رئیس قوه قضائیه:

پرونده‌های سنگین قضایی باید شفاف اطلاع‌رسانی شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اختتامیه همایش «فرصت‌های تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح» که عصر پنج‌شنبه در مرکز آموزش قوه قضائیه در قم، برگزار شد، اظهار داشت: سازمان نیروهای مسلح مولود انقلاب اسلامی است و نگاه‌ها باید به آن نگاه انقلابی باشد و ضمن داشتن نظم و ترتیب که از ویژگی‌های نیروهای مسلح است، عدالت را نیز که از ویژگی‌های دستگاه قضایی است را توأمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید تحولات را از بدنه خود شروع کند، به سخنی از رهبر انقلاب در ارتباط با تحول اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند باید در ابتدای امر مشکلات را شناخت و سپس نسبت به رفع آن اقدام کرد که این اقدام نوعی تحول است و نباید تحول را با عنوان دگرگونی اشتباه کرد.

رئیس قوه قضائیه برضرورت رسیدگی سریع به پرونده‌هایی که به دستگاه قضایی وارد می‌شود، تأکید کرد و گفت: وجود پرونده‌هایی که سال‌ها از گشوده شدن آن می‌گذرد در سازمان قضایی نیروهای مسلح بی معنی است.

وی با تأکید بر اینکه عدالت و انصاف در کنار سرعت و دقت باید مورد توجه دستگاه قضایی باشد، بیان کرد: پرونده‌ای که به هر دلیلی به موضوع و دغدغه مردم تبدیل شود باید عادلانه، منصفانه، سریع و دقیق مورد رسیدگی قرارگیرد و به مردم اطلاع رسانی شود، در این رابطه قوه قضاییه تحت تأثیر هیچ فضاسازی و جوسازی قرار نخواهد گرفت.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: زمان‌بر شدن برخی پرونده‌های مهم اثرگذاری احکام صادره را کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید اقدامات دستگاه قضایی به مردم و جامعه اطلاع رسانی شود، بیان کرد: تبیین اقدامات انجام شده برای نخبگان و منصفانه جامعه ضروری است تا در جریان امور قرار گیرند.

فضاسازی و جوسازی‌ها نباید هیچ تأثیری بر عملکرد قوه قضائیه داشته باشد

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: فضاسازی و جوسازی‌ها نباید هیچ تأثیری بر عملکرد قوه قضائیه داشته باشد و در این زمینه باید احکام با صلابت صادر و اجرا شود.

وی اجرای عدالت را از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی دانست و گفت: ممکن است برخی خواص از این رویکرد قوه قضائیه راضی نباشند که این مسئله مهم نیست، بلکه آنچه مهم است رضایت مردم از اجرای عدالت و احساس آن در جامعه است.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه اطلاع رسانی پرونده‌هایی که دغدغه‌های مردمی را به دنبال دارد، موجب افزایش رضایت مردم از دستگاه قضایی می‌شود، گفت: اطمینان خاطر مردم برای اجرای عدالت در جامعه برای دستگاه قضایی ارزشمند است.

وی اضافه کرد: همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مأموریت دارند که از وقوع جرم پیشگیری کنند و در این راستا لازم است رسانه ملی برای آموزش عمومی قوانین اقدام کند و با اطلاع رسانی صحیح شاهد کاهش جرائم در جامعه خواهیم بود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید به جایگاه، اقتدار، عزت آفرینی، نظم و صلابت نیروهای مسلح توجه شود، گفت: حقوق مرم در هیچ زمینه‌ای نباید تضییع شود.

نگاه انقلابی باید در سازمان قضایی نیروهای مسلح حاکم باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن حراست از اسرار و اقتدار نیروهای مسلح باید به حفظ، پاسداری و صیانت از حق مردم توجه جدی داشته باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح مولود انقلاب است، بیان کرد: نگاه انقلابی، عمل انقلابی و رفتار انقلابی مهمترین شاخصه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است به همین دلیل باید در سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز نگاه انقلابی حاکم باشد.

وی همچنین بر ضرورت حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح تأکید کرد و گفت: تحولاتی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح رخ می‌دهد باید با تحولات نیروهای مسلح و قوه قضائیه متناسب باشد.

رئیس قوه قضائیه جایگاه نیروهای مسلح را جایگاهی والا و رفیع ذکر کرد و گفت: نیروهای مسلح در جنگ تحمیلی مقابل صدام و حامیانش در جهان سینه سپر کردند و از وطن دفاع کردند و در منطقه با توطئه‌های داعش مبارزه کردند و پیروزی‌های بزرگی را کسب کردند که مایه افتخار انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح باید از آسیب‌ها مصون باشند، بیان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، کشور را از توطئه‌ها و نفوذ حفظ کرده است و باید همچنان کارآمد، انقلابی، منضبط، اثرگذار باقی بماند.

آیت الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: عدالت یکی از موضوع‌هایی است که در این سند به آن تأکید شده و همچنین تحول در قوه قضائیه نیز مبتنی بر این بیانیه صورت می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان