مجله دیجیکالا - علیرضا برادران: روزی نیست که به رسانهها سری بزنید و خبری در مورد «ایلان ماسک» (Elon Musk) نشنوید. او همهجا حضور دارد. ماسک از یک سو با «اسپیسایکس» (SpaceX) رویای تسخیر فضا را در سر میپروراند و از سوی دیگر با «تسلا موتورز» (Tesla Motors) میخواهد انقلابی در صنعت خودروسازی راه بیندازد.
زندگی ایلان ماسک در یک نگاه
ایلان ماسک در سال 1971 در آفریقای جنوبی بهدنیا آمد. او در سن 28 سالگی با فروش استارتاپ کوچک Zip2 به شرکت کامپک (Compaq) میلیونر شد. ایلان ماسک در سال 1999 شرکت X.com را راه انداخت؛ سال 2002 نوبت به Space X رسید؛ سال 2003 هم او مدیرعامل تسلا موتورز شد.
سال 2012 ایلان ماسک اولین فضاپیمای تجاری را به ایستگاه بینالملی فضایی فرستاد. جاهطلبیهای ایلان به این چند مورد محدود نیست. ایلان رویای شکستن مرزهای زمان و مکان را در سر دارد. در ادامه به جزییات بیشتری در مورد زندگی شخصی و حرفهای او میپردازیم.
ایلان ماسک چگونه ایلان ماسک شد؟
ایلان ماسک متولد شهر پرتوریای آفریقای جنوبی است. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در این کشور سپری کرد. ایلان در 10 سالگی صاحب یک دستگاه کامپیوتر شد و وقتی 12 سالش شد توانست اولین بازی کامپیوتری خود را بسازد. این بازی، بلستر (Blaster) نام داشت.
جالب اینجا است که مجلهی PC and Office Technology این بازی را با قیمت 500 دلار از او خرید. ایلان در 19 سالگی، برای تحصیل به کانادا مهاجرت کرد. پس از گذراندن دو سال در دانشگاه کویینز، در سال 1991 این دانشگاه را رها کرد و به دانشگاه پنسیلوانیا رفت. او در آنجا در رشتههای کسبوکار و فیزیک، دو مدرک لیسانس گرفت. سپس برای ادامهی تحصیل در دکترای رشتهی فیزیک انرژی به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت. اما ایلان، تنها دو روز آنجا دوام آورد.
ایلان ماسک در کنار همسر و فرزندانش
ورود او به دانشگاه استنفورد همزمان بود با اوجگیری شرکتهای اینترنتی نوپا. او هم برای اینکه از قافله عقب نماند، به این موج پیوست و اولین شرکت خود را با نام Zip2 راه انداخت.
اولین گام برای ساخت یک امپراتوری
Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوای لازم برای سایتهایی مثل «نیویورک تایمز» و «شیکاگو تریبون» را تامین میکرد. در سال 1999، شرکت کامپیوتری «کامپک» (Compaq)، شرکت Zip2 را با قیمت 307 میلیون دلار نقد و 34 میلیون دلار سهام خرید. شخص ایلان ماسک، از این معاملهی تاریخساز، 22 میلیون دلار به جیب زد. اما این تازه اول راه ایلان جوان بود. قدم بعدی ایلان ماسک، دنیای پرداختهای مالی را دگرگون کرد.
دومین گام ایلان ماسک
ایلان ماسک در سال 1999، شرکت X.Com را تاسیس کرد. این شرکت در زمینهی خدمات مالی آنلاین فعالیت میکرد. یک سال بعد، این شرکت با «کانفینیتی» (Confinity) ادغام و سرویس معروف «پیپال» (PayPal) متولد شد. در سال 2002 هم فروشگاه اینترنتی eBay شرکت PayPal را با قیمت 1٫5 میلیارد دلار تصاحب کرد. در آن هنگام 11 درصد سهام PayPal به ایلان ماسک تعلق داشت.
ایلان رویای تسخیر فضا را در سر دارد
سال 2002، ایلان ماسک سراغ علاقهمندی دیگرش یعنی فضا رفت و SpaceX را راه انداخت. او با جاهطلبی تمام میخواست سفرهای فضایی را وارد مرحلهی جدیدی کند.
او قدم به قدم پیش رفت، تا اینکه در سال 2008 توانست اعتماد ناسا را هم جلب کند. در این سال، ناسا قراردادی با SpaceX بست که بر اساس آن این شرکت وظیفهی انتقال محموله به ایستگاه بینالمللی فضایی را برعهده میگرفت.
سال 2012 ماسک با SpaceX تاریخساز شد. آنها در این سال توانستند موشک «فالکن 9» (Falcon 9) را همراه 1000 پاوند محموله به ایستگاه بینالمللی فضایی بفرستند. SpaceX اولین شرکت خصوصی بود که توانست این کار را بکند.
سال 2013 هم این شرکت موفقیت دیگری کسب کرد و توانست بهوسیلهی فالکن 9، ماهوارهای را به مدار ماهوارههای زمینثابت ارسال کند. این همان مداری است که در آن ماهوارههای تلویزیونی قرار میگیرند.
در سال 2015 هم فالکن 9 ماهوارهای موسوم به DSCOVR را روی مدار قرار داد. وظیفهی این ماهواره، سنجش تاثیر تشعشعات خورشید روی شبکههای برق و ارتباطات روی زمین است.
لحظهی پرتاب موشک فالکن 9
به تدریج، دو موضوع تسخیر فضا و نجات آیندهی نسل بشر به علایق اصلی ایلان ماسک تبدیل شدند. از همین رو، مسیر زندگی حرفهای او به دنیای جذاب حملونقل هم کشیده شد.
ایلان به سوختهای فسیلی اعتقادی ندارد
تسلا موتورز، ماجراجویی جدید ایلان ماسک بود. این شرکت در سال 2003 تاسیس شد. ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران اصلی این شرکت بود. او هماکنون بهعنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیات مدیرهی تسلا موتورز فعالیت میکند. تسلا موتورز روی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه تمرکز دارد.
در سال 2008 این شرکت «رودستر» (Roadster) را معرفی کرد. خودرویی اسپورت که در 3٫7 ثانیه سرعت آن از صفر به 97 کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودروی تمامبرقی با یک بار شارژ تا حدود 393 کیلومتر مسافت را طی میکند.
ایلان ماسک در کنار خودروی تسلا مدل S
«مدل اس» (Model S) اولین خودروی سدان الکتریکی تسلا بود. این خودرو هم موفقیتهای زیادی را برای تسلا موتورز به ارمغان آورد. Model S در سال 2013 بهعنوان خودروی سال مجلهی Motor Trend انتخاب شد. تسلا «مدل ایکس» (Model X) سومین خودروی شرکت 12 سالهی تسلا است. یکی از جالبترین ویژگیهای مدل X، درهای عقب آن است که مثل دو بال باز میشوند.
ایلان ماسک در حال معرفی خودروی تسلا مدل X
ایلان میخواهد تاریخ را بسازد.
اما به نظر میرسد بلندپروازیهای ایلان ماسک حد و مرزی ندارد. او در سال 2013 یک طرح مفهومی انقلابی را منتشر کرد؛ طرحی که میتواند صنعت حملونقل را بهکلی متحول کند. او از این ایده با نام «هایپرلوپ» (Hyperloop) یاد میکند. این اختراع میتواند سرعت جابهجایی بین نقاط جغرافیایی مختلف را به شکل محسوسی افزایش دهد.
هایپرلوپ انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت میکند. در این سیستم افراد داخل کپسولهای مخصوصی مینشینند و با سرعت باورنکردنی 962 تا 1220 کیلومتر بر ساعت جابهجا میشوند. باوجود تمام انتقادها، ایلان ماسک سرسختانه روی این پروژهی انقلابی کار میکند.
“اگر موضوعی به اندازهی کافی مهم است، باید آن را امتحان کنید، حتی اگر نتیجهی احتمالی شکست باشد. ”
البته ایدهپردازیهای ماسک تنها به پروژهی هایپر لوپ ختم نمیشود. فهرست شرکتهایی که او در حوزههای مختلف، خود راه انداخته یا در راهاندازیشان سهیم بوده بلند است. گویی در ذهنش آیندهای را ترسیم کرده و هر یک از این شرکتها تکهای از جورچین آن «آینده» اند.
نمیشود آیندهی جهان را زیبا تصویر کنید و به انرژیهای پایدار و تجدیدپذیر توجه نداشته باشید. ماسک خیلی وقت پیش در سال 2006 به پسر خالههایش، لیندن و پیتر کمک کرده بود تا شرکت سولارسیتی را در زمینهی انرژی خورشیدی راه بیندازند.
بعدها در آگوست 2016 تصمیم گرفت حضور پررنگتری در این حوزه داشته باشد و از طریق شرکت تسلا، سولارسیتی را تصاحب کرد تا زنجیرهی تامین تسلا را کامل کند. ماسک در این باره گفته: «انرژی خورشیدی و ذخیرهسازی انرژی در کنار هم بهتر کار میکنند.
تسلا (بخش ذخیره) و سولارسیتی (تولید انرژی خورشیدی) با هم میتوانند هم از نظر فناوری و هم اقتصادی بهترین عملکرد را داشته باشند، تا در نهایت فرآیند تولید، ذخیره و مصرف انرژی بهبود یابد.»
ماسک به هدف توسعهی ایدههایی مشابه هایپرلوپ، شرکت بورینگ را تاسیس کرد تا به قول خودش رفتوآمد شهری را از شکل دوبعدی فعلی به تودرتویی سهبعدی تبدیل کند. او معتقد است شلوغی آمدوشد خودروها در شهرها را میتوان با حفر تونلهای ویژهای در شهرها به حداقل رساند. فاز آزمایشی این تونلها در محوطهی شرکت اسپیسایکس حفر و آزمایش شد.
آیندهی ایلان ماسک بدون هوش مصنوعی و افزایش توانایی مغز انسان تحقق نمییابد. دو شرکت «اُپناِیآی» (OpenAI) و «نرولینک» (NeuroLink) برای همین تاسیس شدند.
ماسک اغلب در مصاحبههایش از آیندهی هوش مصنوعی خیلی خوب تعریف نمیکند و مانند استیو هاوکینگ نگران از کنترل خارج شدن آن است. هدف شرکت OpenAI این است که در کنار توسعهی هوش مصنوعی از خدمتگزاری دائمی آن به بشر مطمئن شود.
شرکت نرولینک در آغاز بیماریها و آسیبهای مغزی را هدف گرفته تا درمانشان کند و در ادامه با شناخت دقیقتر مغز بتواند با افزودن بخشهایی به آن تواناییهایش را افزایش دهد. احتمالاً نیت ناگفتهی ماسک این است که به نوعی انسان با سایبورگ شدن بتواند همواره از هوش مصنوعی جلوتر باشد.
ایلان ماسک و دنیای سیاست
بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به رییس جمهوری آمریکا انتقادهای زیادی به او و تیمش به خاطر دوری از شرکتهای فناوری شد. ترامپ در نهایت عدهای از نامداران این حوزه را به عنوان مشاور خود بر گزید که نام ایلان ماسک هم در آن میان بود.
خیلیها ماسک را به خاطر پذیرش همکاری با ترامپ شماتت کردند. او در پاسخ به انتقادها گفت: «هدف من سرعت بخشیدن به فرآیند گذار دنیا به انرژیهای پایدار و چند-سیارهای شدن تمدن بشری است تا اشتغال افزایش یابد و آینده برای همه بهتر شود [و در این راستا از هر وسیلهای استفاده میکنم].».
اما در نهایت با کنار گذاشتن پیمان زیستمحیطی پاریس توسط ترامپ، که درست عکس توصیهها و هدفهای ماسک بود، ماسک همکاری با دولت ترامپ را خاتمه داد.