خبرگزاری تسنیم: مصطفی کواکبیان و امیرحسین قاضیزاده هاشمی نمایندگان تهران و مشهد در مجلس شورای اسلامی در مناظرهای با موضوع شاخصهای نماینده طراز انقلاب اسلامی در دانشگاه صداوسیما حضور یافتند.
براساس این گزارش، در ابتدا مصطفی کواکبیان با بیان اینکه عملکرد فراکسیونها نمیتواند جدا از عملکرد مجلس باشد، گفت: واقعیت این است که برای عملکرد فراکسیون باید عملکرد کلی مجلس را بررسی کنیم، صراحتا میگویم برنامهای که براساس آن شعارها و ایدههای ما برای مجلس دهم بود، به آن نرسیدیم، چرا که فکر میکردیم تحول اساسی در درون مجلس ایجاد میکنیم، اما توفیق نداشتیم.
وی ادامه داد: این امر برای این است که مجلس دهم ساختار حزبی ندارد و ساختار آن جناحی تصور میشود، درحالیکه تجربه پارلمانیسم در دنیا این است که احزاب نتیجه میدهد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه اینجا نتوانستیم ساختار حزبی برای مجلس داشته باشیم، تصریح کرد: حتی ساختار فراکسیونی ما دارای ضعفهایی است، مثلا در مجلسهای قبل، اصلاحطلب و اصولگرا داشتیم، اما در مجلس دهم عدهای هستند که مواضع و مبانی آنها مشخص نیست و گاهی با ما هستند و گاهی با ما نیستند و این مشکل مجلس دهم است.
کواکبیان ادامه داد: عدهای عکسهای سلفی با ما گرفتند، اما زنبیل خود را در جای دیگری گذاشتند، ما در مجلس هشتم راحتتر بودیم و حداقل میتوانستیم بگوییم چه نمیخواهیم، اما نمیتوانستیم به خواستههایمان برسیم، اما در مجلس دهم، نه میدانیم چه میخواهیم و نه میدانیم چه نمیخواهیم، هرچند در مصوبههایی، گاهی با رأیهای حداکثری 180 تایی، آن را تصویب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: باید احزاب در نظام پارلمانی تقویت شود، بنده در تمامی طرحهایی که به نفع مردم بوده و مخالف شکاف طبقاتی بوده پیروی و سردمداری کردم، اما جاهایی مثل همین اواخر که دولت طرفدار این بود که قیمت بنزین را گران کنیم، اما ما ایستادیم.
نماینده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس به طرح شفافیت در مجلس اشاره کرد و گفت: بنده یکی از شفافترین افراد مجلس بودم و سه طرح شفافیت را هم امضا و حتی مصاحبه نیز کردم.
براساس این گزارش، امیرحسین قاضیزادههاشمی نماینده مردم مشهد و عضو هیئترئیسه مجلس نیز در ابتدای این مناظره با بیان اینکه بنده مسئول فراکسیون خودم نیستم و گزارش من براساس نظرهای شخصی و کارهای شخصیام است، گفت: موضوع شفافیت به این معنا فقط در این مجلس بیان شده و هیچکدام از مجالس گذشته، این طرح را نداشتند، مخالفت عدهای از نمایندگان برای شفافیت قابل قبول نیست و نیاز به شفافیت دارد.
وی با اشاره به اینکه محدود کردن بحث شفافیت در دو مصداق نازل کردن مسئله شفافیت است، گفت: مثلا در همین بحث گران شدن بنزین، ظاهر قضیه این بود که ارزش بنزین زیاد تا از قاچاق آن جلوگیری شود، اما باطن آن این بود که قاچاق کم شده است و در کشور کسری بودجه داشتیم، علت مخالفت مجلس در این موضوع این بود که آثار گرانی بنزین خدمتی را برای مردم به همراه ندارد و قاچاق هم حل نمیشود.
نماینده مردم مشهد در مجلس با تأکید بر اینکه عدالت، مفهوم گستردهای است، گفت: این مجلس برای رانتخواری به موضوع اعاده اموال نامشروع، حقوقهای نجومی و پیگیری صندوقهای اعتباری و عملکرد سازمان خصوصیسازی وارد شد.
همچنین کواکبیان در ادامه با بیان اینکه شفافیت دو گروه مخالف در مجلس داشت، گفت: گروهی دوستانی بودند که از مردم میترسیدند و با شعارهای حوزه انتخابیه خود مخالف بودند و محدودیت داشتند و عدهای از نظارت استصوابی شورای نگهبان نگران بودند، اما به نظر من نگرانی هر دو، بیجهت بود، زیرا مردم باید بپذیرند تا زمانی که ما حزب نداریم و فرهنگ حزبی جا نیفتاده است، نماینده شخص است و نظر شخصی خود را اِعمال میکند.
وی خاطرنشان کرد: شفافیتی که رهبری فرمودند برای نهادی مثل شورای عالی امنیت ملی نمیتواند باشد، زیرا ممکن است تصمیماتی میگیرد که نباید رسانهای شود، اما سایر نهادها باید تصمیماتشان شفاف باشد، مثل مجمع تشخیص، دولت و قوهقضائیه باید شفاف بگویند، مثلا مجمع تشخیص باید شفاف مشخص شود چه کسانی با پالرمو و CFT مخالفند.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: برای مجلس طراز انقلاب، 10 گروه تصممیم میگیرند، متأسفانه مجلس در رأس امور است، اما امور دست دیگران است.
کواکبیان تصریح کرد: در مورد عدالت، مجلس برخوردهایی کرده است، مثلا در برابر حقوقهای نجومی ممکن است شرکتهای خصوصی حقوقهای نجومی بگیرند، اما مصوب کردیم دولتیها حق ندارند بیشتر از 10 میلیون تومان حقوق بدهند، اما کل آن مبالغ 30 تا 40 میلیارد تومان است، درحالی که مجلس در بعضی جاها کوتاه آمد، مثل املاک نجومی، بنده املاک نجومی را پیگیری کردم، اما مجلس همکاری نکرد و بیشتر از چند نفر امضا نکردند، در حالی که هزار ملک بود که یک ملک آن از کل حقوقهای نجومی بیشتر بود.
وی خاطرنشان کرد: من به نکاتی که رئیسجمهور اخیرا گفت، نکتهای دارم، آقای روحانی این نکات را دیر گفته است و باید دولت طرح شکایت و بحث کُند و بداند در سخنرانی چیزی حل نمیشود و این موضوعات را باید در دادگاهها برنامهریزی و حل کرد، در واقع مجلس دهم میتوانست کارهای بهتری کند که به عدالت نزدیکتر باشد.
قاضیزادههاشمی در ادامه،گفت: علیرغم اینکه مجلس وارد حقوقهای نجومی شد، اما هرازگاهی خبرهایی از پتروشیمی و بانک درمیآید، چرا که برای عمل نیاز به تعهد سیاسی داریم و هرکس باید از اختیارات خود استفاده کند.
وی با تشریح علت ناموفقبودن مجلس در برابر وظایفش، گفت: اینکه چرا مجلس نتوانست به وظایف خود عمل کند، سه آسیب دارد، یکی این است که بعد از انتخابات، رقابتهای انتخاباتی و سیاسی در مجلس ادامه پیدا میکند و همین باعث عدم توافق بر سر مسائل منافع ملی میشود که آن عدم گفتوگو معنا میشود.
عضو هیئترئیسه مجلس تصریح کرد: عدم صراحت هم یکی دیگر از آن سه آسیب است که چیزی که در پستوها گفته میشود، جلوی مردم چیز دیگری میگویند و اقتضائات سیاسی و جریانی ما اجازه نمیدهد آن را شفاف بگوییم، مثلا بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید به عملکرد دولت منتقدند، اما نمیگویند، چرا که وابسته جناحی هستند و مسائل مختلفی هست که نمایندگان صراحت خود را ندارند.
قاضیزادههاشمی خاطرنشان کرد: مسئله سوم این است که ما دچار رقابت سیاسی میشویم و همین باعث میشود که منفعتطلبان و سودجویان از آن استفاده کنند و آقازادهها و رانتخواران از فرصت اختلاف ما استفاده میکنند.
وی گفت: در مورد ثبت اموال نمایندگان، بنده معتقدم نمایندگان باید اموال خود را ثبت کنند، یعنی ثروت قبل و بعد از مسئولیت خود را باید ثبت کنند، همچنین قانون اعاده اموال نامشروع از ابتدای انقلاب بوده و امیدواریم به نتیجه برسد.
براساس این گزارش، کواکبیان در پاسخ به پرسش دانشجویی در برابر عملکرد ضعیف دولتِ اصلاحطلب، گفت: اینکه این دولت وابسته به اصلاحات تعبیر میشود، بنده از بیخ و اساس تکذیب میکنم، درست است که ما تلاش کردیم که این دولت بر سر کار بیاید، اما شورای نگهبان کسی را برای ما نگذاشته بود و ما مجبور شدیم او را انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: در دولت هم، وزرای اصلاحطلب و هم وزرای اصولگرا داریم، بنده سه بار پیگیری کردم که آقای رحمانیفضلی را استیضاح کنم، اما نشد، بنده وقتی به آقای روحانی گفتم چرا گفتید حصرها باید برداشته شود و عمل نکردید توجیه کرد که حصرها باید شکسته شود، اما من نگفتهام که حصر را من برمیدارم، متأسفانه ما از شخصی حمایت کردیم که این وعدهها را داده بود، اما نتیجه آن چیز دیگری است.
نماینده اصلاحطلب مجلس در مورد جاسوسان محیط زیست گفت: وزارت اطلاعات به شدت معتقد است که این افراد جاسوس نیستند، اما این سازمان اطلاعات سپاه است که معتقد است آنها جاسوس هستند و این مشکل است که در یک موضوع دو دیدگاه امنیتی وجود دارد.
کواکبیان تصریح کرد: تقصیر ما بخاطر حمایت نیست، ما تاحد ممکن استیضاحهای وزرا را امضا کردیم و سؤالها را از وزرا پرسیدیم، اما حمایت اولیه ما از روحانی به خاطر ناچاری از نبود گزینه دیگری بود، در عین حال ما منتقد دولت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: هر کسی که مردم را از حضور مأیوس کرده، ضد منافع ملی عمل کرده است، من معتقدم فشار حداکثری ترامپ با حضور حداکثری مردم در انتخابات امکانپذیر است.
همچنین در ادامه، قاضیزادههاشمی گفت: شورای نگهبان وابسته به هیچ ارگانی نیست و در سالهای گذشته گزینههای مختلف را رد و تائید کرده است، شما در انتخابات گذشته جهانگیری را داشتید، اما از جهانگیری حمایت نکردید و از ایشان عبور کردید و در واقع کاندیدای اصلح را حمایت نکردید، قطعا جهانگیری به لحاظ اجرا موفقتر از روحانی بود، اکنون چهارسال در پستو است و در دولت کارهای نیست، شما باید با یک مدیر موفقتر در میدان، کار را پیش میبردید.
وی افزود: برای سؤال از روحانی از یک گام سؤال جلوتر نمیتوانستیم برویم به این علت که ثبات امنیت کشور مهمتر بود، در زمان احمدینژاد مبنای ما چه کسی در آن مرحله فرد بهتری است، بود؛ از نظر من در رابطه با بازداشتیهای محیط زیست وجود دو دستگاه امنیتی بهتر از یکی است، در واقع اصل وجود رقابت از ایجاد مشکلات و دیکتاتوریها جلوگیری میکند، در واقع جمعآوری اطلاعات مربوط به این دو دستگاه است ولی حکم را قضات میدهند.
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه متهمین ترور دانشمندان هستهای آزاد شدند، به خاطر این است که مسئولین اطلاعاتی نتوانستند مسئول قضایی را مجاب کنند که ما نباید در حوزه منافع ملی وارد رقابتهای سیاسی شویم.
کواکبیان نیز در پایان گفت: مجلس سوم و ششم دربست در اختیار اصلاحطلبان بوده، اما هشت مجلس در اختیار اصولگرایان بوده، اما در برابر، دولتها همه، دست اصلاحطلبان بوده است، اما نهادی به نام شورای نگهبان داریم که شما خود بهتر میدانید؛ من مجلس هفتم توسط شورای نگهبان رد شدم و مجلس هشتم بعد از سه بار پیگیری پذیرفته شدم، شما باید قدرت شورای نگهبان را در کنار قدرت کل دولتها و کل مجلسها بگذارید، در واقع همه سوار بر کشتیای نشستهایم که باهم درست کردهایم، باید انتخاب کنیم که کدام جریان برای اداره مطلوب و حکمرانی مطلوب برنامه دارد، معتقدم بسیاری از اصول قانون اساسی باید تغییر کند.
براساس این گزارش، قاضیزادههاشمی به مزاح، گفت: همین شورای نگهبان، مطهری و کواکبیان و صادقی را هر دور میپذیرد، شما در انتخابات 84 آقای معین و مهرعلیزاده را داشتید و در انتخابات 88 میرحسین موسوی را داشتید، در انتخابات گذشته، خاتمی را داشتید، هر دوره کاندیدا داشتید که بسیار اصلاحطلب محسوب میشد، تمام دولتها اصلاحطلب بودند، شما کاندیدای اصلاحطلب را حمایت کردید و شورای نگهبان آنها را تأیید کرد، اگر روحانی در هر جایی مثل اقتصاد اشتباه کرده است، شما باید عذرخواهی کنید.
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جریانهای اصولگرا و اصلاحطلب باید جریان زمانه خود باشند، موضوعات عوض شده است، دیگر اصولگرا و اصلاحطلب مهم نیست، اکنون دو جریان وجود دارند، یکی نگاه مقاومت پایدار و مؤثر در برابر آمریکا و دیگر نگاهی برای تعامل با آمریکا، یا نگاهی تودهگرا و حمایت از اقشار پایین و نگاهی حمایت از طبقه ممتاز، اکنون بدنه اجتماعی جامعه اصلاحطلب و اصولگرا را نمیپذیرد.
قاضیزاده خاطرنشان کرد: متأسفانه هوشمندی در سیاستمداران ایران نیست که تا کنار گذاشته نشوند، نمیروند و همین هزینهها را بیشتر کرده است.