«گیت هاب» معرفی کرد

پرکاربردترین زبان‏های برنامه‌نویسی ۲۰۱۹

دنیای اقتصاد : گیت هاب امروزه توسط بیش از ۴۰ میلیون برنامه‌نویس استفاده می‌شود و به بزرگ‌ترین مرجع اشتراک‌گذاری کدها و پروژه‌های کدنویسی در بین افراد تبدیل شده است

10. روبی

روبی (Ruby) یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس است که بیشتر روی سادگی در استفاده تمرکز دارد. این زبان توسط «یوکیهیرو ماتسوموتو» ژاپنی ابداع شده است. او از زبان‌های مورد علاقه قبلی خود برای ساخت زبان برنامه‌نویسی Ruby استفاده کرده است. زبان Ruby سال 1995 منتشر شد و از آن زمان هر روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. تا کنون چند کنفرانس و رویداد بر پایه زبان Ruby برگزار شده است.

 9. C

«C» یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که امروزه همچنان توسط کد نویسان استفاده می‌شود. این زبان سال 1972 توسط «دنیس ریچی» ابداع شد. C به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی با کارآیی عمومی عرضه شده و برای برنامه‌نویسی سیستم‌های کامپیوتری و سخت‌افزاری کاربرد دارد.  بسیاری از زبان‌های محبوب امروزی از جمله جاوا و PHP و جاوا اسکریپت ریشه در همین زبان دارند.

 8. شل

شل (Shell) در بین فعالان حوزه آی‌تی محبوبیت بالایی دارد چراکه به افراد این امکان را می‌دهد که مستقیما به سیستم عامل فرمان دهند. زبان Shell را می‌توان برای خودکار کردن پروسه‌هایی مثل نصب یا حذف از راه دور برنامه‌ها استفاده کرد.  این برنامه همچنین برای مدیریت، بک‌آپ‌گیری و کپی کردن اطلاعات نیز بسیار کاربردی است.

 7. تایپ اسکریپت

زبان تایپ اسکریپت (TypeScript) هم یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس است که توسط مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است.  این زبان نه تنها یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی در دنیا محسوب می‌شود بلکه شباهت زیادی هم به زبان جاوا اسکریپت دارد، البته با ویژگی‌های قدرتمندتر که امکان ساخت اپلیکیشن‌های سنگین‌تر و وسیع‌تر را به برنامه‌نویسان می‌دهد. این زبان توسط برنامه رایگان کدنویسی Visual Studio Code مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

 6. ++C

زبان برنامه‌نویسی ++C (سی پلاس پلاس) در اصل بر پایه زبان «C» ساخته شده و پیدایش آن به سال 1979 برمی‌گردد. «بارن استراستراپ» زمانی که روی پایان‌نامه PHP خود کار می‌کرد، این زبان را خلق کرد تا از این طریق بتواند قابلیت‌های بیشتری را به زبان C اضافه کند. این زبان امروزه به‌طور گسترده در سیستم عامل‌ها، مرورگرها و بازی‌ها استفاده می‌شود.

 5. #C

زبان #C که در گفتار «سی شارپ» تلفظ می‌شود، توسط مایکروسافت و تیم تحت هدایت «اندرس هلزبرگ» اختراع شد. این زبان شباهت زیادی به زبان جاوا دارد.  زبان سی شارپ امروزه در اپلیکیشن‌های موبایلی، بازی‌ها و نرم‌افزارهای شرکتی به‌کارگرفته می‌شود.

4. PHP

زبان PHP هم یک زبان اوپن سورس برنامه‌نویسی برای توسعه وب و ساخت صفحات تعاملی وب‌سایت است. این زبان همچنین به خوبی با دیتابیس‌ها تعامل دارد و توسط فیس‌بوک و یاهو استفاده می‌شود. در گذشته بسیاری از برنامه‌نویسان زبان PHP را به‌عنوان یکی از بدترین زبان‌ها می‌دانستند و آن را به تمسخر می‌گرفتند.

 3. جاوا

زبان جاوا (Java) ابتدا توسط موسسه «سان میکروسیستم» در سال 1995 نوشته شد و چند سال بعد این موسسه توسط شرکت اوراکل خریداری شد. این زبان اوپن سورس امروزه توسط توییتر، نتفلیکس و کمپانی‌های بزرگ دنیا استفاده می‌شود. برنامه‌نویسان از زبان جاوا برای ساخت بازی‌‌های موبایلی، اپلیکیشن‌های بر پایه وب، بازی‌های کامپیوتری و نرم افزارهای بر پایه وب استفاده می‌کنند. این زبان همچنین به C++ و C# شباهت دارد و امکان سوئیچ کردن بین این زبان‌ها را به برنامه‌نویس می‌دهد.

 2. پایتون

زبان Python که در ایران با نام «پایتون» (Python) شناخته شده یکی از زبان‌هایی است که با سرعت زیاد در حال رشد است. در زمینه محبوبیت، این زبان سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت و امسال توانسته با یک رتبه صعود به جایگاه دوم در این لیست برسد. این زبان اوپن سورس عموما در برنامه‌های هوش مصنوعی و علوم دیتا به‌کارگرفته می‌شود و البته استفاده از آن هم ساده است. سالانه کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های متعددی در رابطه با زبان پایتون برگزار ‌می‌شود.

 1. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت (JavaScript) همچنان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در دنیا به حساب می‌‌آید. دلیل محبوبیت فوق‌العاده این برنامه هم به‌کارگیری آن در ساخت صفحات وب است. این زبان امکان تعاملی کردن صفحات را به برنامه‌نویسان می‌دهد و همچنین در ساخت بازی‌ها نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. برنامه‌نویسان به دلیل سبک بودن، انعطاف پذیری و قدرت جاوا، علاقه شدیدی به این برنامه دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان