بازگشت جیمز دین، ۶۵ سال پس از مرگش!

در آستانه یک رستاخیز سینمایی بزرگ هستیم. در حالی‌که شاید طرفداران سینمای هالیوود و سینه چاکان «جیمز دین» هیجان‌زده و تحریک شده هستند؛ ده‌های ستاره هالیوود به همراه دست‌اندرکاران معروف و بزرگ به این اقدام اعتراض‌های تندی کرده و آن را شرم‌آور، مسخره و خطرناک برای آینده سینمای جهان خواندند.

وب‌سایت یک پزشک - میثاق محمدی‌زاده: در آستانه یک رستاخیز سینمایی بزرگ هستیم. در حالی‌که شاید طرفداران سینمای هالیوود و سینه چاکان «جیمز دین» هیجان‌زده و تحریک شده هستند؛ ده‌های ستاره هالیوود به همراه دست‌اندرکاران معروف و بزرگ به این اقدام اعتراض‌های تندی کرده و آن را شرم‌آور، مسخره و خطرناک برای آینده سینمای جهان خواندند.

داستان از این قرار است که «آنتون ارنست» و «تاتی گالیک» می‌خواهند فیلمی به نام «در جست و‌جوی جک» بسازند و یکی از بازیگران اصلی آن «جیمز دین» بازیگر فقید و فراموش نشدنی سینمای هالیوود است که 65 سال از مرگش می‌گذرد.

یک رستاخیز سینمایی و اعتراض ستاره‌های هالیوود: جیمز دین، 65 سال پس از مرگش در فیلم جدیدی بازی می‌کند!

«جیمز دین» تنها در سه فیلم بازی کرد، ولی مرگ زودهنگامش در 24 سالگی بر اثر یک سانحه رانندگی باعث جاودانگی‌اش در ذهن سینما دوستان شد. این بازیگر که بیشتر به خاطر استایل‌ها و قیافه جذابش معروف است؛ در سال 1955 از دنیا رفت و اکنون می‌خواهد در فیلمی درباره جنگ ویتنام بازی کند؛ یعنی بازه تاریخی که هیچ‌گاه به چشمش ندیده است.

ظاهرا «آنتون ارنست» و «تاتی گالیک» موفق شدند مالکیت حقوقی استفاده از تصاویر و نام «جیمز دین» را از خانواده او دریافت و اکنون با فناوری CGI و جلوه‌های بصری می‌خواهند بدن کامل این بازیگر را بسازند، ولی شخص دیگری به جای او صحبت کند.

برای بازسازی «جیمز دین» از تصاویر و فیلم‌های باقیمانده از او استفاده خواهد شد. «جیمز دین» یکی از بازیگران اصلی فیلم اکشن و درام «در جست و‌جوی جک» براساس رمانی از «گرت کراکر» است.

یک رستاخیز سینمایی و اعتراض ستاره‌های هالیوود: جیمز دین، 65 سال پس از مرگش در فیلم جدیدی بازی می‌کند!

فیلم‌نامه این فیلم توسط «ماریا سووا» نوشته شده و داستان آن درباره سربازی است که در جنگ ویتنام با یک سگ لابرادور به نام جک ارتباط عاطفی خاصی برقرار کرده و وقتی ارتش آمریکا نیروهایش را از این کشور خارج می‌کند، مجبور می‌شود او را رها کند و به کشورش برگردد.

قرار است شرکت «مجیک سیتی فیلمز» این فیلم پرسروصدا را بسازد و برای اولین بار در تاریخ سینمای هالیوود شاهد یک رستاخیز سینمایی باشیم.

آثار جدید جان لنون و پیکاسو

یک رستاخیز سینمایی و اعتراض ستاره‌های هالیوود: جیمز دین، 65 سال پس از مرگش در فیلم جدیدی بازی می‌کند!

اما هنوز ساعتی از انتشار خبر بازگشت «جیمز دین» به سینما نگذشته، موجی از اعتراض‌ها و واکنش‌های منفی و تند نسبت به این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. بسیاری از چهره‌های مشهور صنعت سینمای هالیوود این حرکت را اقدامی شرم‌آور و منفی برای آینده خواندند.

زلدا ویلیامز فرزند رابین ویلیامز، کریس اوانز ستاره هالیوودی، الیجا وود بازیگر «ارباب حلقه‌ها»، جولی آن امری بازیگر سریال «پریچر» و افراد دیگری در صف اول اعتراض به این تصمیم هستند.

کریس اوانز به طنز و کنایه می‌گوید: «شاید بهتر باشد از کامپیوتر بخواهیم چند آهنگ جدید جان لنون برایمان بسازد یا کامپیوتری بسازیم که یک اثر جدید از پیکاسو بکشد.» او این وضعیت را افتضاح و شرم‌آور خوانده و از عدم درک درست نقش بازیگر در سینما صحبت کرده است.

منتقدان زنده کردن «جیمز دین» می‌گویند اگر چنین اتفاقی بیفتد؛ دیگر در آینده مشخص نیست دقیقا کدام بازیگر زنده و کدام بازیگر شبیه‌سازی کامپیوتری است. وقتی بدن و شکل یک بازیگر در فیلم مصنوعی، ولی صدا از بازیگر دیگری است؛ همه‌چیز ابهام‌آمیز خواهد بود و تفاوت بازیگر واقعی و نقش و دستمزد او با بازیگر‌های دیجیتالی قاطی خواهد شد.

نگرانی از آینده صنعت سینما

یک رستاخیز سینمایی و اعتراض ستاره‌های هالیوود: جیمز دین، 65 سال پس از مرگش در فیلم جدیدی بازی می‌کند!

تیم سازنده و کارگردانی فیلم «در جست و‌جوی جک» در واکنش به این اعتراض‌های تند اعلام کردند نتوانستند فردی مناسب برای نقش «جیمز دین» پیدا کنند. آن‌ها اعلام کردند برای انتخاب یک بازیگر مناسب جست‌وجوی زیادی انجام داده، ولی به نتیجه نرسیدند.

برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی این دلیل را نپذیرفته و مسخره دانستند. میشل بوشمن که بخش رسانه‌های اجتماعی مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» را می‌گرداند نیز چنین نظری دارد. میشل می‌گوید: «چرا تیم سازنده این فیلم سری به فستیوال سالیانه جیمز دین در ایندیانا نمی‌زند تا واقعا یک بازیگر مناسب نقش پیدا کند.»

در هیاهوی اعتراض‌ها به رستاخیز سینمایی «جیمز دین» به نظر می‌رسد برخی از بازیگر‌ها نگران آینده شغل و حرفه خود هستند، چون تصور کنید تا یک دهه دیگر، لشگری از بازیگر‌های معروف و جاودانه سینما از زیر گور‌ها سر برآورده و شروع به بازی در فیلم‌های تازه‌ای کنند.

مثلا تصور کنید به‌زودی فیلم‌هایی روی پرده سینما برود که در آن‌ها «پل واکر»، «مرلین مونرو»، «ناتالی وود»، «برت لنکستر»، «همفری بوگارت» و دیگران بازی می‌کنند.

منبع: theverge، theguardian

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان