در آستانه حضور در جشنواره کن سوفیا کوپولا از «فریب‌خورده» آخرین ساخته خود می‌گوید

سبک شخصی بی‌حاشیه سوفیا کوپولا Sofia Coppola و رفتار نرم و ملایم او باعث می‌شود گاهی به‌سادگی فراموش کنیم که او یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان این زمانه است. فیلم‌های او نورهای لطیفی دارند که برخلاف خود کارگردان که روحیه لطیفی دارد، با اراده‌ای فولادین پدید آمده‌اند.

سبک شخصی بی‌حاشیه سوفیا کوپولا Sofia Coppola و رفتار نرم و ملایم او باعث می‌شود گاهی به‌سادگی فراموش کنیم که او یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان این زمانه است. فیلم‌های او نورهای لطیفی دارند که برخلاف خود کارگردان که روحیه لطیفی دارد، با اراده‌ای فولادین پدید آمده‌اند.

او در سال 2003 برای «گمشده در ترجمه» Lost in Translation برنده اسکار بهترین فیلم‌‌نامه شد. او هم‌چنین برای این فیلم در بخش کارگردانی هم نامزد شده بود که یکی از تنها چهار زن کارگردان برای نامزدی در این رشته به‌حساب می‌آید. فیلم «یک جایی» Somewhere او در سال 2010 برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد.

 

فیلم جدید او با نام «فریب‌خورده» The Beguiled اولین نمایش جهانی‌اش را در بخش رقابت‌های اصلی جشنواره فیلم کن خواهد داشت. داستان فیلم در دوران جنگ داخلی آمریکا می‌گذرد و ماجرای یک سرباز زخمی اتحادیه (کالین فارل Colin Farrell) را روایت می‌کند که به یک مدرسه دخترانه جنوبی پناه می‌برد. نیکول کیدمن Nicole Kidman، کیرستن دانست Kirsten Dunst و ال فانینگ Elle Fanning نقش ساکنان این مدرسه را بازی می‌کنند. در حینی که کاراکتر فارل در حال گذراندن دوران نقاهتش است، اصلا مشخص نیست که آیا او درحال نارو زدن به مراقبانش است یا اینکه آن‌ها او را تحت نظر گرفته‌ و بازی می‌دهند.

این فیلم براساس رمان «فریب‌خورده» اثر توماس پی. کالینن Thomas P. Cullinan در سال 1966 است که قبلا نیز فیلمی با همین نام به کارگردانی دان سیگل Don Siegel و با نقش‌آفرینی کلینت ایستوود Clint Eastwood در سال 1971 از روی آن ساخته شده بود. کوپولا پس از پیشنهاد آن راس Anne Ross طراح تولید قدیمی‌اش (همین‌طور مدیر اجرایی تولید در «فریب‌خورده») مبنی بر دیدن فیلم اصلی، به‌طور غیرمنتظره‌ای خود را درگیر داستان دید که تا مدت‌ها در ذهنش باقی ماند.

این کارگردان 45 ساله گفت:

به‌نظر من اساس داستان بسیار جالب بود، چراکه داستان قدرت میان زنان و مردان همیشه موضوعی جالب و قابل بحث بوده است و این مایه اولیه به‌خوبی در دورانی مثل دوران جنگ داخلی آمریکا به ثمر نشسته است. این زنان طوری پرورش یافته‌اند تا بهترین زنان برای خدمت به مردان باشند و بعد ناگهان تمام مردان غیب می‌شوند.

 

اگرچه فیلم «ماری آنتوانت» Marie Antoinette ساخته دیگر این کارگردان نسبت به حال‌وهوای زمان فیلم (به‌خصوص با استفاده از آهنگ‌های پاپ امروزی) بسیار سرگرم‌کننده ظاهر شد، این فیلمساز گفت که برنامه‌اش برای ساخت «فریب‌خورده» نسبت به این فیلم متفاوت بوده است:

این فیلم بیشتر به حال‌وهوای دوران خودش نزدیک است و ما قصد داشتیم تا جایی که می‌شود آن‌را مرتبط نگه داریم. به‌خصوص درمورد لباس‌ها،‌ من می‌خواستم روی آن دنیای زنانه و تزیئنی و نجابت جنوبی این زنان تاکید کنم. آن‌ها دیگر آن میله‌ها را زیر لباس‌هایشان نمی‌پوشند چون دیگر کسی برای سرگرم کردن باقی نمانده. پس آن‌ها لباس‌های بلندی می‌‌پوشند که در دنیای مد امروز هم مورداستفاده هستند.

کوپولا این سخنان را درحین فیلمبرداری فیلم در گلخانه تاریخی میدوود Madewood Plantation House در لوئیزیانا گفت. هم‌چنین این فیلم سهوا حال و هوای امروزی‌تری به‌دست آورده است.

قسمت‌هایی از ویدیو بلند بیانسه Beyoncé به‌نام «لیموناد» هم در این لوکیشن فیلمبرداری شده بود. فانینگ و دانست صحنه‌هایی از بیانسه و سرینا ویلیامز Serena Williams را در ژستی که روی صندلی چوبی پرنقش‌ونگار حضور دارند را بازسازی کرده‌اند. در هر دو ویدیو مخلوطی مرموز و اسرارآمیز از جنسیت‌زدگی ضعیف و سست و قدرت زنانه‌ پرقدرت و  قوی به‌‌چشم می‌خورد.

کوپولا با خنده‌ای ملایم گفت که ویدیوی «لیموناد» را ندیده بود اما پس از دیدن آن صندلی برای او راجع به ویدیوی «لیموناد» توضیح داده‌اند:

قطعا، ما منابع زیادی در اختیار داشتیم تا به آنها اشاره کنیم. فیلم با نوعی دنیای زنانه و معنوی و به‌دور از طبیعت شروع می‌شود، اما این‌که پس از مدتی همه‌چیز سیاه و تاریک می‌شود برای من بسیار جذاب است.

من به‌شدت طرفدار سبک گوتیک جنوبی بودم و واقعا از آن استقبال کردم. به‌ویژه شیفته آن‌ها در لباس‌های شب بلندشان که شمعی نیز در دست داشتند شدم. سبک گوتیک و چالشی که برای پیدا کردن سبک خاص خودم با آن روبرو بودم، یک المان سرگرم‌کننده برای مانور دادن و پیدا کردن روش خودم برای بازنمایی این ژانربود.

 

 

کوپولا اغلب با بازیگران جوان یا ناشناخته کار می‌کند و از دانست، فانینگ، اسکارلت جوهانسون Scarlett Johansson و اما واتسون Emma Watson اجراهای قوی و اساسی گرفته است. به‌جز بیل مری Bill Murray، معمولا کوپولا با ستارگان مجربی مثل کیدمن و فارل کار نکرده بود. او اقرار کرد که وقتی فیلمنامه را می‌نوشته، کیدمن را برای این نقش در ذهن داشته و همچنین گفت که بازی او بسیار فراتر از چیزی که متصور شده بود پیش رفت.

نمی‌خواهم از لغت مرعوب استفاده کنم، اما روی جدیدی از کیدمن دیده شد و او واقعا بازیگر باتجربه و بااستعدادی است. به‌نظر من او بسیار خاص است. کار کردن با او مانند دیدن یک هنرمند باذوق یا ورزشکاری خارق‌العاده بود. مثلا در یک صحنه فیلمبرداری، او هم‌زمان پنج حالت متفاوت از خود نشان می‌داد.

 

سوفیا کوپولا گفت که از دیدن کارهای جدید لین رمزی Lynne Ramsay و جین کمپیون Jane Campion که در جشنواره کن به‌نمایش درمی‌آیند بسیار هیجان‌زده است. برای کوپولا، بعد از زمانی که اولین اثر او، «خودکشی باکره‌ها» The Virgin Suicides در 1999، به نمایش درآمد، بحث‌های زیادی درباره فیلمسازان زن از سر گرفته و باعث شد که او کمتر به چشم یک فرد طردشده‌ی تنها که داستان‌های درونی و احساسی زنان را به تصویر می‌کشد، دیده شود.

او در این‌باره می‌گوید:

من می‌خواستم چیزی که برایم جالب بود را بسازم و امیدوار بودم افرادی پیدا شوند که تفکر مشترکی با من داشته باشند و بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند. من احساس نکردم که تنها هستم، و از اینکه بخشی از گفتگوهای فیلم باشم خوشحال بودم. به‌نظر من همه ما خواهان دیدن افکار متفاوت با خودمان هستیم و تنها کاری که باید انجام داد این است که افکار خودمان را آشکار کنیم.

کوپولا در انتها گفت:

فکر می‌کنم تنها کاری که می‌توانم انجام دهم ادامه دادن به ساخت فیلم‌هایم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر