مطالعات جدیدی که در رابطه با مصرف انرژی کامپیوترهای گیمینگ در آمریکا صورت گرفته، نشان میدهد که این کامپیوترها چندان علاقهمندان به محیطزیست را خوشحال نخواهد کرد. بر اساس دادههای این تحقیقات، کامپیوترهای گیمینگ سالانه بیش از 34 تراوات ساعت انرژی مصرف میکنند.
بر اساس گزارشی که ژورنال کامپیوتر گیمینگ منتشر کرده است، مصرف انرژی کامپیوترهای گیمینگ معادل 2.4٪ کل مصرف انرژی ایالات متحده است. به عبارت دیگر، این دستگاهها از کل فریزرهای آمریکا بیشتر انرژی مصرف میکنند و مقدار آلایندگیهای کربنی آنها معادل 5 میلیون خودرو است که هزینهای در حدود 5 میلیارد دلار روی دست دولت میگذارد.
این تحقیقات که روی مصرف انرژی در سال 2016 تمرکز کرده است، مشخص کرده که کنسولها مسئول بیش از 66 درصد از مصرف انرژی هستند که آنها را PC ها با 31 درصد دنبال میکنند. لپتاپها هم سهم ناچیز 3 درصدی دارند و باقی انرژی مصرف شده مربوط به دستگاههای پخش محتوا مانند اپل تیوی و انویدیا شیلد است.
مصرف انرژی دستگاههای مختلف در سال 2016 آمریکا
با این حال PC ها هم به دلایل اورکلاکینگ، مانیتورهای 4K و بهینه نبودن سیستمهای مدیریت انرژی آنها، میزان مصرف بیشتری دارند. در بدترین حالت اگر خانواری دو کامپیوتر گیمینگ رده بالا با مانیتورهای 4K داشته باشد، سالانه حدود 2560 کیلو وات ساعت برق مصرف میکند. بیشترین دلیل بروز این مشکل هم به انتخاب کاربر بر میگردد.
ژورنال کامپیوتر گیمینگ میگوید، منبع تغذیه هر کامپیوتری که تست کرده است، بیش از مصرف مورد نیاز بوده و همین باعث میشود که انرژی بیشتری مصرف شود. همچنین این ژورنال، سازندگان این منبعهای تغذیه را سرزنش کرده و مدعی شده است که بیشتر آنها فاقد بهینهسازیهای لازم در مصرف انرژی هستند و همواره هدر رفتن انرژی را شاهد هستیم.
هدستهای واقعیت افزوده نیز وضعیت مناسبی ندارند و مصرف انرژی بالایی در این دستگاهها وجود دارد. همچنین اگر این دستگاهها به مانیتور خارجی وصل شوند، اوضاع از این هم بدتر میشود و مصرف برق به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. با این حال به نظر میرسد که آینده این صنعت جای امیدواری داشته باشد.
این ژورنال پیشبینی کرده است که در سال 2021 مصرف انرژی کامپیوترهای گیمینگ به عدد 33.6 تراوات ساعت کاهش مییابد. اما در دو حالت بسیار بد یا بسیار خوب هم مصرف انرژی در حدود 76.9 تراوات ساعت و 29.4 تراوات ساعت خواهد بود که بسیار به بهینه شدن قطعات کامپیوتری بستگی دارد.
این گزارش علاوه بر اعلام مصرف انرژی، راهکارهایی را هم برای کاهش آن ارائه داده است. یکی از آنها میتواند عیبیابی داخل بازیها باشد که به کاربر بگوید چقدر انرژی مصرف میکند با بهتر است که فریم ریت خود را روی چه عددی قفل کند. همچنین این ژورنال از نبود آموزش مناسب در سطح کشور گلایه دارد و امیدوار است که در آینده برنامههایی برای آموزش گیمرها در رابطه با کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شود.
اما اگر گیمر نگرانی هستید، میتوانید از مانیتورهای 4K استفاده نکنید یا از چیدمان تک مانیتوره برای بازی کردن بهره بگیرید. همچنین به گیمرها توصیه میشود که از تنظیمات V-Sync استفاده کرده و فریم ریت بازیهای خود را روی عدد مشخصی قفل کنند. این گونه حدود 39 درصد در مصرف انرژی صرفهجویی خواهند کرد.