ماهان شبکه ایرانیان

فروشگاه زنجیره‌ای چیست؟

چگونه صاحب یک فروشگاه زنجیره ای موفق باشیم؟

اگر در فکر این هستید که یک فروشگاه زنجیره‌ای یا هایپر مارکت تاسیس کنید، در ابتدا باید یک سری پیش‌زمینه‌ها و معلومات را فرا گرفته باشید؛ از زمینه‌های مدیریتی و اقتصادی گرفته تا اصول اولیه روانشناسی و جامعه‌شناسی

فروشگاه زنجیره‌ای چیست؟

فروشگاه زنجیره‌ای در حقیقت یک خرده‌فروشی بزرگ با شعبات مختلف در اقصی‌نقاط کشور است که وظیفه دارد محصولات را از فروشنده خریداری کند و با قیمتی مناسب به دست مصرف‌کننده نهایی برساند. دلیل اینکه به آنها "زنجیره‌ای" می‌گویند این است که این فروشگاه‌ها به جهت محبوبیت و معروفیتی که پیدا می‌کنند خیلی زود اقدام به اعطای نمایندگی و احداث شعبه‌های مختلف در دیگر شهرهای کشور می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا با داشتن برندی معروف و بزرگ همچون والمارت، امروزه سهمی بزرگ در روند رشد و توسعه صنعت خرده‌فروشی در جهان ایفا می‌کند. ایران هم از این روند بی‌نصیب نمانده است، کما اینکه اولین فروشگاه زنجیره‌ای کشورمان در سال 1340 تحت عنوان "فروشگاه بزرگ ایران" افتتاح شد و پس از آن نیز فروشگاه‌های متعددی پا به این عرصه گذاشتند.

فرهنگ خرید عمده سر ماه را که با توجه به زندگی کارمندی گریبانگیر اکثریت جامعه شده، می توان عنصر مهمی در موفقیت و رشد صنعت خرده‌فروشی زنجیره‌ای دانست. البته هنوز هم کسب و کار سوپرمارکت‌ها رونق دارد اما نه مثل سابق. این روزها مردم ترجیح می‌دهند همینکه حقوقشان را سر برج دریافت کردند، به یک فروشگاه بروند و خرید یک ماهشان را (عمدتا با تخفیف) انجام بدهند، کیسه‌های خرید را در ماشین بگذارند و مستقیم به خانه برگردند، نه اینکه برای هر قلم جنسی‌ (لبنیات و میوه و ...) به میوه‌فروشی و سوپرمارکت و بقالی سر بزنند.

تاریخچه

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ابتدا اینگونه نبودند. جرقه ایده این صنعت در انجمن ملی خرده‌فروشی خواربار آمریکا در اوایل قرن بیستم زده شد. سران این انجمن تصمیم گرفتند یک مکانی را راه بیندازند تا محصولات خود را بصورت خرده در اختیار مصرف‌کنندگان بگذارد. این موضوع که یک بقال با داشتن 100 فروشگاه می‌تواند محصول خود را ارزانتر از یک بقال که تنها یک فروشگاه‌ دارد بفروشد، تقریبا به یکی از بحث‌های مهم اقتصادی آن زمان تبدیل شده بود که البته در میان تاجران کوچک مخالفان فراوانی داشت. علی ایحال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دهه 1920 کار خود را بصورت جدی در آمریکا آغاز کردند و در دهه 1930 به یک موقعیت ثابت دست یافتند.

نمونه‌های موفق

فروشگاه‌هایی مانند وول‌ورث بعنوان برخی از خرده‌فروشی‌های مهم در آمریکا شناخته شدند. طبق آمارهای ارائه شده، در سال 1929 تعداد فروشندگان در این فروشگاه‌ها 1.4میلیون نفر بود که این تعداد تا سال 1948 به 1.7میلیون نفر رسید و در همین دوره تعداد این خرده‌فروشی‌ها تقریبا به دو برابر رسید! والمارت بعنوان بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی جهان که در سال 1962 توسط سام والتون تاسیس شد بزرگترین دستاورد ایالات متحده در زمینه رشد صنعت خرده‌فروشی است که در حال حاضر 11500 فروشگاه در 28 کشور جهان دارد و تقریبا 260 میلیون مشتری را در فروشگاه‌های خود حفظ کرده است. جالب است بدانید در سال 2015، فروش خالص این کمپانی بزرگ 484.4 میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین والمارت حدود 2.2 میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام کرده که تنها 1.4 میلیون نفر از این تعداد در ایالات متحده هستند.

تجهیز دی3

همچنین شاید خالی از لطف نباشد که رقبای والمارت نیز در این زمینه اشاره کنیم. فروشگاه میسی در نیویورک، کماکان وسیع‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی در جهان است، اما طی سالهای اخیر بازار فروشگاه‌های خرده‌فروشی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است، در سال 2009 فروشگاه شینسه‌گائه کره جنوبی بعنوان یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های جهان شناخته شد. این فروشگاه با داشتن مساحت 3.163 میلیون متر مربع، وسیع‌ترین خرده‌فروشی محسوب شد که از فروشگاه میسی نیز یک میلیون متر مربع بیشتر مساحت دارد.

عوامل موثر در موفقیت

پس از مقدمه‌ای نسبتا طولانی حالا وقت این است که به موضوع اصلی برگردیم. همانطور که در ابتدای متن ذکر کردیم، عوامل موثری در موفقیت کسب و کار خرده‌فروشی وجود دارد؛ همچون روانشناسی، مدیریت و اقتصاد. گروه صنعتی دی با با برخورداری از کادر حرفه‌ای و مجرب در زمینه تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ، آماده است شما عزیزان را در این زمینه یاری برساند. کارشناسان ما همواره آماده‌اند به سوالات شما در زمینه تاسیس و افتتاح یک فروشگاه موفق کمک کنند و در صورت نیاز تجهیزات لازم نظیر صندوق فروشگاهی، یخچال صنعتی، چرخ خرید، سبد خرید، قفسه فروشگاهی، بارکدخوان، میز چک اوت، استند و ... برای شما تولید و فراهم کنند.

تجهیز دی2

گروه صنعتی دی یکی از تولیدکنندگان تجهیزات فروشگاهی در ایران افتخار این را دارد که اعلام کند سابقه همکاری با نمایندگی‌ها و فرانچایزهای مجموعه‌های بزرگی همچون افق کوروش، رفاه، اتکا و ... داشته و وظیفه تامین و تولید تجهیزات این فروشگاه‌ها را در کارنامه خود داشته است. ما به جرات می‌توانیم ادعا کنیم اولین مجموعه‌ای هستیم که در این حوزه محصولات خود را هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری یا آفلاین در معرض نمایش و خرید مشتری قرار داده‌ایم و با تولید باکیفیت‌ترین محصولات فروشگاهی و نیز اخذ مدارک آنلاین سعی بر این داریم اعتماد شما عزیزان را جلب کنیم تا همکاری ایده‌آلی با هم داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان