روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

با وجود افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، تمایل روسیه به کاهش حجم دلار از ذخایر ارزی خود افزایش داشته است.

روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، روند دلارزدایی از اقتصاد روسیه مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است. روزنامه فرانسوی " اکو" اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که روسیه به کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد خود به دلار ادامه می دهد و در عین حال بانک مرکزی روسیه نیز به توافقاتی با همتایان ایرانی، ترک و چینی برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دو جانبه به جای دلار رسیده است.

این روزنامه اقدامات اخیر روسیه را " عملیات دلارزدایی" خوانده و افزوده است متنوع سازی ذخایر ارزی و تقویت ذخایر طلا باعث کاهش آسیب پذیری اقتصاد این کشور در برابر شوک های خارجی و ثبات بیشتر روبل شده است تا جایی که روند کاهش 17 درصدی ارزش روبل در سال گذشته اکنون تقریبا متوقف شده و حتی از ابتدای سال جاری ارزش روبل در برابر دلار 7.6 درصد تقویت شده است.

با این حال کاهش ارزش یورو و یوان در برابر دلار باعث شده است از زمان آغاز فرایند کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه، این کشور متحمل 8.7 میلیارد دلار زیان شود.

روند کاهش وابستگی به دلار تنها محدود به روسیه نیست و بانک‌های مرکزی دیگر کشورها از جمله لهستان، چین و ترکیه سهم دلار از سبد ذخایر ارز ی خود را کاهش داده اند. در نیمه نخست امسال روسیه 374 تن طلا خریداری کرده است تا به بزرگ ترین خریدار طلا تبدیل شود.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه ذخایر طلای این کشور تا ابتدای ماه ژوئیه 100.3 میلیارد دلار ارزش داشته است. الکسی زابوتکین- مدیر دپارتمان سیاست گذاری پولی بانک مرکزی روسیه- گفته است با وجود کاهش وابستگی به دلار، حذف کامل دلار از چرخه پولی و مبادلاتی روسیه ممکن است بلکه هدف آن است که تا حد امکان آسیب‌پذیری نسبت به دلار کم شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان