با جدی شدن موضوع حذف خودروی پراید از خط تولید کمان زنی ها برای تعیین جایگزین این خودرو آغاز شده است.
سایپا می گوید در حال برنامهریزی برای کاهش تیراژ خودرو پراید و افزایش تیراژ محصولات جایگزین آن است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران عنوان کرد: «در شرایط حال حاضر کشور اگر قرار باشد خودرو پراید از خط تولید خارج شود خودروی جایگزین آن در صورت برخورداری از استانداردهای روز در رنج قیمتی پراید نخواهد بود. بنابراین قیمت خودروهای جایگزین بیشتر است.»
احمد نعمت بخش همچنین با انتقاد از سیاستهای دولت توضیح داد: «به دلیل قیمت های دستوری و بخشنامهای مجموعه خودروسازی کشور از ابتدای سال 97 تا شش ماهه نخست امسال 12 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است. خودروسازان همچنان در حال ضرردهی اند.»
وی اظهار کرد: «بارها اعلام کردهایم که دولت باید به جهت تعیین قیمت محصولات خودروسازان و وارد کردن زیان به آنها به خودروسازان خسارت و یا کمک زیان پرداخت کند که البته تا کنون در این زمینه اقدامی صورت نپذیرفته است. خودروسازان در حال حاضر با تحلیل توان مالی مواجه بوده و تبدیل به کارخانه تولد زیان شده اند. به عنوان نمونه
ایران خودرو به رغم گذشت موعد تحویل خودروهای هایما هنوز تعهدات خود را در خصوص این خودرو به روز نکرده است چرا که هم اکنون قطعات منفصله 3500 دستگاه هایما تولیدی این شرکت در گمرکات کشور قرار گرفته و به دلیل مشکل نقدینگی این قطعات از گمرکات ترخیص نشده اند.»
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: «وزارت صنعت با توجه به قیمتهای تکلیفی خودروها و افزایش زیان شرکت های خودروسازی باید کمک زیانی را در بودجه خود قرار دهد و یا به هر نحو ممکن نقدینگی خودروسازان را تامین کند.»
نعمت بخش ادامه افزود: «خوشبختانه خودروسازان با همراهی قطعهسازان بخش زیادی از خودروهای موجود در کف کارخانه ها را تکمیل و به بازار عرضه کرده اند. درحال حاضر 10 تا 15 هزار دستگاه خودرو ناقص در
سایپا و 40 هزار خودرو در
ایران خودرو در نوبت تکمیل باقیمانده است.»
احمد نعمتبخش در انتها با اشاره بهصدور مجوز دولت برای پیشفروش خودروسازان، بهتاثیر این جریان بررفع مشکل نقدینگی خودروسازان اشاره کرد و گفت: «پس از عدمپرداخت کمکزیان و تداوم مشکل نقدینگی شرکتها انجمن خودروسازان در کمیته خودرو پیشنهاد کرد خودروسازان بهازای تحویل یک دستگاه خودرو از تعهدات، امکان پیشفروش یک دستگاه را داشته باشند، اما کمیته خودرو موافقت کرد بهازای هر دودستگاه خودرو تحویل خودرو درمقابل انجام تعهدات قبلی، شرکتها امکان پیشفروش یک دستگاه را داشته باشند که کافی نیست.»