رفاهی خبر داد؛

ثبت ۱۱ تخلف انتخاباتی مجلس در سامانه سجام

مدیر کل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از ثبت ۱۱ تخلف انتخاباتی مجلس تاکنون در سامانه سجام خبر داد.

ثبت 11 تخلف انتخاباتی مجلس در سامانه سجام

ثبت 11 تخلف انتخاباتی در سامانه سجامبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید اصغر رفاهی معاون پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری که امروز (چهارشنبه بیست و نهم آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 20 آبان ماه سال 87 به کنوانسیون مبارزه با فساد پیوست.

وی گفت: سامانه‌‌ سجام برای ثبت گزارش‌های مردمی در دسترس قرار گرفته است که براساس دستور رئیس قوه قضاییه چندین موضوع در سال 98 در اولویت کار قرار گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به پیشگیری از تخلفات و آسیب‌های فضای مجازی، مفاسد اداری، جرائم اقتصادی، حوادث کارگری، جرائم مرتبط با موادمخدر، تهیه و توزیع مشروبات الکلی، جرائم انتخاباتی سال 98، جرائم مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی با اولویت زمین خواری اشاره کرد.

رفاهی بیان کرد: 92 هزار نفر به عنوان دیده‌بان پیشگیری در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند و به آن‌ها مصادیق جرائم انتخاباتی اعلام شده است.

وی افزود: تا کنون 11 مورد تخلف در سامانه سجام ارسال شده است.

رفاهی بیان کرد: در استان گیلان یک مورد تبلیغات زود هنگام، استان خراسان رضوی دو مورد تبلیغات زود هنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش در برگزاری انتخابات، استان آذربایجان غربی 2 مورد تبلیغات زود هنگام و یک مورد تهدید به برهم زدن انتخابات و یک مورد دامن زدن به اختلافات قومی، استان کرمانشاه یک مورد تبلیغات زود هنگام، استان چهارمحال و بختیاری یک مورد تبلیغات زود هنگام تخلف انتخاباتی در سامانه سجام ثبت شده که دو مورد از این تخلفات در استان‌های گیلان و خراسان رضوی به مراجع بالاتر گزارش شده است.

وی به مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی اشاره کرد و گفت: استفاده مستقیم از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت در جهت تحقق انتخاباتی کاندیداها، دومین موضوع سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری خود له یا علیه کاندیدا‌ها و یا ستاد‌های انتخاباتی شان موضوع بعدی مربوط به استفاده ابزاری از اقوام و اقلیت‌های مذهبی است.

وی ادامه داد: اخلال، اختلال و بی نظمی و تعرض به نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی، تخریب، توهین و افترا به کاندیداها‌ی رقیب و سیاه نمایی و تخریب چهره نظام از دیگر مصادیق جرایم‌ و تخلفات انتخاباتی است.

رفاهی افزود: وعده تأمین آب، گاز، برق و تلفن و افزایش یارانه، تأمین و احداث جاده توسط نامزد‌های انتخاباتی، واگذاری اماکن عمومی به برخی از نامزد‌ها جهت برگزاری نشست‌های تبلیغاتی، مداخله دهیاران در امر تبلیغات انتخاباتی به نفع نامزد خاصی از دیگر مصادیق است.

رفاهی بیان کرد: دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول، تبلیغ علنی استانداران، بخشداران، فرمانداران به نفع یک کاندیدا، ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع یارانه نقدی، فعالیت اعضای شورای شهر و روستا به نفع یک کاندیدای خاص به ویژه در زمان خارج از انتخابات، خرید و فروش رأی، مداخله دهیاران به نفع یک کاندیدا و تبلیغاتی کردن فعالیت‌های منطقه به نفع یک کاندیدای خاص از دیگر مصادیق انتخاباتی است.

وی افزود: در جلسه ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم انتخاباتی مصوب شده که از ظرفیت سامانه سجام در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استفاده شود. بر همین مبنا مکاتبه‌ای هم با شورای نگهبان انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: هدف از اجرای برنامه سجام در باب انتخابات این است که با احصای جرایم و تخلفات انتخاباتی و به کارگیری دیده بانان مردمی، انتخاباتی سالم به همراه صیانت از دستاورد‌های نظام اسلامی را داشته باشیم.

وی افزود: وظیفه دیده بان مردمی فقط ارسال گزارش است و پس از بررسی‌ها گزارش‌ها به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال می‌شود و تصمیم گیری در رابطه با این گزارش‌ها به عهده نهاد ها‌ی مربوطه است. همچنین سامانه سجام یکی از مهمترین راه‌های تحقق بخشیدن امر فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در مورد اغتشاشات اخیر گفت:برابر بیانیه ریاست قوه قضائیه دستگاه قضایی خود را موظف برای رفع مشکلات احتمالی در فرایند اجرا می‌داند. مقرر شده از طریق برنامه سجام دو کمک مهم در این راستا داشته باشیم.

وی افزود: برخی از افراد از این موضوع سوءاستفاده‌هایی کردند و اخلال در نظم عمومی داشتند و اقداماتی را خلاف موازین قانونی از جمله آتش زدن بانک‌ها و اماکن خصوصی و عمومی داشتند. از تمامی مردم به ویژه دیده بانان می‌خواهم هر گونه مستند، عکس، مدرک و یا فیلم و مستندی از خرابکاران دارند به سامانه سجام به نشانی www. Sajamscpd.ir ارسال کنند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: کمیته‌ای بر اساس بیانیه ریاست قوه قضاییه تشکیل شده و گزارش‌ها به آن کمیته ارسال می‌شود.

رفاهی در پایان با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: هموطنان همچنین می‌توانند تخلفات انتخاباتی را به سامانه سجام اعلام کنند تا ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی انتخابات سالمی برگزار شود.

ثبت نام 92 هزار نفر به عنوان دیده‌بان پیشگیری در سامانه سجام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان