ماهان شبکه ایرانیان

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

برنامه‌های بیست و هفتمین دوره هفته کتاب تشریح شد.

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

به گزارش ایسنا، نیکنام حسینی‌پور - مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی - در نشست خبری که امروز (یکشنبه، 19 آبان‌ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد، اظهار کرد: هفته کتاب از یک نهال نوپا به یک درخت با شاخ و برگ فراوان تبدیل شده است و تعداد سازمان‌ها و نهادهایی که در سال‌های اولیه در این هفته مشارکت می‌کردند با الان قابل مقایسه نیست. علی‌رغم مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور است  و فرهنگ اولین چیزی است که از سفره خانواده‌ها کنار می‌رود، در هفته کتاب بیش از 70 سازمان و نهاد شرکت کرده‌اند که برخی از آن‌ها متولی کتاب هستند و برخی هم با آن ارتباطی ندارند.

او درباره رویکردشان به هفته کتاب اظهار کرد: ما چند رویکرد داشتیم؛ یکی حضور نهادها و سازمان‌ها مختلف تا هفته کتاب وجه مردمی داشته باشد و وجه دولتی‌اش کمتر شود. بنابراین سعی کردیم  حوزه نشر را در این هفته مداخله دهیم. نکته دیگر تمرکززدایی از برنامه‌های هفته کتاب بود تا برنامه‌های این هفته خارج از تهران برگزار شود. از سال گذشته افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران را نهادینه کردیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برنامه تجلیل از کتابداران را در یزد برگزار خواهد کرد که ما این را به فال نیک می‌گیریم.

حسینی‌پور درباره انتخاب شعار هفته کتاب، «حال خوش خواندن»، نیز بیان کرد: در شوراری سیاست‌گذاری هفته کتاب درباره شعار هفته کتاب بحث‌های زیادی صورت گرفت و چند شعار دیگر هم بررسی شد. در نهایت تصمیم گرفته شد شعار سال گذشته که حس خوبی را منتقل می‌کرد برای امسال نیز انتخاب شود.

او با اشاره به تغییر رویکرد خانه کتاب درباره نام‌گذاری‌ روزهای هفته کتاب، اسامی روزهای این هفته را به این شرح اعلام کرد: چهارشنبه (22 آبان) کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنجشنبه (23 آبان) کتابخانه، کانون فرهنگی، جمعه (24 آبان) کتاب معجزه پیامبر(ص)، شنبه (25 آبان) وقف کتاب و تروج کتاب‌خوانی، یکشنبه (26 ابان‌ماه) مدرسه کتاب‌محور و دانش‌آموز کتاب‌خوان،  دوشنبه (27 آبان) کودک، کتاب، آینده، سه‌شنبه (28 آبان) کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه (29 ابان) کتاب، رسانه و فضای مجازی،  و پنجشنبه (30‌ آبان) کتاب‌فروشی پاتوغ فرهنگی.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با بیان این‌که مکاتباتی را با سازمان اوقاف برای وقف کتاب انجام داده است، گفت: در شرایط اقتصادی کشورمان واقفان خوبی را می‌توانیم در حوزه کتاب پیدا کنیم. همان‌طور که خیرین مدرسه‌ساز وجود دارند، در حوزه‌ کتاب و کتاب‌خوانی  نیز خیرینی وجود دارند.

او سپس افزود: در حوزه‌ کودک و نوجوان نیز نهادهای متولی کودک و نوجوان مانند آموزش‌ و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد و  بهزیستی برنامه‌هایی را دارند.  ما اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشیم می‌توانیم در آینده نسل  کتاب‌خوانی داشته باشیم. مدرسه‌های ما باید کتاب‌محور باشد؛ البته نه از نوع کتاب‌های کمک‌درسی که مدرسه‌ها را فراگرفته‌اند. بلکه کتاب‌های غیردرسی که می‌تواند فهم دانش‌آموزان را تربیت کند و به جامعه تحویل بدهد.

دبیر هفته کتاب خاطرنشان کرد: خانه کتاب  با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات هفته کتاب را در خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان نیز گسترش داده‌اند. هفته کتاب در 12 کشور همزمان با ایران و با کمک رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراکز ایران‌شناسی و زبان فارسی برگزار خواهد شد؛ کشورهای ترکیه، مجارستان، لهستان، پاکستان و اوگاندا از  جمله این کشورها هستند.

او با بیان این‌که هفته کتاب بیشتر در حوزه تبلیغی و ترویجی حوزه نشر است، در حالی که نمایشگاه کتاب بیشتر جنبه اقتصادی نشر را در نظر دارد برنامه‌های هفته کتاب را به این شرح اعلام کرد:  تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره)  که روز سه‌شنبه ازساعت 9:30 صبح برگزار می‌شود، افتتاحیه هفته کتاب در شهر یزد با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد،  نواختن زنگ دانایی در یکی از مدارس شهر یزد، بازدید از باشگاه‌های کتاب‌خوانی، افتتاحیه دو کتاب‌فروشی در شهر یزد، افتتاحیه میراث مکتوب رضوی و تجلیل از 14 اثر درباره‌ امام رضا (ع)، تجلیل از کتابداران، راه‌اندازی کتابخانه‌های همسایه در برج‌های مسکونی، تجلیل از کسانی که درباره‌ پیامبر (ص)  کتاب نوشته‌اند، برگزاری جشن ملی مترجمان، برگزاری جشنواره «صفحه خیال»،  اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه، تجلیل از ناشران نمونه، رونمایی از جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی نشر ایران، تقدیر از مروجان کتاب و کتاب‌خوانی.

حسینی‌پور سپس با اشاره به جشنواره «کتاب و رسانه»، از تدوین آیین‌نامه‌ این جشنواره خبر داد و گفت: امسال آیین‌نامه‌ای برای جشنواره «کتاب و رسانه» با همراهی دبیر جشنواره تنظیم کرده‌ایم که البته خالی از اشکال هم نیست. اما قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. امیدوارم این ایین‌نامه راهنمای عمل دبیران بعدی این جشنواره باشد. امسال جشنواره کتاب و رسانه رشد صددرصدی داشته و بیش از هزار اثر در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به سیل نوروز در استان لرستان گفت: در این سیل کتاب‌فروشی‌های بسیاری در شهر خرم‌آباد آسیب دیده‌اند. یکی از طرح‌های ما «همت عالی» است؛ کتاب‌هایی که در سیل خیس شده در هفته کتاب به تهران آورده خواهند شد و مردم می‌توانند با خرید از آن‌ها (کتاب‌فروشی‌های استان لرستان) به این کتاب‌فروشی‌ها کمک بکنند. از مردم درخواست داریم در راستای مسئولیت اجتماعی در این طرح شرکت کنند. این برنامه با همکاری شهرداری تهران  زیر پل کریمخان برگزار می‌شود.

رسول رجایی، دبیر جشنواره کتاب مجازی با عنوان «صفحه‌ خیال»، نیز در سخنانی درباره‌ این جشنواره توضیح داد و گفت: در این جشنواره می‌توانیم به  سازماندهی  تولید محتوا در حوزه کتاب در فضای نشر کمک کنیم. در این جشنواره دو مسئله را مدنظر داشته‌ایم؛ یکی  فناوری‌های نوظهور دنیا که  فرهنگ مطالعه و صنعت نشر را دچار تحول کرده‌اند و دیگری کسب و کارهایی مرتبط با کتاب  که در فضای مجازی شکل گرفته‌اند.

او افزود: جشنواره کتاب حول چند محور شکل گرفت که اولین محور اقتصاد فضای مجازی بود، دومین محور فرهنگ کتاب بود که به  ذائقه مردم و آگاه‌سازی آن‌ها توجه داشت، سومین محور  فناوری‌های نوین و صنایع خلاق در حوزه‌ کتاب بود و محور چهارم نیز پژوهش درباره‌ کتاب در فضای مجازی است. اختتامیه این جشنواره نیز روز 22 آبان‌ماه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان