسه برآیند عملکرد اپراتور‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر