فرصت پنجاه روزه پیونگ‌یانگ به واشنگتن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مذاکرات کره‌شمالی و امریکا برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی به ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، از اسفندماه سال گذشته با بن‌بست مواجه شده است. آخرین دیدار مقام‌های رسمی دو کشور مهر‌ماه در سوئد با شکست مواجه شد و با وجود حضور دیپلمات‌های ارشد کره‌شمالی و امریکا در مسکو، بر خلاف انتظار نشستی میان آنها در حاشیه نشست بین‌المللی عدم اشاعه برگزار نشد.

چونگ ایویی یونگ، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کره‌جنوبی، تاکید کرده است که کشورش تهدیدات اخیر کره‌شمالی مبنی بر احتمال بسته شدن روزنه گفت‌وگو با ایالات متحده امریکا در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را بسیار جدی می‌گیرد. کره‌شمالی از ماه آوریل سال جاری به دولت ایالات متحده امریکا هشدار داده‌بود که تنها تا پایان سال جاری میلادی (دی‌ماه) به امریکا فرصت می‌دهد تا در مواضع خصمانه خود علیه کره‌شمالی و مطالباتش در مذاکرات تجدیدنظر کند. روز جمعه هم یک دیپلمات ارشد کره‌شمالی با تکرار مواضع رهبر این کشور گفته‌بود: «ما به ایالات متحده امریکا فرصت زیادی داده‌ایم و تا پایان سال جاری منتظر دریافت پاسخ مان هستیم، روزنه امید برای مذاکرات روز به روز تنگ‌تر می‌شود.» مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کره‌جنوبی تاکید کرده است در صورتی که تا پایان سال جاری میلادی پیشرفتی در مذاکرات میان امریکا و کره‌شمالی در زمینه حل و فصل اختلافات پیش نیاید، سئول چندین نقشه جایگزین برای مواجهه با شرایط احتمالی در حال بررسی دارد.

انتظار می‌رفت با حضور همزمان دیپلمات‌های کره‌شمالی و امریکا در مسکو برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه، دیدارها و گفت‌وگوهایی میان دو طرف انجام شود. اما جو چول سو، مدیرکل امریکای شمالی وزارت خارجه کره‌شمالی و مارک لمبرت، مدیر کره‌شمالی وزارت خارجه امریکا، با وجود خوش و بش کوتاهی که در جلسه افتتاحیه نشست سه روزه عدم اشاعه مسکو با یکدیگر انجام دادند، دیدار و مذاکره‌ای در حاشیه این اجلاس نداشتند. دیپلمات ارشد کره‌شمالی هم در سخنرانی خود در نشست عدم اشاعه مسکو، به تندی از سیاست‌های امریکا در قبال برنامه هسته‌ای کشورش انتقاد و تاکید کرد در صورتی که هیچ انعطافی از سوی امریکا در مطالباتش ایجاد نشود

تا پایان سال جاری میلادی فرصت مذاکره میان دو کشور به پایان می‌رسد؛ ضرب‌الاجلی که بهار امسال از سوی رهبر کره‌شمالی به واشنگتن داده‌شد.

مذاکرات بی‌حاصل

مقام‌های امریکا و کره‌شمالی، بعد از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای میان دو کشور، مهرماه سال جاری در سوئد گفت‌وگوهای کاری برای از سرگیری مذاکرات را آغاز کرده‌بودند که پس از ساعاتی با شکست مواجه شد. یک سال و نیم بعد از اولین دیدار میان رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون و رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ، مذاکرات هسته‌ای میان دو کشور کاملا متوقف شده و کره‌شمالی تهدید کرده است که تمامی اقدامات اعتمادساز خود از جمله توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیما را در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در پایان سال جاری از سر خواهد گرفت. مذاکرات میان امریکا و کره‌شمالی، بعد از شکست گفت‌وگوهای رهبران دو کشور در هانوی و ترک جلسه از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، متوقف شده است و با وجود دیدار خصوصی ترامپ با رهبر کره‌شمالی در مرز میان دو کره در خرداد ماه سال جاری، امکان از سرگیری مذاکرات همچنان پیش نیامده است.

چونگ ایویی یونگ، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کره‌جنوبی، که در مراسم به نیمه رسیدن دوران ریاست‌جمهوری مون جائه این، رییس‌جمهور این کشور، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به دو دیدار رسمی پیشین میان رییس‌جمهور امریکا و رهبر کره‌شمالی در سنگاپور و هانوی و گفت‌وگوی غیررسمی آنها در منطقه غیرنظامی مرز دو کره، تاکید کرد: «دیدار سوم میان رهبران امریکا و کره‌شمالی تنها در صورتی امکان‌پذیرخواهد بود که دیداری میان مقام‌های ارشد دو کشور برگزار شود.» این مقام کره‌شمالی همچنین تاکید کرد که واشنگتن «فعالانه» برای بازگرداندن کره‌شمالی به گفت‌وگوها تلاش می‌کند. تازه‌ترین گفت‌وگوهای کاری میان دیپلمات‌های امریکایی و کره‌شمالی در سوئد به این دلیل با شکست مواجه شد که پیونگ‌یانگ پیشنهادات امریکا را ناکافی و یک‌طرفه توصیف کرد و گفت هیچ پیشنهاد مثبتی از سوی امریکا دریافت نکرده است. این در حالی است که امریکا ادعا کرده‌بود «راه‌کارهای ابتکاری» برای حل و فصل اختلاف نظر در گفت‌وگوها میان دو طرف به سوئد آورده است.

دسترسی مردم کره‌شمالی به غذا کمتر می‌شود

مساله لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های پیونگ‌یانگ در مذکرات با امریکا است. جو چول سو، مدیرکل امریکای شمالی وزارت خارجه کره‌شمالی که روز جمعه در کنفرانس عدم اشاعه مسکو سخنرانی می‌کرد تاکید کرد: «اگر عناصر سازنده و پیام‌های مثبت وجود داشته‌باشد، آماده‌ایم که در هر زمان و هر جا با طرف مقابل دیدار کنیم، اما اگر قرار باشد نشست‌ها فقط برای گفت و شنود باشد و انتظار نتیجه سازنده‌ای از آن نرود، علاقه‌ای به حرف زدن نداریم.» جو چول سو، با انتقاد از تحریم‌ها علیه کره‌شمالی گفت این تحریم‌ها را «توهین‌های غیرقابل قبول به مردم کره‌شمالی» می‌داند و اعتقاد دارد که بدون پیش‌شرط باید لغو شوند. به نوشته رسانه‌های کره‌جنوبی، برداشت محصولات کشاورزی در کره‌شمالی، به کمتر از میزان متوسط رسیده است و انتظار می‌رود که در طول سال آینده با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، دسترسی شهروندان کره‌شمالی به غذا نسبت به گذشته کمتر شود. در حال حاضر بر اساس برآورد سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، از هر 10 شهروند کره‌شمالی دست‌کم 4 نفر از لحاظ تغذیه نیازمند کمک‌های بین‌المللی هستند که با کاهش برداشت محصولات کشاورزی و فقدان دورنمای لغو تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود وضعیت گرسنگی در این کشور در طول سال آینده وخیم‌تر شود.

دستور تخریب آثار سرمایه‌داری

در نشانه‌ای دیگر از سرد شدن روابط کره‌شمالی با همسایه جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، هفته گذشته در فرمانی خواهان برچیده شدن تاسیسات ساخته شده توسط کره‌جنوبی در منطقه گردشگری کوه کوم‌گانگ، واقع در جنوب این کشور شد. رهبر کره‌شمالی، تاسیسات ساخته‌شده توسط کره‌جنوبی را «زشت» و نماد «سرمایه‌داری» توصیف کرده است و خواهان جایگزین کردن این تاسیسات و با ساختمان‌هایی شده است که توسط کره‌شمالی ساخته شود. پروژه تبدیل منطقه کوم‌گانگ به یک مقصد توریستی، بر اساس توافق عادی‌سازی روابط دوکره در سال 1998 آغاز شد اما به دلیل روابط شکننده و مشکلات میان دو کشور، نیمه‌کاره رها شده است. دولت کره‌شمالی معتقد است که به دلیل رهاسازی پروژه توسط طرف جنوبی، کلیه حقوق و مالکیت این ساختمان‌ها متعلق به شمال است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان