ماهان شبکه ایرانیان

قیمت واقعی بنزین چقدر است؟

خبرگزاری ایسنا: محمدعلی دهقان دهنوی اظهار کرد: به طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. اگر بتوانیم 10 میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ 5000 تومان در خلیج فارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور، روزانه حدود چهار میلیارد تومان و سالانه 14 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر، شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ 5000 تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت گیرد.

نزخ بنزین در کشور‌های همسایه

دهقان دهنوی که شامگاه گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، اظهار کرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان 6200 تومان، در امارات 6400 تومان، در افغانستان 7000 تومان، در پاکستان 8000 تومان، در ترکیه 13 هزار و 200 تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد 20 هزار تومان و در ترکمنستان حدود 5000 تومان به پول ایران فروخته می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را به طور متوسط 2.5 درصد عنوان کرد و افزود: این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2.5 درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست، افزود: اگر نرخ بنزین 50 درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل و نقل جاده هم 50 درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

قیمت واقعی بنزین 5000 تومان است

دهقان دهنوی تصریح کرد: کمی قبل‌تر بنزین 5000 تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم حال می‌خواهیم تفاوت 4000 تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم. روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم «سود باز توزیع درآمد» می‌گویند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آن‌ها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند. ولی کم درآمد‌ها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت هر خانوار چهار نفره ماهانه 172 هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد. البته 60 لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

دهقان دهنوی اضافه کرد: وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودرو‌های ارزان ترغیب می‌شوند و خودروساز‌ها هم در صدد ارتقای سطح خط تولید خود بر می‌آیند تا خودرو‌های کم مصرف تولید کنند؛ به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

وی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست 20 درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت، پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان