خواص دانه اسپند و کاربردهای دارویی این دانه های معجزه گر

اسپند از جمله گیاهان دارویی بسیار مفید می باشد که از فواید زیادی برخوردار است و با شناخت خواص اسپند می توانید از آن برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید.

خواص دانه اسپند و کاربردهای دارویی این دانه های معجزه گر

اسپند از گذشته های بسیار دور به منظور دور کردن زخم چشم، خوشبو کردن و ضدعفونی کردن محل زندگی کاربرد داشته است اما این گیاه شگفت انگیز از فواید بی شمار دیگری نیز برخوردار است که شاید شنیدن آن برای شما عجیب و غریب باشد در ادامه مطلب به خواص دانه اسپند می پردازیم.

فواید حیرت انگیز خوردن اسپند

بررسی خواص دانه اسپند

اسپند دارای نام های دیگری به نام اسفند و حرمل نیز است و دارای فواید شگفت انگیزی است که در این مقاله شما را با خواص دانه اسپند و اثرات آن بر روی سلامتی می پردازیم.

درمان تکرر ادرار

1.5 گرم اسپند را با کمی خاکشیر و آب بدون اینکه کوبیده باشید به صورت ناشتا میل کنید استفاده از این روش برای درمان سستی ادرار و رفع تکرر ادرار گزینه بسیار مناسبی است البته در زمان معالجه باید از مصرف ماست، کشک و ترشی جات خودداری نمایید.

خواص دانه اسپند در سلامت بدن

درمان دندان درد

بخور دانه های اسفند برای رفع دندان درد تاثیر فوق العاده ای دارد زیرا طبق کتب طب سنتی درد دندان را می توانید با بخور اسفند تسکین دهید.

رفع سنگینی گوش

به منظور درمان صدای گوش،کری گوش و سنگینی گوش می توانید اسپند را به همراه آب ترب و روغن زیتون اجازه دهید بجوشد سپس سه قطره از محلول حاصل را داخل گوش قرار دهید برای رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش چند بار استفاده کنید تا شاهد تغییرات شگفت انگیز آن باشید.

رفع سنگینی گوش با دانه اسپند

درمان خارش و حساسیت های پوستی

از جمله خواص دانه اسپند رفع خارش و حساسیت های پوستی می باشد که با توجه به طبع و مزاج تان می توانید نحوه استفاده از آن را از متخصص طب سنتی بپرسید.

خواص فوق العاده دانه اسپند

رفع آبریزیش بینی

از مهم ترین خواص دانه اسپند دارای ضد عفونی کنندگی قوی می باشد به همین منظور برای درمان آبریزش بینی بسیار کاربرد دارد، در زمان استفاده از این روش مقداری اسپند دود کرده سپس سرتان را روی دود حاصل قرار دهید و نفس عمیق بکشید، با چند بار انجام دادن این روش مشکل آبریزش بینی تان برطرف خواهد شد.

تاثیرات شگفت انگیز دانه اسپند بر سلامت بدن

پیشگیری از عفونت مسری

دود اسپند دارای خواص میکروب کشی بسیار قوی است و این خواص دانه اسپند برای مکان های شلوغ مانند : مدارس، مهد کودک و مدارس که احتمال عفونت مسری وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

درمان شب ادراری

همانطور که می دانید علت شب ادراری فرزندتان ضعف مثانه و سستی کمر می باشد که شب ها رختخواب خود را خیس می کند و به منظور بهره مند شدن از خواص دانه اسپند برای درمان شب ادراری یک قاشق چای خوری اسپند را با یک قاشق چای خوری تخم رازیانه مخلوط کنید سپس هر شب به فرزندتان بدهید.

فواید معجزه آسای دانه اسپند

درمان التهاب

یکی دیگر از خواص دانه اسپند کمک به رفع ورم می باشد از این رو دانه های اسپند را بجوشانید سپس محلول حاصل را استفاده کنید.

از بین بردن شپش سر

اسفند برای رفع شپش سر گزینه بسیار عالی است، ریشه اسپند و روغن خردل را با یکدیگر مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی پوست سر بمالید تا برای همیشه از شر شپش سر رها شوید.

خاصیت دانه های اسپند بر سلامت مو

درمان تنگی نفس

به منظور رفع گرفتگی سینه و تنگی نفس می توانید از خواص دانه اسپند بهره مند شوید از این رو به نسبت مساوی اسفند و تخم کتان را خوب آسیاب کنید سپس با عسل ترکیب نمایید و روزی دو بار به اندازه دو حبه استفاده کنید.

درمان بیماری های ریه و کبد

از دیگر خواص شگفت انگیز دانه اسپند کمک به درمان بیماری های کبد و ریه می باشد بنابراین مقداری از دانه اسپند را دم کنید سپس کمی روغن کنجد به آن اضافه کرده و میل نمایید.

کاهش وزن

از خواص معجزه آسای دانه اسپند می توان کمک به کاهش وزن را اشاره کرد بنابراین اگر از چاقی شکم رنج می برید استفاده دانه اسپند بسیار مناسب است، می توانید روزی سه دانه تا یک قاشق مربا خوری دانه اسپند را با یک لیوان آب همانند قرص که می خورید پس از بیدار شدن از خواب به صورت ناشتا ببلعید، استفاده از این روش تاثیر شگفت انگیزی در آب شدن شکم تان دارد و به منظور خارج شدن سموم و مضرات اسپند خوراکی آن را داخل یک سبد یا پارچه توری بریزید سپس چند بار با آب سرد آبکشی کنید و آن را خشک نمایید.

خواص دانه اسپند و کاربرد دارویی این گیاه

از بین بردن عفونت واژن

از دیگر خواص دانه اسپند کمک به درمان عفونت واژن می باشند از این رو دود کردن ترکیب اسپند و عنبر نسارا و چهار زانو نشستن بر روی دود به مدت ده تا پانزده دقیقه سبب از بین رفتن عفونت واژن می شود زیرا اسپند و عنبر نسارا دارای خواص ضد التهابی  و ضد عفونی بالایی هستند.

ضد عفونی کردن هوای محیط

اسپند به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضد قارچی برای ضد عفونی کردن هوای محیط زندگی تان بسیار موثر است، به همین خاطر در بیشتر کشور های آسیایی دانه های اسپند به عنوان ضد انگل و کرم کش محسوب می شود.

فواید اسپند در روایات دینی

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

از اسپند درخت یا برگ یا میوه‏اى نمی‌روید، مگر آن که فرشته‏اى بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند، یا خشک شود، و در ریشه و ساقه‏اش شفا است، و در دانه آن داروى 72 بیمارى نهفته است.

امام صادق(ع) درباره خواص اسپند و خواص کندر می فرماید:

هیچ ریشه‌ای از گیاه در زمین نمی‌جنبد و هیچ شاخه‌ای در آسمان بالا نمی رود مگر آنکه خدا فرشته ای را ماموریت داده تا آن را به قطعات خرد شده تبدیل کند یا به سرنوشتی که دارد برساند و شیطان (میکروب) از هفتاد خانه‌ای می‌گریزد که در نزدیکی خانه ای باشد که در آن اسپند است و شفا از هفتاد بیماری در اسپند است که آسان ترین آن خوره است، پس دود کردن اسپند را از یاد نبرید.

از محمد بن حکم روایت آمده است :

پیغمبرى به خداوند از ترسویى امتش شکایت کرد، خداوند به وى وحى فرمود: دستور ده امتت اسفند بخورند که شجاعت را زیاد میکند.

خاصیت اسپند در روایات دینی

فواید دیگر دانه اسپند

  • ضد کرم و انگل روده
  • بالا بردن توان جنسی
  • درمان مناسب برای روماتیسم
  • درمان سنگ های صفراوی
  • تنظیم کننده دوران قاعدگی
  • تب بر
  • ضدمیکروب و پاک کننده
  • درمان درد های عصبی
  • رفع قرمزی چشم ها

عوارض مصرف بیش از حد اسپند

1.زیاده روی در مصرف اسپند باعث ایجاد سکسکه، ضعیف شدن سیستم اعصاب مرکزی و ترشح بیش از حد بزاق می شود.

2. استفاده زیاد از اسپند ممکن است سبب سقط جنین، توهم زایی و استفراغ شود.

3. افرادی که دارای مزاج گرم هستند به دلیل طبع گرم اسفند باید در مصرف آن دقت کنند.

4. مصرف دانه های اسپند برای زنان باردار مضر می باشد و ممکن است سبب سقط جنین شود.

5. میزان مصرف اسفند پنج تا ده گرم می باشد و بیشتر از این سمی می باشد.

6. از جویدن دانه های اسفند پرهیز نمایید زیرا، دارای مواد سمی می باشند.

7. دود کردن اسپند برای افرادی که از آسم و آلرژی رنج می برند ضرر دارد و باعث سر درد و تشدید نشانه های بیماری می شود همچنین دود کردن زیاد اسفند در افرادی که سابقه آسم ندارند نیز باعث بروز نشانه های آسم و حساس شدن ریه ها می شوند.

8. منظور از خوردن دانه های اسفند دانه های سیاه رنگی است که دود می کنید.

عوارض مصرف بیش از حد دانه اسپند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان