شناسه : ۱۸۰۲۳۳۲ - سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۹
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا در گفتوگو با اقتصادآنلاین:
کدام مناطق تهران آلودهتر است؟/ تعداد دستگاههای کنترل کیفیت هوا کم نیست
اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ احمد طاهری درواکنش به انتقادات برخی از مخاطبان اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه به دلیل کمبود ایستگاههای کنترل کیفیت هوا در سطح شهر شاخص واقعی آلودگی هوا مشخص نمیشود به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: اینکه تعداد ایستگاهها چقدر باشد نیاز به طراحی شبکه سنجش کیفیت هوای هر شهر و عوامل متعددی از جمله وسعت، جمعیت، توپوگرافی و ... دارد. برخلاف غلظت آلودگی هوا که استاندارد دارد، تعداد دستگاهها استاندارد مشخصی ندارد ولی طراحی جامع یک شبکه سنجش باید دربرگیرنده ایستگاه ها با کاربریهای مختلف از جمله ترافیکی، مسکونی، بالادست و پایین دست جریان و...باشد.
او ادامه داد: در مورد تعداد کلی ایستگاههای موجود در شهر تهران نیز کمبودی وجود ندارد، به طور مثال اگر تهران را با پکن نیز مقایسه کنیم، با توجه به 35 ایستگاه موجود در شهر پکن، تعداد ایستگاه های فعال در شهر تهران کافی است.
به گفته طاهری؛ در شبکه سنجش کیفیت هوای شهر تهران نیز انواع ایستگاهها با کاربریهای متعدد علیالخصوص ترافیکی و مسکونی وجود دارد که بر اساس دستورالعمل ابلاغی، شاخص آلودگی هوای شهر تهران از میانگین همه این ایستگاههای شهر به دست میآید. در حال حاضر شهرداری تهران 21 ایستگاه و اداره محیط زیست استان تهران، 14 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اختیار دارند. با این حال ممکن است شهروندان به دلیل ارائه شاخص ساعتی برخط توسط شهرداری تهران، بیشتر داده اندازه گیری شده توسط این ایستگاه ها را ببینند.
طاهری همچنین اعلام کرد که وضعیت کیفیت هوای 24 ساعت گذشته در شهر تهران با شاخص 133 در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و شاخص برخط در ساعت 13 نیز با شاخص 133 در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد .
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آلودهترین و پاکترین منطقه تهران طی دیروز و امروز چه مناطقی هستند، گفت: دیروز خیابان پیروزی با شاخص 161 آلودهترین نقطه و خیابان اقدسیه با شاخص 72 پاکترین منطقه تهران بودهاند. امروز نیز شهر ری با 166 آلودهترین و خیابانهای پونک و اقدسیه با شاخص 52 پاکترین منطقه تهران هستند.
مدیرواحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا البته تاکید کرد که اگر برای مثال ایستگاه سنجش کیفیت هوای خیابان گلبرگ شاخص را 101 نشان داد و خیابان پیروزی 166 ، دلیل تفاوت زیاد کیفیت هوای این دو منطقه نیست؛ بلکه کاربری این دو ایستگاه متفاوت بوده و ایستگاه گلبرگ مسکونی و ایستگاه پیروزی یک ایستگاه ترافیکی است. لذا با توجه به ناحیه تحت پوشش محدود یک ایستگاه در حد چند صد متر، نمی توان داده یک ایستگاه را نماینده کل منطقهای دانست که ایستگاه در آن واقع شده است.