علت بوی بد دهان چیست و چطور می توانیم آن را از بین ببریم؟

بوی بد دهان یکی از مشکلات رایج در بین افراد می باشد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و برای درمان آن روش های زیادی وجود دارد که با شناخت علت بوی بد دهان می توانید به دنبال روش های درمان آن باشید.

علت بوی بد دهان چیست و  چطور می توانیم آن را از بین ببریم؟

بوی بد دهان در صبح و یا در طول روز برای فرد و اطرافیانش بسیار ناراحت کننده است و اگر این مشکل آزار دهنده درمان نشود مشکلاتی را در روابط بین فردی به وجود خواهد آورد اگر چه بوی بد دهان به دلیل بیماری های خاصی می باشد اما می توان گفت که از جمله مهم ترین علل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، در ادامه مطلب به علت بوی بد دهان می پردازیم.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود

علت بوی بد دهان و روش های از بین بردن آن

بوی بد دهان بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مقاله قصد داریم شما را با علت بوی بد دهان آشنا کنیم.

عدم رعایت بهداشت دهان

 آشکارترین علت بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد که در این مواقع باکتری هایی بر روی دندان، زبان و لثه تشکیل می شوند که سبب تولید گازهای بد بو در دهان می شوند و در واقع علت پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه نیز این باکتری ها می باشند.

بنابراین در صورت مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان به صورت مداوم غذا ها در بین دندان ها گیر می کنند و در نتیجه توسط باکتری ها خرد می شوند و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود، باکتری ها همچنین قادر به زندگی کردن بر روی قسمت زبر زبان نیز هستند از این رو در زمان مسواک زدن تمیز کردن زبان نیز به منظور جلوگیری از بوی بد دهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

علت بوی بد دهان و روش های درمان آن

مصرف برخی غذا ها و نوشیدنی ها

یکی دیگر از رایج ترین علت بوی بد دهان مصرف غذا و نوشیدنی هایی که دارای بوی تندی هستند مانند ، پیاز، سیر، غذا های تند، قهوه و یا نوشیدنی های الکلی می باشد که بوی بد دهان در این موارد زودگذر است و به منظور رفع بوی بد دهان می توانید از این دسته مواد به مقدار کم استفاده کنید و از رعایت بهداشت دهان و دندان نیز غافل نشوید.

سیگار کشیدن

 کشیدن سیگار علاوه بر اینکه سبب ایجاد بوی بد دهان می شود، افتادگی لثه ها، لک شدن دندان ها و کاهش حس چشایی را نیز به همراه دارد و همچنین باعث به وجود آمدن بیماری های لثه در فرد می شود که این خود یکی از علت اصلی بوی بد دهان می باشد.

آشنایی با علت بوی بد دهان

عادات غذایی نامناسب

استفاده از رژیم لاغری نامناسب، روزه گرفتن و همچنین رژیم غذایی با کربوهیدرات کم از دیگر علت بوی بد دهان می باشد زیرا، با شکسته شدن چربی در بدن همراه می شود که همین امر سبب آزاد شدن ماده شیمیایی به نام کتون می شود که سبب ایجاد بوی بد دهان در فرد می شود.

دلایل دیگر بوی بد دهان

  • بیماری لثه
  • خشکی دهان
  • پوسیدگی دندان
  • دیابت
  • بازگشت اسید به مری
  • عفونت ریه
  • مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد حساسیت

علل بوی بد دهان

راهای از بین بردن بوی بد دهان

بزاق دهان خود نوعی خمیر دندان طبیعی برای دهان به شمار می آید اما در برخی موارد این خمیر دندان طبیعی به تنهایی کافی نیست و باید از روش های موثر و طبیعی دیگر استفاده کنید، در صورتی که با انجام روش هایی در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد قادر به رفع بوی بد دهان نشدید احتمالا علت بوی بد دهان دستگاه گوارش می باشد که در این موارد باید حتما به پزشک مراجعه کنید، در ادامه شما را با روش های از بین بردن بوی بد دهان آشنا خواهیم کرد.

دانه رازیانه

 دانه رازریانه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی به منظور تمیز کردن دهان و رفع بوی بد دهان بسیار موثر می باشد، می توانید پس از هر وعده غذایی یک قاشق سوپ خوری تخم رازیانه را بجوید همچنین یک فنجان چای رازیانه بنوشید.
درمان خانگی رفع بوی بد دهان

میخک

میخک دارای خواص ضد باکتری است و با باکتری های دهان مبارزه می کند بنابراین برای رهایی از شر بوی بد دهان استفاده از میخک تاثیر فوق العاده در تازه کردن نفس دارد بنابراین پس از هر وعده غذایی چند تکه میخک را بجوید همچنین استفاده از چای میخک نیز تاثیر شگفت انگیزی در رفع بوی بد دهان دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب یک روش بسیار موثر جهت کنترل بوی بد دهان می باشد و باعث از بین بردن باکتری های موجود در دهان می شود، به یک لیوان آب مقداری سرکه سیب اضافه کنید سپس هر روز صبح محلول حاصل را در دهان تان بچرخانید تا به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.
روش های از بین بردن بوی بد دهان

جعفری

یک درمان خانگی موثر و طبیعی جهت از بین بردن بوی بد دهان جعفری است زیرا، دارای کلروفیل است همین امر به کنترل بوی بد دهان کمک می کند به منظور بهره مند از خواص جعفری در این زمینه چند برگ جعفری تازه را بجوید.

دارچین

دارچین دارای آلدهید سینامیک است در نتیجه به از بین بردن باکتری در دهان کمک می کند به یک کاسه آب یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنید و بجوشانید سپس مقداری هل به آن بیافزایید و پس از تصفیه کردن محلول از آن به عنوان دهان شویه کمک بگیرید.
از بین بردن بوی بد دهان با روش های طبیعی

روغن درخت چای

روغن درخت چای به عنوان یک روش موثر جهت رفع بوی بد دهان می باشد بنابراین چند قطره از روغن درخت چای را به همراه روغن لیمو و روغن نعنا به یک لیوان آب اضافه کنید سپس از محلول به دست آمده به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

روش های از بین بردن بوی بد دهان

آب نمک

از دیگر روش های طبیعی و موثر برای از بین بردن بوی بد دهان آب نمک گزینه مناسبی است می توانید به یک لیوان آب ولرم یک قاشق چای خوری نمک بیافزایید سپس محلول حاصل را هر روز در دهان تان بچرخانید

روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر اینکه در زمینه پوست و مو از فواید شگفت انگیزی برخوردار است برای سلامت دهان و دندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، دو قاشق سوپ خوری روغن نارگیل را با سه قاشق سوپ خوری جوش شیرین مخلوط کنید سپس هر روز صبح و شب دندان هایتان را با محلول به دست آمده مسواک بزنید استفاده از این روش به از بین بردن باکتری های موجود در دهان کمک می کند در نتیجه برای همیشه از شر بوی بد دهان خلاص خواهید شد.
 علت بوی بد دهان و راهکارهای موثر جهت رفع آن
به منظور وضعیت سلامت دهان و دندان به صورت منظم برای معاینات دهان و دندان به دندان پزشک مراجعه کنید، در صورت تمایل به کسب اطلاعات در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان