دستور ممنوعیت افزایش قیمت‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، درمقابل دولتی‌ها در پست‌های مختلف تلاش می‌کنند با صدور فرمان‌های جداگانه بر ثبات قیمت‌ها تأکید کنند. اما آیا قیمت‌ها با اقدامات دستوری کنترل می‌شود؟ فعالان بازار بر این باورند که با توجه به افزایش قیمت تنها یک حامل انرژی؛ یعنی بنزین، حمل‌ونقل برون‌شهری تأثیری از تغییر قیمت‌ها نمی‌گیرد، اما قطعا نرخ حمل‌ونقل در خرده‌فروشی‌‎ها که بارهای آنها با وانت و خودروهای بنزین‌سوز جابه‌جا می‌شود، تغییراتی خواهد داشت، ولی درصد این تغییرات مشخص نیست.

شوک تغییر قیمت بنزین ذهن جامعه را درگیر کرده است. این شوک به حدی زیاد بود که کشور را در نقاط مختلف به ناآرامی کشاند. مردم نگران‌اند و نمی‌دانند تغییر 50 تا 200 درصدی قیمت بنزین چه تأثیری بر سبد معیشتی آنها دارد. اثرات تغییر قیمت بنزین، خود را روی کسب‌وکارهای کشور نشان داده است. بازار بزرگ تهران دو روزی است که به صورت خودخواسته تعطیل است. بامداد دیروز یک مجتمع تجاری دوطبقه در بازار تهران در آتش سوخته و کسی نمی‌داند که این آتش‌سوزی عمدی بوده یا اینکه سهوا این مجتمع‌ درگیر حریق شده است. تلاش‌ها برای ارتباط‌گرفتن با رئیس اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف تهران برای دریافت اطلاعاتی در زمینه این حریق و واکنش بازار به شرایط فعلی کشور، بدون نتیجه باقی می‌ماند.

 نگرانی از امنیت مغازه‌ها

درحالی‌که بازار به صورت خودخواسته تعطیل است، اخباری در زمینه نگرانی بازاری‌ها از امنیت مغازه‌هایشان هم به گوش می‌رسد. در فضای بیرونی بازار بزرگ تهران زندگی جریان دارد، اما داخل راسته‌های بازار سکوت و تعطیلی حکمفرماست. اگرچه مسئولان ذی‌ربط اصناف در دسترس نیستند و دسترسی به هیئت‌امنای بازار هم امکان‌پذیر نیست، اما مصاحبه احمدی کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار، با ایلنا زمزمه‌های منتشرشده در زمینه نگرانی بازاری‌ها را تأیید می‌کند. دبیرکل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار به ایلنا می‌گوید: کسب‌وکار احتیاج به آرامش دارد و اگر آرامش نباشد و وضعیت مبهم باشد، صاحبان کسب ترجیح می‌دهند فعالیت خود را تعطیل کنند. از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که افرادی خارج از بازار وارد شوند و اقدام به تخریب و آتش‌زدن مغازه‌ها کنند، حتی ممکن است اقدام به غارت کنند، پس بر همین اساس بازاریان ترجیح می‌دهند فعلا کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

او درباره آخرین وضعیت فعالیت در بازار تهران عنوان می‌کند: بخشی از بازار تهران تعطیل است و بخش دیگر اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان گفت که کل بازار تهران تعطیل است.

او از ترجیح بازاریان برای تعطیلی حجره‌هایشان خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: اگر امنیت بازار تأمین شود و مغازه‌دارها مطمئن باشند که آسیبی به مغازه آنها نمی‌رسد، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

 تأثیر تغییر قیمت بنزین بر هزینه خرده‌فروشی‌ها

تحولات پس از گرانی بنزین فقط به ایجاد ناامنی‌ها ختم نمی‌شود. پیش‌بینی‌های کارشناسی حاکی از آن است که نوسانات قیمت بنزین نرخ خرده‌فروشی‌ها را متأثر می‌کند. اتحادیه‌هایی که در کار عمده‌فروشی فعال هستند، معتقدند که چون حمل‌ونقل محصولاتشان با ماشین‌آ‌لات سنگین انجام می‌شود و به دلیل عدم تغییر نرخ گازوئیل، کسب‌وکار آنها دستخوش تغییر قیمت نمی‌شود. محمد آقاطاهر، نایب‌رئیس اتحادیه بنکداران، یکی از این افراد است. او می‌گوید: تغییر قیمت بنزین روی صنف ما اثر نمی‌گذارد، اما از خرده‌فروشان باید سؤال کرد که چه تغییراتی در شرایط آنها ایجاد می‌شود.

او عنوان می‌کند: اتحادیه خواروبارفروشان، عطار و سبد فروشان و سوپرمارکت‌داران می‌توانند اظهارنظر کنند که تغییر قیمت بنزین چقدر بر کسب‌وکارشان تأثیر دارد، ولی در رابطه با کار ما چون با ماشین‌آلات سنگین است، اتفاق خاصی برای ما نمی‌‌افتد. من نمی‌دانم که کرایه خودروهای بنزینی‌ که توزیع سطح شهر را انجام می‌دهند، چقدر تغییر قیمت می‌کند، از طرف دیگر بعد از عید هم کرایه‌ها را گران کرده بودند.

 اعلام غیرقانونی‌بودن تغییر قیمت‌ها

در مقابل واکنش‌های بازار و مردم به تغییر نرخ بنزین، دولتی‎ها هم دست‌به‌کار شده‌اند. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه افزایش قیمت بنزین را نوعی تخلف اعلام کرده است. او به صداوسیما می‌‎گوید: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌گری برخی سودجویان، پس از اصلاح نرخ بنزین، مقرر کرده‌ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: در حوزه صنعت بیشترین تأثیرپذیری از یارانه حامل‌های انرژی به گازوئیل مربوط می‌شود که خوشبختانه دولت افزایشی برای آن در نظر نگرفته است.

وزیر صمت راهکار حل مشکل اقتصادی کشور را پرداختن به تولید اعلام می‌کند و یکی از آفات برنامه‌ریزی در کشور را فراموش‌کردن برنامه‌ها بعد از تغییر دولت‌ها معرفی می‌کند.

 واکنش رئیس سازمان صمت تهران به انتظار تورمی مردم

وزیر صمت تنها مسئولی نبود که دستور کاهش قیمت‌ها را داد. رئیس سازمان صمت استان تهران هم اعلام کرد به هیچ کالایی اجازه افزایش قیمت نخواهد داد.

یدالله صادقی به ایسنا می‌گوید: طرح بازرسی و نظارت بر بازار کالا ادامه دارد و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش قیمت در سطح بازار نداشته‌ایم.

او اضافه می‌کند: نظارت ویژه بر فرایندهای تأمین، توزیع و فروش کالا برقرار بوده و بر شبکه‌های فروش و خرده‌فروشان نظارت می‌کنیم. این نظارت‌ها همچنان ادامه داشته و به محض آنکه گزارشی دریافت و تغییر قیمت کالایی احساس شود، فورا به آن رسیدگی شده و اجازه افزایش قیمت به آن نخواهیم داد.

به گفته رئیس سازمان صمت استان تهران، تاکنون تغییر قیمتی در سطح بازار گزارش نشده است. هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اولویت‌دار که حدود صد قلم بوده و مایحتاج مردم هست؛ ایجاد نشده است. به اندازه کافی ذخیره‌سازی کالا صورت گرفته و در هیچ کالایی کمبود وجود ندارد ضمن اینکه در صورت نیاز و برای کنترل بازار این ذخایر وارد بازار خواهد شد.

 رصد روزانه قیمت 100 قلم کالا

به دنبال شرایط ایجادشده در کشور، مسئولان از تشکیل جلسه هر روزه ستاد تنظیم بازار هم خبر می‌دهند. معاون وزیر صنعت بیان می‌کند: برای نظارت بر بازار و روند تنظیم آن، هر روز جلسه تنظیم بازار با حضور تمام اعضا برگزار و همچنین روزانه صد قلم کالا رصد می‌شود.

عباس قبادی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر بیان می‌کند: پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین در کشور، صبح جمعه فراخوان دادیم و جلسه تنظیم بازار با حضور همه اعضا برگزار شد و در سراسر کشور نیز استانداران جلساتی مشابه برگزار کردند.

به گفته او قرار است هر روز صبح با حضور اعضای ستاد تنظیم بازار و برای نظارت بر بازار و روند تنظیم فروش، جلسات برگزار شود.

قبادی درباره شرایط فعلی بازار نیز بیان می‌کند: شرایط فعلی بازار روند عادی دارد و هیچ‌گونه کمبود کالایی نداریم. با توجه به شرایط کشور، واردات کالاهای اساسی شرایط مطلوب دارد و تا این لحظه، ورودی کالا به کشور 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است و در وفور کالا و انباشت کالای مصرفی مردم مشکلی نداریم.

 ابلاغیه جدید برای تنظیم بازار

همچنین سیدجواد احمدی، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دیگر میهمان این برنامه هم یادآور می‌شود: در جلسه روز جمعه کارگروه تنظیم بازار، چهار تا پنج مصوبه برای حاکم‌شدن آرامش در بازار داشتیم که در درجه نخست، پایش مستمر بازار قرار دارد. دیروز نیز با ابلاغیه جدیدی که صادر شد، تشدید نظارت بر بازار در دستور کار قرار گرفت.

احمدی می‌گوید: هماهنگی نزدیک‌تر با اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف نیز موجب آرامش بیشتر بازار خواهد شد. گشت‌های مستمر اصناف و تعزیرات برای نظارت بر بازار تشکیل شده است. همچنین با ابلاغ مصوبات به 96 انجمن، سندیکا و اتحادیه تأکید شده است در شرایط فعلی با هماهنگی‌های لازم از افزایش قیمت خدمات و کالاها خودداری کنند.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یادآور می‌شود تا این لحظه افزایش قیمتی که متأثر از قیمت بنزین باشد، نداشته‌ایم و گزارش‌هایی در حوزه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری داشته‌ایم که با نظارت تاکسی‌رانی، کنترل‌ها انجام شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان