نگهبانان Watchmen &#۸۲۱۱; سریال استثنایی دمون لیندلف هم پر معنی و هم هیجان‌انگیز است

گستره‌ی داستان این سریال با توجه به موضوع آن، و همچنین ارزش سرگرم‌کنندگی آن بسیار حیرت‌انگیز است. «نگهبانان» در طی شش قسمت توانسته است نظریه‌های هوشمندانه‌ای برای مطالعه و بحث ارائه دهد، اما در عین حال طوری طراحی شده است که از تماشای آن لذت زیادی ببرید

بخش قابل توجهی از محتوای سریال «نگهبانان» Watchmen را — که به جرات می‌توان گفت این سریال اقتباسی دمون لیندلف از رمان دلخراش الن مور محتوای سنگین و فراوانی دارد — می‌توان در یک جک خلاصه کرد. البته این واقعا یک جک نیست، اما جین اسمارت باهوش و تیز آن‌را به این شکل ارائه می‌دهد.
اسمارت، در نقش لوری بلیک که یک مامور اف‌بی‌آی است می‌پرسد: “می‌دانید از کجا می‌توان فرق یک پلیس ماسک‌دار را با یک خلاف‌کار فهمید؟”
کارآگاه پلیس جدی اهل تولسا، آنجلا آبار، با نقش‌آفرینی رجینا کینگ، همان‌طور که انتظار می‌رود جواب می‌دهد: “نه.”
لوری می‌گوید: “من هم همین‌طور،” — و این پایان جک است.
ماسک‌ها، هویت‌ها، و حقیقت مبهم و تاریکی که شکل می‌دهند مضمون‌های اصلی «نگهبانان» هستند. اگر پلیس‌ها و مجرم‌ها ماسک بپوشند، چطور می‌توانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید؟ «نگهبانان» فرای نقابی که همه به دنیا و اطرافیان نشان می‌دهند، حقایقی بنیادی در مورد آمریکای چندپاره شده به خاطر عدم باور به خود، مردمش و بنیانش را به نمایش می‌گذارد.

نگهبانان

گستره‌ی داستان این سریال با توجه به موضوع آن، و همچنین ارزش سرگرم‌کنندگی آن بسیار حیرت‌انگیز است. «نگهبانان» در طی شش قسمت توانسته است نظریه‌های هوشمندانه‌ای برای مطالعه و بحث ارائه دهد، اما در عین حال طوری طراحی شده است که از تماشای آن لذت زیادی ببرید.
با وجودی‌که بهتر است بدون لو رفتن داستان سراغ «نگهبانان» بروید، اما داشتن پیش‌زمینه در مورد آن می‌تواند جای پای محکمی در ورود به دنیایی که این سریال برای مخاطبش می‌سازد، باشد. تمام آن‌چه که در رمان مور اتفاق افتاد به عنوان پیش‌فرض ارائه می‌شوند — آن‌چه دکتر منهتن خلق کرده است، پیروزی در جنگ ویتنام، و غیره همگی بخشی از گذشته‌ی افرادی هستند که در سریال می‌بینیم. به برخی اتفاقات خاص اشاره می‌شود، و بعضی از شخصیت‌های شناخته شده و برجسته (مانند لوری) نقش کلیدی در داستان جدید بازی می‌کنند، اما نیاز ندارید که حتما کتاب کمیک را حفظ باشید تا از این سریال جدید و تازه‌ی لیندلف و تهیه‌کنندگان اجرایی تام اسپزیلی، استیون ویلیامز (که کارگردانی هم می‌کند)، و نیکول کسل (که دو قسمت اول را ساخته است)، لذت ببرید.

قسمت اول این سریال که به کارگردانی کسل ساخته شد، تصویربرداری پرجلوه و قوی (که یادآور تصاویر کمیک اصلی است)، و تضاد رنگ‌ها، تقابلی میان مامورین قانون محلی و تروریست‌های داخلی را به نمایش می‌گذارد. اداره‌ی پلیس تولسا قرارمداری با یک گروه نقاب‌دار موسوم به کاوالری هفتم دارد — البته تا زمانی که یک حادثه‌ی تیراندازی که در آن یک افسر پلیس هم دخیل بوده است، سر زخم‌های قدیمی را باز می‌کند.
«نگهبانان» برای بررسی این تقابل، مکالماتی تامل‌برانگیز را شروع می‌کند، بسیاری از افسران پلیس که هدف قرار می‌گیرند، به رهبری شخصیت کینگ، سیاه‌پوست هستند. کالوری که ماسک یک قهرمان قدیمی به نام روشاخ را می‌پوشند از سفید‌پوستان نژادپرست تشکیل شده‌اند. این جای‌گذاری نیروهای پلیس قوی سیاه‌پوست و اقلیت ضعیف سفیدپوست هدف‌مند اتفاق افتاده است، البته به قدری واضح و بی‌پرده نیست که در نگاه اول به نظر برسد. این انتخاب و اثر آن با پیش رفتن داستان سریال قوت بیشتری می‌گیرد.

جرمی آیرون

حالا در «نگهبانان» اچ‌بی‌او، لوری به شکل جدید و تغییریافته‌ای از عدالت نگاه می‌کند، و این شکل هم به او خیره شده است. گذشته و حال رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و هیچ‌کدام از آن‌ها از آن‌چه روبرویش قرار دارد خوشش نمی‌آید. «نگهبانان» به این سوال می‌پردازد که چگونه از آن‌ نقطه به این‌جا رسیدیم، چگونه تکامل پیدا می‌کنیم، چگونه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم، و چگونه می‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم. هیچ پاسخ ساده‌ای برای آن وجود ندارد، اما از مزایایی که جستجوی آن می‌تواند داشته باشد غافلگیر خواهید شد، و از تماشای سریال «نگهبانان» لذت فراوانی خواهید برد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی بن ترورس در وب‌سایت ایندی‌وایر است.

حال به بررسی نظرات سایر منتقدین می‌پردازیم:

مارک داویدزیاک Mark Dawidziak ؛ کلیولند پلین دیلر Cleveland Plain Dealer

«نگهبانان» الهام‌بخش، خیال‌انگیز، تامل‌برانگیز و سنگین است. این سریال دستاورد بزرگی در سبک خود محسوب می‌شود و هرگز سرعت رایت داستان را فدای رساندن منظور و هدف خود نمی‌کند. دست‌کم در شش قسمت اول که در دسترس منتقدان قرار دارد، تک تک لحظات این سریال هم سرگرم‌کننده و هم هیجان‌انگیز است.

ملانی مک‌فارلند Melanie McFarland ؛ سالون Salon

این سریال ادامه‌ی مجموعه کتاب‌های کمیکی است که توسط الن مور و دیو گیبنز برای اولین بار در سال‌های 1986 و 1987 منتشر شدند. آن‌چه که لیندلف در شش قسمت توانسته به آن دست یابد، از نظر منتقدان تنها به خاطر اجرایی کردنش تحسین‌برانگیز است. فضای این سریال تاریک است، اما در عین حال هیجان‌انگیز است، ترسناک است، اما مخاطب را از درون تکان می‌دهد. سکانس‌های اکشن آن هم مانند نقش‌آفرینی‌های درخشانش، فوق‌العاده‌اند.

کوین فالن Kevin Fallon ؛ دیلی بیست The Daily Beast

سریال «نگهبانان» بسیار چشم‌نواز است، و هر فریم آن جذاب‌تر، برجسته‌تر و به یادماندنی‌تر از فریم قبلی است. همچنین مخاطب در هیچ لحظه‌ای ایده‌ای ندارد که چه اتفاقی در حال رقم خوردن است. اگر از تجربه‌ی آن در تماشای «بازی تاج و تخت» لذت بردید، باید بدانید که عاشق «نگهبانان» خواهید شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر