در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بیکاری جوانان چه آسیب‌های روانی ایجاد می‌کند؟

یک روانشناس درباره آسیب های روانی بیکاری جوانان توضیحاتی داد.

بیکاری جوانان چه آسیب‌های روانی ایجاد می‌کند؟

حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب های روانی بیکاری اظهار کرد: از حدود 20 سالگی سن جوانی شروع می‌شود که در جامعه امروزی تقریبا برای اکثر افراد با ورود به دانشگاه همزمان است و افراد با ورود به دانشگاه نقش جدیدی را می‌پذیرند یعنی نقش آنها از دانش آموزی به دانشجویی تغییر می‌کند.

این روانشناس ادامه داد: همین تغییر نقش الزاماتی برای خود دارد مواردی مانند سعی در اخذ موقعیت شغلی، تلاش برای مستقل شدن، موفقیت‌های تحصیلی در مقاطع مختلف و دغدغه ارتباطات عاطفی و... همچنین بدون داشتن منبع مالی نسبتا مناسب مسیر رسیدن به اهداف دیگر خیلی دشوار می‌شود.

اکبرزاده بیان کرد: جوان پر از انرژی است و انرژی جوانی مثل سیلی می‌ماند که اگر از قبل پیش بینی‌های لازم انجام شود و در مکان‌های مناسب سد بندی صورت گیرد این انرژی هدر نرفته و در مسیر رشد فردی و اجتماعی صرف خواهد شد اما اگر تمهیدات لازم در زمان مناسب شکل نگیرد این نیرو تخریب کننده است و می‌تواند شرایط سلامتی فرد و جامعه را به خطر بیندازد.

این روانشناس با اشاره به اینکه وقتی جوان بیکار است احساس ارزشمندی، احساس توانمندی، احساس مفید بودن و احساس تاثیر گذاری در جامعه را از دست خواهد داد، اضافه کرد: در این صورت مسئولیتی نسبت به اتفاقات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند ندارد و  اگر مسئولیت پذیری پایین باشد و از طرفی نیاز‌های مالی، فرد را تحت فشار قرار دهد در این صورت احتمال دارد جوان انرژی سرشار خود را در مسیر‌های تخریبی جامعه به کار خواهد برد.

او گفت: برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است پیش بینی‌های لازم، ایجاد زیر ساخت ها و زمینه سازی لازم صورت گیرد و به نیروی جوان اعتماد شود که به مراتب هزینه‌های کمتری در مقایسه با تخریب‌هایی که این قشر به جامعه وارد می‌کنند را دارد.


بیشتر بخوانید: جوانان نیازمند کار و سرگرمی‌های سالم هستند 


اکبرزاده با بیان اینکه اعتیاد نیز یکی دیگر از مشکلات عمده جامعه امروزی است، افزود: پژوهش‌های فراوانی دلیل اصلی اعتیاد را بیکاری می‌دانند و عدم اشتغال با رایج شدن اعتیاد در جامعه ارتباط مستقیم دارد که هزینه‌های سنگینی را تحمیل جامعه می‌کند.

این روانشناس درباره آسیب‌های رایج دیگر ناشی از بیکاری، گفت: مشکل در تصمیم گیری مناسب، کاهش عزت نفس، تضعیف اعتماد به نفس، مشغله ذهنی مدام وشدید، تمرکز پایین، مشکلات شدید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بی بند وباری، افسردگی، پرخاشگری، جامعه ستیزی، افزایش مشکلات خانوادگی، زیاد شدن طلاق و... از آسیب های بیکاری است.

او تصریح کرد: موتور انگیزشی جامعه طراوت و شادابی نیروی جوان است که پایه و اساس این شادابی زایندگی، تولید و خلاقیت نیروی جوان است و یکی از موثرترین عوامل برای شکل دهی موارد فوق استقلال فکری و استقلال مالی نیروی جوان است که در اثر اشتغال ایجاد می‌شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بیکاری جوانان یکی از شاخصه‌های اصلی و تاثیر گذار در رکود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و بیکاری جوانان بطور کلی سلامت روان فردی و اجتماعی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان