عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

تحریم خام فروشی نفت را کاهش داده/ راه‌حل معضل کمبود سرمایه‌گذاری در پایین‌دست نفت

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در خبرهای اخیر فروش نفت ایران به کمترین میزان خود در طول چهل سال اخیر رسیده که این موضوع در نگاه اول بسیار ناخوشایند و دردناک برای اقتصاد کشور به نظر می رسد. اما بلای خام فروشی سالیان سال است که دامن دولت های ما را گرفته و اجازه تکمیل زنجیره ارزش کالاهای با ارزش افزوده بالاتر را نداده است.

در این میان به نظر کارشناسان اقتصادی، باید از نقطه ای وابستگی بودجه به خام فروشی نفت قطع شود و رسیدن به این هدف جز در زمان تحریم ها حاصل نمی شود. از سوی دیگر در دنیای سیاست، زمانی که یک کشور تک محصولی باشد، تهدید و تحریم اقتصادی آن بسیار آسان و سهل خواهد بود.

در این رابطه سید حسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه از دیرباز دولت های ما تلاش داشته اند که با خام فروشی نفت، تامین منابع مالی برای امورات کشور را داشته باشند. این در حالی است که اگر ما می توانستیم این کالای خام را به مواد با ارزش افزوده بالاتری تبدیل کنیم، علاوه بر اشتغال و رونق تولید، اکنون دچار چنین حالت انفعال در برابر تحریم فروش نفت نبودیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر این موضوع که تحریم‌ها سبب کاهش خام فروشی نفت شده است، گفت: جدای از سختی‌ها و مشقاتی که تحریم برای اقتصاد ما به بار آورده، اما باید از جنبه دیگری هم به آن نگاه کرد که تا حدی می‌تواند سبب تغییرات گسترده در طرز نگرش دولت باشد. چراکه دسترسی دولت به منابع مفت و مجانی این ملت قطع خواهد شد و به ناچار به سراغ تامین مالی از منابع دیگر خواهد رفت.

وی همچنین با رد این موضوع که در حال حاضر چالش تامین سرمایه برای احداث واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی داریم گفت: در کشور بالغ بر دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که با این مبلغ می توان ده ها و صدها شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی و صنایع پایین دست نفت تاسیس کرد. اما متاسفانه به دلیل نبود نقشه راه مشخص، این نقدینگی، سرگردان است و به اقتصاد کشور آسیب وارده کرده بطوریکه یک زمان خود را مانند یک غده سرطانی در بازار ارز، یک زمان در بازار خودرو و زمان دیگر در بازار مسکن نشان می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان