آموزش بافت گیوه زیبا و ساده در منزل و آشنایی با انواع مدل های گیوه

گیوه نوعی کفش و یا پاپوش سنتی است که در گذشته استفاده از آن رواج زیادی داشت، زیرا بسیار سبک و با دوام بوده و نیز مناسب برای پیاده روی های طولانی به خصوص برای مسیر های سخت و ناهموار می باشد، در ادامه این مطلب آموزش بافت گیوه را در اختیارتان قرار می دهیم.

آموزش بافت گیوه زیبا و ساده در منزل و آشنایی با انواع مدل های گیوه

در این بخش قصد داریم، آموزش بافت گیوه را معرفی نماییم؛ گیوه پاپوشی سبک، با دوام و مناسب برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک می باشد که در قدیم استفاده فراوانی داشت و امروزه نوع دست دوز آن در مناطق مختلف ایران طرفداران زیادی دارد و حتی افراد شهر نشین در روز های گرم سال ترجیح می دهند از گیوه های شیک و متنوع امروزی استفاده نمایند.

گیوه یا پاپوش یکی از صنایع دستی مناطقی از کشور عزیزمان ایران می باشد که در استان هایی مثل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان و زنجان رواج داشته و از دو قسمت کفه و رویه تشکیل می شود؛ برای ساخت گیوه، اغلب همه مراحل تولید به شکل دستی انجام شده و از نخ قالی، نخ ابریشم و نیز پارچه، چرم و یا لاستیک برای کف کفش مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که موادی که در تولید گیوه به کار می رود؛ شامل ضایعات چرم، نخ قالی، نخ پنبه ای و نخ ابریشم (در شهر آباده واقع در استان فارس به نام تنه معروف است) می باشد، همچنین رویه پاپوش یا گیوه نیز با سوزن دوزی (سوزن های معمولی و یا جوالدوز) توسط دستان زنان هنرمند ایرانی بافته شده و در قسمت کف آن که زیره نامیده می شود، پارچه، چرم و یا لاستیک استفاده می شود. در ادامه روش بافت یک نوع پاپوش زنانه و زیبا را آموزش می دهیم که امیدواریم مورد توجه شما دوستان گرامی قرار گیرد.

طریقه بافت گیوه

آموزش بافت گیوه دست بافت زنانه و زیبا

برای ساخت یک گیوه ساده و امروزی می توانید به صورتی که در زیر آموزش داده ایم، عمل نمایید:

روش بافت گیوه

در ابتدا وسایل مخصوص بافت از جمله میله ها و نخ بافتنی را آماده کنید، سپس به تعداد فرد (مثلا 89 دانه) سر بیاندازید، سپس به اندازه عرض کف پا، بافت رکن (نوعی بافت که همه رج های آن از زیر بافته می شود و اغلب در یقه، لبه آستین، سجاف، بافت ژاکت و لبه پلیور استفاده می گردد)، در این مدل به اندازه 22 رج بافته شده است.

آموزش بافت پاپوش

حال بعد از بافتن 22 رج، در هنگام شروع رج 23 ام، حال به تعداد 43 دانه را از زیر بافته و سه دانه وسط را با هم ببافید، در حالی که سه دانه را یکی می کنید، به تعداد 9 دانه دیگر ببافید و برگردید و رج را تا انتها ادامه ندهید.

روش بافت پاپوش+تصویر

توجه داشته باشید در هنگام بافت رج برگشت، همه 20 دانه را با هم ببافید، سپس بعد از اینکه دانه وسط را رد کرده اید، بافت 9 دانه دیگر را از قسمت رو انجام دهید، به طوری که از هر سمتی، یک دانه به بافت وسط اضافه کنید که در مجموع باید تعداد رج های پشت بافتنی به 20 دانه برسد.

آموزش بافت گیوه

سپس برای بافتن رج برگشت، هر 20 دانه را از رو ببافید و زمانی که دانه وسط را نیز رد کردید، 9 دانه را باید از رو ببافید به طوری که از هر سمت یک دانه به بافت وسط اضافه نمایید، بنابراین در این مرحله مجموع رج های پشت بافت گیوه باید 20 دانه باشد.

آموزش بافتن گیوه

اکنون ادامه دادن بافت این قسمت سلیقه ای بوده و به اینکه می خواهید رویه پاپوش تا کدام قسمت پا را بپوشاند، بستگی دارد. برای آموزش بافت گیوه که در این مطلب در نظر گرفته ایم، می توانید بافت را تا جایی ادامه دهید که از هر سمتی 19 دانه باقی بماند، اکنون بافت را تا انتهای کار ادامه دهید و به سراغ بافت قسمت کناره های پاپوش بروید.

آموزش بافت گیوه+عکس

اکنون برای این بخش ها نیز باید از بافت رکن استفاده کنید و در برگشت باید رج 18 دانه را بافته و برگردید، تعداد رج ها برای این مرحله باید 5 تا رج باشد، سپس برای بافت رج بعدی 17 دانه ببافید و برگردید و این عمل را تا جایی انجام دهید که در میله سمت راست، تعداد 14 دانه داشته باشید.

آموزش بافت گیوه به همراه عکس

بعد از اینکه بافت این سمت را تمام کردید، به سراغ سمت دیگر رفته و همین اعمال را برای سمت دیگر گیوه نیز انجام دهید، سپس در انتها سه رج را بافت رکن انجام داده و در آخر با کش بافت نازک کار را به اتمام رسانید.

 طریقه بافت پاپوش

در ادامه این بخش از آموزش بافت گیوه ، تصاویری دیدنی از انواع پاپوش بافت مدرن در مدل های زیبا و متنوع زنانه و بچگانه گردآوری کرده ایم که تماشای این مدل های بافتنی می تواند برای شما جذاب باشد.

روش بافتنی گیوهمدل پاپوش زیبای دخترانه

آموزش بافت گیوه دخترانه زیباگیوه بافتنی مدل نیم بوت

طریقه بافت گیوه سنتی زیبامدل گیوه زنانه راحتی و زیبا

آموزش بافتن پاپوش بچگانهمدل پاپوش بافتنی پسرانه و دخترانه در طرح زیبا و جذاب

آموزش بافتن کفش دخترانهمدل پاپوش بافتنی دخترانه شیک و زیبا

آموزش بافتن کفش زنانهمدل جدید و جذاب پاپوش دخترانه

آموزش بافت پاپوش مدرن

در پایان، امیدواریم این مطلب رضایت خاطر دوست داران و علاقمندان به این بخش را جلب کرده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با آموزش بافت پاپوش قلاب بافی و دیگر مدل های بافتنی لباس و وسایل مختلف ارائه شده در مطالب قبلی می توانید به قسمت هنر در خانه مراجعه نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان