تمام قیمت‌ها تحت کنترل

 از طرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌های خود را شروع کردند تا از این طریق به مردم اطمینان داده شود که بنزین نمی‌تواند معیشت مردم را به خطر بیندازد و باعث گرانی کالاها شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت از روز جمعه برای آنکه شرایط بازار مسیر باثباتی را طی کند، جلسه‌های مختلفی را گذاشت و ماحصل آن همکاری تمام دستگاه‌ها برای نظارت بر بازار شد. قرار شده کمیسیون اقتصادی مجلس، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و سایر مراجع نظارتی با استفاده از پتانسیل خود بازار را پایش کنند.

طی چند روز اخیر وزیر صمت و معاونین وی، بر این امر تأکید کردند که بازار با هیچ اختلالی روبه‌رو نخواهد شد و مردم نگرانی از تأثیرگذاری قیمت بنزین بر کالاها نداشته باشند. از سویی، تأکید شد افزایش قیمت رسمی؛ ممنوع است و پرونده تمام درخواست‌ها برای افزایش قیمت که در گذشته داده شد، بسته شد.

افزایش قیمت به بهانه بنزین تخلف است

رضا رحمانی، وزیر صمت در برنامه شبکه اول سیما درباره وضعیت بازار و رویه‌ای که طی خواهد شد، گفته است: در حال حاضر از حیث وجود کالاهای مصرفی و مورد نیاز کشور در شرایط خوبی به سر می‌بریم و قطعاً کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی برای مردم نیست. وی ادامه داد: در حوزه صنعت بیشترین تأثیرپذیری از یارانه حامل‌های انرژی به گازوییل مربوط می‌شود که خوشبختانه دولت افزایشی برای آن در نظر نگرفته است.

رحمانی تصریح کرد: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء‌استفاده گری برخی سودجویان، ​ پس از اصلاح نرخ بنزین​، مقرر کرده‌ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال، هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می‌شود.

30 هزار بازرسی

حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از انجام روزانه 30 هزار مورد بازرسی برای کنترل قیمت‌ها صحبت کرد و گفت: کالا در بازار فراوان است و هیچگونه کمبودی به چشم نمی‌خورد. وی با بیان اینکه هر‌گونه افزایش قیمت کالاها، به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود، ادامه داد: در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و به‌منظور کنترل بازار، علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با 15 هزار بازرس در قالب 8 هزار اتحادیه، قیمت‌ها را در بازار رصد می‌کند. وی با بیان اینکه ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمت‌ها در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمام استان‌ها نیز قیمت‌ها را به دقت بررسی می‌کنند. وی یادآورشد: در تأمین کالاهای ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و به میزان کافی کالاها ذخیره‌سازی شده است.

تخفیف‌ها ادامه دارد

مدرس خیابانی با بیان اینکه عرضه کالا و ارائه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد، افزود: تولید‌کنندگان از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

نصب برچسب قیمت الزامی است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: با ابلاغیه سازمان حمایت هرگونه افزایش قیمت کالا برای تولیدکنندگان ممنوع شد و از سویی نصب برچسب قیمت الزامی است.

سهمیه‌بندی شامل حال همه شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از نگرانی ما مربوط به حمل‌و‌نقل درون شهری است که برای رفع آن هماهنگی‌هایی با وزارت نفت انجام شده است، خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود تا سهمیه‌بندی بنزین شامل همه ذی‌نفعان در حوزه حمل و نقل شود.

در هیچ کالایی افزایش قیمت نداشته‌ایم

یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران نیز به ایسنا اعلام کرد: نظارت ویژه بر فرآیندهای تأمین، توزیع و فروش کالا برقرار بوده و بر شبکه‌های فروش و خرده‌فروشان نظارت می‌کنیم.

وی ادامه داد: نظارت‌ها ادامه دار خواهد بود و به محض آنکه گزارشی دریافت شود و تغییر قیمت کالایی احساس شود، فوراً به آن رسیدگی شده و اجازه افزایش قیمت نخواهیم داد.

تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

از دیگر سو امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مهر گفته است: عرضه کالاها با تخفیف، در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه خواهد یافت و طرح تخفیف برداشته نمی‌شود. وی ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هماهنگی کامل در اجرای سیاست‌های دولت، وارد عمل شده و همراهی لازم را با تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالا جهت رفاه حال شهروندان خواهند داشت.

رصد 100 قلم کالا

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت هم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر از کنترل بازار صحبت کرد و گفت: برای نظارت بر بازار و روند تنظیم آن، هر روز جلسه تنظیم بازار با حضور تمام اعضا برگزار و همچنین روزانه 100 قلم کالا رصد می‌شود.

واردات 10 درصد بیشتر شد

به گزارش صدا‌و‌سیما، قبادی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور، واردات کالاهای اساسی شرایط مطلوب دارد و تا این لحظه، ورودی کالا به کشور 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است و در وفور کالا و انباشت کالای مصرفی مردم مشکلی نداریم.

گرانفروشان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، گشت‌های بازرسی با همراهی اتحادیه‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود. اگر در سطح کشور گرانفروشی رؤیت شود، تشکیل پرونده شده و در محاکم قضایی به آن رسیدگی می‌شود.

عرضه برنج وارداتی در بازار

قبادی بیان کرد: عرضه برنج در راستای کمک به تولید داخل متوقف شده بود و اکنون پس از پایان فصل برداشت، عرضه برنج از روز گذشته در کشور آغاز شده وقرار است از محل واردات برنج که در انبارها وجود دارد، به بازار تزریق شود.

گزارش افزایش قیمت نداشتیم

سیدجواد احمدی، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دیگر میهمان تیتر امشب شبکه خبر گفت: تاکنون افزایش قیمتی که متأثر از قیمت بنزین باشد نداشته‌ایم و گزارش‌هایی در حوزه‌های حمل و نقل درون شهری داشته‌ایم که با نظارت تاکسیرانی، کنترل‌ها انجام شده است.

200 لیتر بنزین

شهرام رضایی، نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز درباره بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان شهری گفت: ناوگان تاکسی تلفنی در سهمیه‌بندی قبلی کارت شخصی‌شان باطل و به آنها کارت سوخت داده شد و اکنون نیز اگر این خودروها به وسیله وزارت صمت و شهرداری‌ها ساماندهی شوند به میزان 200 لیتر برای خودروهای بنزین سوز و 120 لیتر برای دوگانه سوز در کارت بانکی‌شان واریزی خواهیم داشت.

وی افزود: برای خودروهای بین شهری‌ها نیز منتظر اطلاعات سازمان راهداری هستیم.

تخلفات رصد خواهد شد

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی نیز گفت: در بخش‌های مختلف و در شهرهای مختلف تیم‌های نظارتی داریم و با توجه به اعلام شماره پیام گیر، تخلفات رصد می‌شود.

رسیدگی سریع به تخلفات

یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز گفته است: بازار تاکنون آرامش داشته است و هیچ‌گونه افزایش قیمت نداشته‌ایم. از سویی از روز شنبه بخشنامه‌ای به استان‌های مختلف برای رسیدگی به پرونده‌های افزایش قیمت صادر شد.

جزئیات واریز سهمیه بنزین

همچنین مرضیه حصاری، مدیرکل حمل‌و‌نقل وزارت کشور گفت: برای تاکسی‌های اینترنتی حتماً سهمیه در نظر گرفته شده است که با احتساب مابه التفاوت به حساب آنها واریز و پرداخت خواهد شد. سنجش پیمایش بر اساس عملکرد شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود و اطمینان می‌دهیم سهمیه به آنها تعلق خواهد گرفت. وی افزود: برای سهمیه سرویس‌های مدارس نیز 120 لیتر برای خودروهای تک سوز و بر اساس تعداد سفر از کلانشهرها تا شهرهای کوچک و 60 لیتر برای دوگانه سوزها در نظر گرفته شده است که بعد از ثبت در سامانه سپند اعمال می‌شود.

کنترل قیمت کالاها توسط تولیدکنندگان

کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی هم با اشاره به جلسه تولیدکنندگان برای کنترل قیمت کالاها به فارس گفته است: در این جلسات تأکید شد که بر قیمت‌گذاری و توزیع کالاها و همچنین سامانه انبارها نظارت جدی صورت گیرد. وی ادامه داد: درست است که بخش زیادی از حمل‌و‌نقل کالا با استفاده از ناوگان گازوئیل سوز صورت می‌گیرد ولی بنزین هم تأثیرگذار است؛ بویژه در زمینه بازاریابی و انجام امور پشتیبانی، بدین جهت باید ببینیم دولت چه راهکاری را در این زمینه اتخاذ می‌کند، ممکن است دولت از یک طریقی افزایش قیمت تمام شده را برای تولید‌کننده جبران کند یا اینکه این مسأله به مصرف‌کننده منتقل شود.

گشت‌های نظارت بر بازار 2 برابر شد

به‌گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عزیزالله افضلی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در حاشیه سومین نشست ویژه ستاد تنظیم گفت: گشت‌های نظارتی مشترک در طرح ممنوعیت افزایش قیمت کالاها دو برابر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان