ظریف: اروپایی‌ها یک تعهد را نشان دهند که اجرا کرده باشند

خبرگزاری مهر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر به بیانیه سه کشور اروپایی برجام در ابراز نگرانی از برداشته شدن گام چهارم از سوی ایران واکنش نشان داد.

وی در یادداشت خود آورده است: خطاب به همتایانم در اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان:

- به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده‌ایم. شما؟! واقعاً؟ فقط یک تعهد را نشان دهید که در 18 ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید.

- وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آن را به اتمام رساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه مطلب خود آورده است: ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف 36 برجام هستیم. به نامه ششم نوامبر 2018 من مراجعه کنید.

به گزارش مهر، شب گشته سه کشور اروپایی برجام در بیانیه‌ای از برداشته شدن گام چهارم ابراز نگرانی کرده و خواستار اجرای کامل تعهدات هسته‌ای از سوی ایران شدند.

دیدار ظریف با نورسلطان نظربایف

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در قزاقستان حضور دارد پیش از ظهر امروز با نورسلطان رییس‌جمهور سابق و رییس شورای امنیت این کشور دیدار و گفتگو کرد. روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و جهانی محور‌های اصلی گفتگو در این دیدار بود.

شرط ظریف برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام

وزیر امورخارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد که اگر ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، آماده است تا به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سخنرانی خود در پنل خلع سلاح و عدم اشاعه کلوپ آستانه که در قزاقستان در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران از شروط برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، گفت: اگر این مسئله حتی تا اندازه‌ای هم محقق شود ما آماده‌ایم تا به اجرای کامل تعهداتمان ذیل این توافق بازگردیم و حسن نیت خود را نشان دهیم.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از نقض برجام از سوی آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از توافق که به بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه کشورمان انجامید، اعلام کرد که طبق تمهیدات تعیین شده در همین توافق اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش را به صورت گام به گام کاهش خواهد داد مگر اینکه اروپایی‌ها برای حفظ این توافق اقدامی موثر و عملی انجام دهند. چهارمین این گام‌ها به تازگی برداشته شده است و مسئولان کشورمان تاکید می‌کنند که با تداوم بدعهدی طرف‌های مقابل، این روند ادامه خواهد یافت.

اروپایی‌ها در طول این مدت برای ایجاد شرایطی که ایران بتواند باوجود تحریم‌های آمریکا به تجارت مشروع خود با سایر کشور‌ها ادامه دهد، تلاش کافی نکرده و در اجرای تعهداتشان در برجام ناموفق بوده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان