اقبال شاکری در میزگرد نامزدهای اصولگرای شورای پنجم:

کاهش تعداد اعضای شورا ظلم به مردم تهران بود/ لیست خدمت هدفی جز خدمت ندارد

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران و کاندیدای انتخابات شورای پنجم، ضمن تشریح برنامه‌های شورای آتی گفت: مدیریت خوب اصولگرایان شورا را از جریان سیاسی دور کرد و امیدوارم در شورای پنجم خاطره تلخی که از دوره اول شورا داریم اتفاق نیفتد.

کاهش تعداد اعضای شورا ظلم به مردم تهران بود/ لیست خدمت هدفی جز خدمت ندارد

به گزارش ایسنا، اقبال شاکری در  میزگرد تبیین برنامه‌های نامزدهای لیست خدمت در انتخابات شورای شهر پنجم تهران که با حضور پرویز سروری و بابک نگاهداری در ایسنا برگزار شد، در ارزیابی‌اش از شورای شهر دوره چهارم اظهار کرد: این اولین دوره‌ای بود که من در شورا حضور پیدا کردم و به واسطه رشته تحصیلی‌ام در کمیسیون عمران حاضر شدم که تقریبا یکی از کمیسیون‌های فعال بود. از نظر من شورای چهارم ویژگی‌هایی داشت که حاصل دو سلیقه سیاسی را در خود جای داده بود. با مدیریت اصولگرایان در این شورا از سیاسی کاری در جریان شهری جلوگیری شد.

مدیریت خوب اصولگرایان شورا را از جریان سیاسی دور کرد

عضو شورای شهر چهارم به دستاوردهای این دوره از شورا پرداخت و گفت: یکی از دستاوردهای این دوره مدیریت خوب اصولگرایان بود که شورا را از جریان سیاسی دور کرد. فکر می‌کنم این مسئله برای گروه سیاسی دیگر حاضر در شورا هم خوب بوده زیرا تجربه نشان داده که آنها وقتی در مجمع یک دست قرار بگیرند دچار اختلاف می‌شوند و نهایتا کار به انحلال آنها می‌رسد اما حضور اصولگرایان در این شورا باعث شد که یک دوره چهار ساله با آرامش را به سرانجام برسانند.

وی اضافه کرد: در این دوره نظارت شورا هدفمند شد زیرا تعداد کمیسیون‌ها از 3 به 6 رسید و شورایاری‌ها هم که مدتی بلاتکلیف بودند در دوره چهارم ساماندهی شدند. این شورایاری‌ها سر و شکل قانونی خوبی پیدا کردند و می‌توانند الگویی برای سایر شهرها باشند. سومین کار شاخصی که در شورای چهارم صورت گرفت نظارت بر بودجه بود که در این زمینه اتفاق خوبی رخ داد. اصلاحات بودجه در این دوره به حداقل رسید و از حدود سه هزار و چند صد میلیارد به 300 میلیارد کاهش پیدا کرد.

شاکری در ادامه در تشریح دستاوردهای شورای چهارم عنوان کرد: نکته دیگر تصویب برنامه چهارم در این دوره بود که اتفاق مبارکی بود. در حال حاضر که روزهای پایانی دوره چهارم شورای شهر را می‌گذرانیم، اصول برنامه بعدی هم تصویب شده که انشالله در شورای پنجم برنامه سوم به صورت کامل به تصویب می‌رسد.

برای اولین بار مدیریت آب‌های سطحی تهران ساماندهی شد

ارائه پیشنهاد ایجاد دیوان محاسبات شهری

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره فعلی برای اولین بار مدیریت آب‌های سطحی تهران ساماندهی شد و اقدامات خوبی در رابطه با رود دره‌ها، کانال‌های شهری و ... صورت گرفت که به نظر من قابل تقدیر است. همچنین در این دوره چند هزار هکتار بوستان که در معرض اتلاف بودند مورد رسیدگی قرار گرفتند؛ ایجاد سازمان نگهداری پل‌ها و بزرگراه‌ها و نظام فنی اجرایی از جمله اقدامات مبارکی بود که در این دوره صورت گرفت.

وی اضافه کرد: پیشنهادات دیگری هم ارائه دادیم ولی هنوز موفق به انجام آنها نشدیم. به عنوان مثال ایجاد دیوان محاسبات شهری یکی دیگر از آنها بود که وقتی من آن را پیشنهاد دادم 28 امضاء داشت ولی هنوز زمینه اجرا فراهم نشده است.

شاکری با اشاره به اولویت‌های دوره پنجم عنوان کرد: یکی از خواسته‌هایی که در شورای پنجم باید مد نظر قرار بگیرد. واحد تنقیح قوانین است که آن را پایه گذاری کرده‌ایم و در دوره بعدی باید تصویب شود.

این نامزد انتخابات شورای پنجم شهر تهران به یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره اشاره کرد و گفت: ما با بدنه دستگاه‌های اجرایی ارتباط خوبی را ایجاد کردیم و مسئولان مختلفی از جمله وزرای نیرو، راه، آموزش و پرورش و مسئولان دیگری که حوزه کاری‌شان با مسائل شهری ارتباط داشتند را به شورا دعوت کردیم.

در شورای چهارم بعضی کارهای اساسی شهری با نگاه سیاسی انجام می‌شد

امیدوارم در شورای پنجم خاطره تلخی که از دوره اول شورا داریم اتفاق نیفتد

وی در مورد مشکلات دوره چهارم گفت: در این دوره بعضی از کارهای اساسی شهری با نگاه سیاسی انجام می‌شد و این مسئله اصل موضوع را تحت تاثیر قرار می‌داد که این یکی از مشکلات اساسی ما بود چراکه بعضی از اعضا هنگام بررسی و ارزیابی یک موضوع از قبل در مورد آن صحبت و با نگاه سیاسی آن را محکوم می‌کردند. این اتفاق باعث می‌شد که از حاشیه قدرت شورا هم کاسته شود و پتانسیل شورا در مورد آن موضوع را تحت تاثیر قرار می‌داد. به عنوان مثال در مورد گزارش مالی شهرداری، پلاسکو و عملکرد شهرداری این مسئله را شاهد بودیم. امیدوارم در دوره پنجم خاطره تلخی که از دوره اول شورا داریم اتفاق نیفتد.

عضو شورای شهر چهارم تهران گفت: یادمان رفته که چه کسی جلوی تذکر را گرفته است؟ هیچ مانع و اراده‌ای در شورای شهر وجود نداشت و از میان همهمه‌ها چیزی بیرون نمی‌آید. وقتی می‌گوییم طرح کارشناسی برای بهبود امور است، داد و بیداد کردن ندارد. متاسفانه وقتی نمی‌دانیم ماهیت موضوع دقیقا چیست، با سروصدا می‌خواهیم کار خودمان را انجام دهیم. به نظر من در شورای چهارم نه تنها از هیچ اظهارنظری ممانعت نشد بلکه طرح‌هایی برای بهبود امور با کار کارشناسی فراهم می‌شد.

اقبال شاکری افزود: شعار دادن دردی را دوا نمی‌کند زمان تصویب یک طرح بعضی‌ها اصرار بر این داشتند که اگر جمله‌ای مدنظرشان بود در آن نباشد موافقت نکنند.

وی به تصویب اختیارات شهردار در شورا اشاره کرد و گفت: اختیارات شهردار را خودمان تصویب کرده‌ایم و انگار بعضی‌ها یادشان رفته بود وقتی عده‌ای سیاسی برخورد می‌کنند، کار به جایی می‌رسد که به آنچه خودمان تصویب رسیده‌ایم انتقاد می‌کنند.

عضو لیست ائتلاف خدمت انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران در مورد اولویت‌های این لیست برای دوره بعد گفت: من نگران شورای پنجم هستم زیرا تعداد اعضا از 31 نفر به 21 نفر کاهش پیدا کرده است و این بدان معناست که در دوره بعد هر فرد باید 1.5 برابر اعضای فعلی شورا کار کند تا به سطح کاری موردنظر تهران برسد و این در حالیست که انجمن شهر در سال 1340 حدود 41 نفر عضو داشت بنابراین تعجب من از نمایندگان مجلس است که چطور با طرح کاهش تعداد اعضای شورای شهر موافقت کردند و این یکی از ظلم‌ها به مردم شهر تهران بود.

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: حمل و نقل عمومی از اولویت‌های همیشگی شورای شهر خواهد بود، 35 تا 40 درصد بودجه شهر را به حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم و در این دوره توانستیم دستاورد خوبی در زمینه حمل و نقل عمومی داشته باشیم که نتیجه آن مترو بود.  شرایط حمل و نقل عمومی باید به گونه‌ای باشد که بین تاکسی، خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی احساس رقابت بکند.

شورایاری باید تعیین تکلیف شود

شاکری افزود: تلاش ما این است که در زمینه حمل و نقل عمومی  به کف کار برسیم و به تعهداتی که دولت در این زمینه داشت و دولت به آن عمل نکرده با این هدف فاصله داریم.

وی با اشاره به شورایاری‌ها گفت: برای این موضوع هم حتما باید تعیین تکلیف بشود.

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت‌های شورایاری‌ها ایراد قانونی دارد، عنوان کرد: وزیر کشور شورایاری‌ها را به عنوان یک قانون برای سراسر کشور قبول نمی‌کند ولی با توجه به توافقی که صورت گرفته است برای تهران مساله خاصی ندارد.

شاکری اضافه کرد: وقتی در گذشته برای ارتباط با بخش‌های مختلف تهران به محلات سر می‌زدیم زمان زیادی باید صرف می‌شد تا از جزییات آنها باخبر شویم اما با کمک شورایاری‌ها این ضعف برطرف شده و در زمینه ارتباط با محلات به خوبی کمک می‌کند، حتی زمانی که بعضی از شهرداران مناطق برای تصویب برنامه‌هایشان به شورا می‌آمدند، مسوول شورایاری منطقه هم با آنها می‌آمد و این نشان از ارتباط خوبی است که شورایاری‌ها ایجاد می‌کنند اما هنوز قانونمند نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت‌های شهر گفت: اقتصاد شهری در تهران مغفول مانده است و باید بسیای از کارهای در تهران را بازکنیم تا به دنبال آن شغل‌های مختلفی ایجاد شود. کسب و کارهای کوچک، پتانسیل زیادی برای ایجاد شغل در تهران دارند. نظارت بر ساخت و ساز به عهده سازمان نظام مهندسی و این مساله موج‌های مختلفی دارد که اگر آن را باز کنیم خود می‌تواند ظرفیت بسیار یادی برای شغل‌های علمی ایجاد کند.

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران عنوان کرد: مسائل فرهنگی شهر تهران از دیگر نکات مهم است که در حال حاضر هزینه‌های زیادی برای آن صورت می‌گیرد. حدود 3000 میلیارد از بودجه شهرداری به کارهای فرهنگی اختصاص دارد ولی خروجی آن و تاثیر این فعالیت‌ها بر فرهنگ معنوی شهر تهران ایجاد نشده است.

شاکری در این زمینه اضافه کرد: بحث مسجدمحوری را در راستای برنامه‌های فرهنگی باشد قانونمند و از آن حمایت کنیم. در سال‌های ابتدایی انقلاب، اغلب امور از طریق مساجد انجام می‌شد و این ظرفیت می‌تواند کمک بزرگی به شهر بکند.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته آخری که به نظرم می‌رسد مربوط به قانون شورا و شهرداری است. قانون‌هایی که در حال حاضر داریم جوابگوی کار نیست و باید اصلاحاتی در آنها صورت بگیرد. در حال حاضر رابطه شورا و شهرداری تنها به انتخاب شهردار محدود شده است. باید زمینه ارتباط با بخش‌های مختلف دیگر شهرداری و امکان سوال کردن از آنها فراهم شود. اینکه برای هر موضوع ریز و درشتی شهردار باید پاسخگو باشد موضوع را فرمالیته می‌کند.همچنین آیین‌نامه معاملاتی متعددی داریم که باید به آنها بپردازیم و به همین دلیل می‌گویم که موضوع دیوان محاسبات شهری را پیگیری کنیم.

لیست خدمت هدفی جز خدمت در جهت تعالیم زندگی شهری ندارد

عضو لیست ائتلاف خدمت اصولگرایان برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر با انتقاد از برخی اتفاقات در روند تایید صلاحیت‌ها و همچنین قوانین انتخاباتی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در زمان احراز صلاحیت‌ها برای بعضی از اصولگرایان رخ داد، ما کمی نگران شدیم و فکر می‌کنیم که مدیریت انتخابات شوراها دچار چالش شده است. امیدوارم فرمانداری و وزارت کشور به این موضوع توجه کنند که امکان نظارت بر کلیه صندوق‌ها فراهم شود. در حال حاضر به ما گفته‌اند که هر نامزد اجازه دارد از 10 ناظر استفاده کند، امیدوارم این مساله حل شود تا نیاز به درخواست‌های بعدی نباشد. درست است که انتخابات شورای شهر دسته دوم شده است ولی نباید اجازه دهیم از نحوه برگزاری انتخابات هم ضربه بخورند.

این کاندیدای لیست خدمت تاکید کرد: لیست خدمت هدفی جز خدمت در جهت تعالیم زندگی شهری مردم ندارد. لذا تمام توان مدیریتی اجرایی و ارزشی اعضای خود را جهت جذب رضایت مردم به کار می‌گیرد و افتخار می‌کنیم که لفظ خدمت را برای لیست خود به کار گرفته‌ایم و امیدواریم به عنوان خادمان مردم بتوانیم در عرصه خدمتگذاری طوری عمل کنیم که رضایت خداوند، مردم و تحقق منویات رهبری را به همراه داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر