در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نکاتی مهم برای کنترل کودکان در مهمانی‌ها

یک روانشناس درباره نکاتی که والدین باید برای تربیت کودکان برای حضور در مهمانی‌ها رعایت کنند، توضیحاتی داد.

نکاتی مهم برای کنترل کودکان در مهمانی‌ها

سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمادگی کودکان برای حضور در مهمانی‌ها اظهار کرد: در ابتدا اینکه به عنوان والد چه رفتاری را نامناسب بدانیم، حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم از یک کودک 4-5 ساله انتظار داشته باشیم همانند یک آدم بزرگسال در مهمانی رفتار کند، باید انتظارات خود را از رفتار کودکان در مهمانی‌ها چه به عنوان مهمان و چه به عنوان میزبان تعدیل کنیم.

این روانشناس گفت: اینکه کودک ما در مهمانی از ما حرف شنوی داشته باشد، قطعا موردی نیست که بخواهیم یک دفعه میسر شود و کودکی که به طور معمول حرف گوش نیست و لجبازی دارد، نمی توانیم چنین انتظار داشته باشیم حتی اگر قبل مهمانی با او صحبت کرده باشیم که حرفمان گوش کند ممکن است ناگهان در مهمانی تبدیل به یک کودک مطیع و خوش رفتار شود.

بهزادپور افزود: اگر کودک ما از این دست کودکان است باید سعی کنیم ابتدا بر روی رابطه خود با کودکمان بیشتر تمرکز کنیم و سعی کنیم از روش‌های تربیتی درست ابتدا مشکلات رفتاری او را به طور کلی کاهش دهیم و اگر این گونه رفتار‌ها شدید است از یک متخصص کمک بگیریم.

او با بیان اینکه اگر ارتباط خوبی با کودکمان داشته باشیم، کودکمان حرف شنوی بیشتری از ما خواهد داشت، ادامه داد: در واقع برخی اوقات والدین در خانه کودک را بسیار محدود می‌کنند، به او بیش از حد "بکن نکن" می‌کنند و کنترل زیادی روی کودکشان دارند درنتیجه کودک در مهمانی فرصتی برای آزادی پیدا می‌کند و رفتار‌های غیرمعمول و نامناسبی انجام می‌دهد.

این روانشناس اضافه کرد: در اینجا والدین باید رفتار‌های خود را در مقابل کودکشان اصلاح کنند، محدود کردن بیش از حد کودک و "بکن نکن"‌های افراطی می‌تواند رابطه والد-کودک را تضعیف کند و لجبازی و مخالف جویی کودک را تشدید کند که گاهی در مهمان‌ها و در جمع شدت بیشتری هم پیدا می‌کند.

بهزادپور بیان کرد: اگر کودکتان به طور معمول کودکی حرف گوش کن است و مشکلات رفتاری زیادی در خانه ندارد، قبل از رفتن به مهمانی دوستانه با او صحبت کنید و به او بگویید که انتظاراتتان از او چیست و چه رفتار‌هایی در مهمانی نامناسب هستند.

او با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید کودکتان مبادی آداب رفتار کند، باید به او آداب معاشرت را آموزش دهید، افزود: این کار را می‌توانید از طریق خواندن کتاب‌های مربوطه یا بازی نقش و... انجام دهید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: قصه و بازی زبان کودک است، سلام کردن، تشکر کردن، گفتن "لطفا"، اجازه گرفتن برای برداشتن چیزی و ... را می‌توانید با کودکتان تمرین کنید همچنین این کار می‌تواند در قالب یک بازی مثلا "مهمان بازی" باشد و بار‌ها رعایت این موارد را با او تمرین کنید، وقتی کودک این آداب اجتماعی را بار‌ها و بار‌ها در بازی هایش با شما تمرین کند، در مهمانی‌ها نیز اجرا خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان