کارخوب را به پرکار ی ترجیح می‌دهم

بدون شک حضور مافیا در این عرصه بازیگری تاثیرگذار است، اما من همیشه مسیر و شیوه خودم را درپی گرفتم تا الان متعلق به باندی نبودم و این روش را نمی‌پسندم.

کارخوب را به پرکار ی ترجیح می‌دهم

الهام قبادی

ماه چهره خلیلی گفت: تا الان متعلق به هیچ باندی نبوده ام و این روش را نمی‌پسندم.بازیگر سریال‌های موفق تلویزیونی هم‌چون «مختارنامه»، «کلاه پهلوی» و «در چشم باد» این روز‌ها در جدیدترین ساخته فلوراسام نقش آفرینی می‌کند.ماه چهره خلیلی با حضور در سریال مناسبتی «مرضیه» که از قاب شبکه دوم سیما پخش می‌شود بار دیگر مُهر تاییدی بر توان‌مندی و مهارت خود در عرصه بازیگری می‌زند و با نقش آفرینی در این سریال موفقیت دیگری را در کارنامه هنری خود به ثبت می‌رساند. وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آکسفورد است. اولین فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه بازیگری در سال ١٣٨٢ با بازی در فیلم «چشمان سیاه» آغاز کرد و با شرکت در دوره‌های بازیگری و کارگردانی استاد سمندریان، بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند اساتید این حرفه و هم‌چنین به صورت آکادمیک و با اشراف و آگاهی کافی قدم در این راه نهاد. این بازیگر در حوزه فیلم‌سازی هم فعالیت داشته و مستند «عید قربانی» ساخت که جوایز بین المللی هم دریافت کرده است.حالا به بهانه نقش آفرینی ماه چهره خلیلی در «مرضیه» با او هم صحبت شدیم و گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

از دلایل حضور خود در سریال مناسبتی «مرضیه» برایمان بگویید.

با توجه به سریال‌های تاریخی که در تلویزیون بازی کرده‌ام، همیشه دوست داشتم کار مناسبتی هم انجام دهم، اما فرصت آن پیش نمی‌آمد. البته به جز سریال «مختارنامه» که عموما در ایام محرم پخش می‌شود و سریال «نردبان آسمان» هم که اتفاقی در ماه مبارک رمضان پخش شد؛ کار مناسبتی نداشته‌ام.از این رو دوستان همیشه از من سوال می‌کردند که چرا کار مناسبتی ویژه نوروز، رمضان و محرم ندارم؟ باید بگویم که عملی شدن یا نشدن این خواسته را به خدا سپرده بودم که اگر بازی در یک اثر مناسبتی برای من صلاح است خودش این موقعیت را برایم رقم بزند.به‌همین‌دلیل زمانی که سریال «مرضیه» به من پیشنهاد شد خیلی از اتفاقات دست به دست هم دادند تا آن را قبول کردم.
اول به این خاطر پذیرفتم که این سریال مربوط به محرم و حضرت امام حسین (ع) است که حساب او جداست. دلیل دوم این بود که قبلا با خانم سام کار کرده بودم و زمانی که برای این نقش با من تماس گرفتند، فیلم‌نامه کامل آماده نشده بود و به صورت شفاهی برای من تعریف کردند اما من با اعتماد به قلم ایشان نقش مرضیه را قبول کردم.

درباره تجربه‌هایی که از ماه محرم دارید برایمان بگویید.

در ایام محرم مراسم‌های مختلفی را در نقاط مختلف جهان شاهد هستیم. همه ما ایرانیان و مسلمانان به واسطه اعتقاد قلبی به ماه محرم ارادت خاصی داریم. در این سال‌ها که در لندن زندگی کردم؛ این مراسم را برگزار می‌کنیم. برادرم در روز عاشورا نذر دارد و مادرم هم سفره نذری می‌اندازد. حالا امسال این فرصت برای من پیش آمد تا بتوانم از قاب تلویزیون کاری را با همین حال‌وهوا بازی کنم اقبالی بود که امسال نصیب من شد. به‌همین دلیل برای من خیلی جذاب است که خانواده‌ام مرا در یک سریال با حال‌وهوای محرم بینند.

نام آخرین کار‌هایتان در سینما را به خاطر دارید؟

آخرین کار من فیلم «تصویرم در آینه نیست»بود، البته منتظر اکران «فیلم یادم تو را فراموش» هستم.

به دلیل شکایت ناصر محمدخانی است که این فیلم تا الان اکران نشده است؟

موقعیت‌های مختلفی برای پخش فیلم داشتیم، اما اتفاقاتی باعث شد که تاکنون اکران نشود. من در این فیلم نقش همسر اول فوتبالیست را بازی می‌کنم و نقش خود فوتبالیست را هم حسین‌یاری ایفا می‌کند. البته باید بگویم که داستان فیلم «یادم تو را فراموش» با قصه واقعی که اتفاق افتاده بسیار متفاوت است.

از داستان واقعی اقتباس شده است؟

اصلا نمی‌توان گفت از داستان واقعی اقتباس شده باشد چراکه اصلا شبیه نیست.

وضعیت سینما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به عنوان یک بازیگر می‌توانم بگویم که سینمای ما با همه ضعف و کاستی‌ها موفق است؛ شاید خیلی‌ها گلایه‌مند باشند خود من هم مستثنی نیستم. یک‌سری از موارد هست که باب میل ما نیست، اما سینمای ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد، اما با توجه به شرایط موجود ترجیح می‌دهم کار خوب بازی کنم تا پرکار باشم.

حضور مافیا و تکراری شدن حضور بازیگران در فیلم‌ها بر کم‌رنگ شدن انگیزه شما تاثیر گذار بوده است؟

بدون شک حضور مافیا در این عرصه تاثیرگذار است، اما من همیشه مسیر و شیوه خودم را درپی گرفتم تا الان متعلق به باندی نبودم و این روش را نمی‌پسندم؛ تحت تاثیر این باند‌ها هم نیستم. فکر می کنم بهتر است تولیدات سینمایی را افزایش دهیم چرا که بازیگران حرفه‌ای و کاربلدی را داریم که بی‌کار هستند.

مسیر آکادمیک در ماندگاری چقدر مهم است؟

به علم آکادمیک اعتقاد دارم نه‌تنها در حرفه بازیگری بلکه در هر حرفه‌ای برای موفق بودن یکی از فاکتور‌های بسیار مهم تحصیلات آکادمیک است، چه بسا خودم هم همین مسیر را انتخاب کردم درست است در ابتدا آقای قادری و مادربزرگم قدم به قدم همراه من بودند، اما بعد از تجربه اول تصمیم گرفتم این حرفه را جدی‌تر پی‌گیری کنم به همین منظور در کلاس‌های بازیگری رفتم، حتی این حرفه را در لندن دنبال کردم. تجربه نشان داده بازیگرانی که اطلاعات تئوری نداشته اند با بازی تجربه کسب کرده اند، البته که برای تجربه ارزش قائل هستم، اما با تکنیک بازیگری آشنایی نداشتند.

به نظر شما ماندگاری یک بازیگر به چه عواملی بستگی دارد؟

خیلی از معیار‌ها باید دست به دست هم بدهد تا یک بازیگر ماندگار شود. این سوال پاسخ گستره‌ای دارد نمی‌توان در یک یا دو جمله بسنده کنم، من که دو دهه سابقه حضور در سینما، تئاتر و تلویزیون را دارم نمی‌توانم بگویم که راز و رمز آن چیست؛ در این مدت یک‌سری از پیشنهاد‌های کاری را قبول نکردم، البته نمی‌توانم بگویم این یک معیار برای سنجش بازیگر است، زیرا من با توجه به دانش، تجربه و هر آن‌چه که در این سال‌ها آموختم و با توجه به سلیقه و یافته‌های خودم مسیر را انتخاب کردم، برخی از بازیگران کار نکردن با برخی از کارگردان‌ها را رمز موفقیت می‌دانند در صورتی که رمز ماندگاری در کار نکردن با کارگردان یا حساسیت بر روی بازیگر مقابل و یا حتی داخل شدن در ژانر‌های مختلف نیست، بلکه اگر یک بازیگر کار خود را درست انجام دهد موفقیت هم همراه تلاش به سراغ او می‌آید؛ مسیری که من انتخاب کردم در کارنامه هنری من کاملا مشهود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان